Απευθείας στον ΑΔΜΗΕ αναθέτει το έργο κατασκευής της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ανοίγοντας όμως τον δρόμο για την εκτέλεση του έργου με τη μορφή ΣΔΙΤ.
Σύμφωνα με πηγές του Euro2day.gr, η ΡΑΕ φέρεται να έχει καταλήξει σε αυτή την απόφαση και στις αρμόδιες υπηρεσίες της είναι σε εξέλιξη οι σχετικές διαδικασίες για την έκδοσή της. Πληροφορίες θέλουν επίσης για αυτή την απόφαση να είναι ενήμερη και η Κομισιόν, η οποία έχει και την πλήρη εικόνα μετά και το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και τη EuroAsia Interconnector για το επενδυτικό σχέδιο. Αν και, όπως αναφέρουν πηγές, η Ευρ. Επιτροπή θα επιθυμούσε την απόπειρα οι δύο φορείς να βρουν ενδιάμεση λύση, εντούτοις η ΡΑΕ τηρεί επιφυλάξεις λόγω του ότι οι σχετικές διαδικασίες θα κρατήσουν πολύ χρόνο. Πέραν αυτού, η Αρχή στοιχειοθετεί την ανάγκη λήψης της απόφασης στο πρόβλημα ασφάλειας εφοδιασμού που θα αντιμετωπίσει η Κρήτη από το 2020.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρ. Επιτροπή έχει χαρακτηρίσει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος τη διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής. Το συγκεκριμένο project προωθεί η EuroAsia Interconnector, ενώ το ελληνικό τμήμα της το είχε στον προγραμματισμό του ο ΑΔΜΗΕ.
Οι Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου είχαν υπογράψει και σχετικό μνημόνιο, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η μεγάλη διασύνδεση ως ενιαίο έργο. Ωστόσο ΑΔΜΗΕ και EuroAsia δεν τα βρήκαν στο θέμα του ελέγχου της εταιρίας ειδικού σκοπού που θα συστηνόταν για να τρέξει το επενδυτικό σχέδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ προκειμένου να ξεπεράσει τον σκόπελο της απευθείας ανάθεσης χωρίς διαγωνιστικές διαδικασίες, δεν αποκλείεται να θέσει όρους στον Διαχειριστή. Παράγοντες εκτιμούν ότι θα ζητήσει τη σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού με πλειοψηφικό πακέτο στον ΑΔΜΗΕ και το υπόλοιπο μερίδιο κατόπιν διαγωνισμού να παραχωρηθεί σε ιδιώτες.
Για τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση την περασμένη εβδομάδα γεννήθηκαν κάποιες προσδοκίες περί εξεύρεσης κοινής συμβιβαστικής λύσης ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πληροφορίες, αυτές τελικά δεν ευοδώθηκαν αφού η EuroAsia δεν υπαναχωρεί από τις θέσεις της για την εποπτεία όλου του έργου.
Σε σχέση με το διεθνές κομμάτι του έργου, δηλαδή την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ, αυτό θα παραμείνει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), ικανοποιώντας και τις διακυβερνητικές δεσμεύσεις.
Να σημειωθεί ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει εξασφαλίσει και χρηματοδότηση 190 εκατ. ευρώ από την Bank of China, γραμμές πίστωσης οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν και για τα έργα της διασύνδεσης της Κρήτης.
Η ΡΑΕ επείγεται να ξεκινήσει αλλά πρωτίστως να επισπευστούν τα χρονοδιαγράμματα του έργου της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής με διπλό καλώδιο ισχύος 700 MW, καθώς το νησί από το 2020 θα βρεθεί αντιμέτωπο με έλλειμμα ενέργειας. Ως γνωστόν, από τότε λόγω κοινοτικών οδηγιών θα πρέπει να αποσυρθούν ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔEH. Από τα συνολικά 813 MW, τα 601 MW θα πρέπει να παύσουν να λειτουργούν. Μέχρι το 2020 θα είναι έτοιμη η μικρή διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου, η οποία όμως θα δίνει μόνο 150 με 180 MW.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει στον προγραμματισμό του την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης το 2022. Η ΡΑΕ, κατά πάσα πιθανότητα, λένε οι πληροφορίες, θα επαναφέρει τις πιέσεις της, ώστε το έργο να έλθει νωρίτερα, δηλαδή το 2020.