Εκθεση συμμόρφωσης: Οι αστερίσκοι και οι δεσμεύσεις

Πού διαφοροποιείται η εκτίμηση της Κομισιόν έναντι των προβλέψεων της κυβέρνησης για τα πλεονάσματα έως το 2022 και πώς διαμορφώνεται το πλέγμα μέτρων-αντίμετρων και δημοσιονομικού χώρου. Οι μεταμνημονιακές υποχρεώσεις.

Εκθεση συμμόρφωσης: Οι αστερίσκοι και οι δεσμεύσεις

Σημαντικές αποκλίσεις στις προβλέψεις όσον αφορά τα υπερπλεονάσματα, επομένως και τον δημοσιονομικό χώρο που θα προκύψει για παροχές την περίοδο 2018-22 ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές, αποκαλύπτει η έκθεση συμμόρφωσης που συνέταξαν οι θεσμοί, πιστοποιώντας την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης και το τυπικό τέλος του τρίτου προγράμματος.

Παρότι το τρίτο πρόγραμμα του ESM τελειώνει στις 20 Αυγούστου, από τις 66 σελίδες της έκθεσης συμμόρφωσης προκύπτει ότι υπάρχει ένα πλέγμα δεσμεύσεων το οποίο θα παραμείνει ενεργό έως και το 2022 και αναμένεται να σφραγιστεί και με την απόφαση για την Ενισχυμένη Εποπτεία μετά το Μνημόνιο.

Η δυσάρεστη έκπληξη από την έκθεση συμμόρφωσης αφορά στις αντικειμενικές αξίες. Υπήρξε μια ολόκληρη διαπραγμάτευση τις προηγούμενες εβδομάδες για το εάν η προσαρμογή των αντικειμενικών θα γίνει μια κι έξω ή σε δόσεις. Τελικά, η έκθεση συμμόρφωσης καταδεικνύει πως παρά τη μια κι έξω προσαρμογή των τιμών στις πρόσφατες αποφάσεις, το σίριαλ δεν τελείωσε.

Η κυβέρνηση, όπως προκύπτει, έχει δεσμευθεί για δύο ακόμα βήματα προσαρμογής των αντικειμενικών στα όρια των αγοραίων τιμών. Το 2019 θα πρέπει να καλυφθεί το 50% της «ψαλίδας», η οποία ως φαίνεται παραμένει ανάμεσα στις εμπορικές και τις αντικειμενικές αξίες, και το 2020 θα πρέπει να υπάρξει πλήρης εξομοίωση.

Άγνωστο παραμένει τι θα συμβεί με τον ΕΝΦΙΑ. Και φέτος, σε αρκετές περιοχές, οι αντικειμενικές αξίες αυξήθηκαν πλην όμως ο ΕΝΦΙΑ, εξαιτίας των «χειρουργικών» παρεμβάσεων στις τιμές για τη συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών, παρέμεινε στο ύψος του ή με οριακές μεταβολές.

Στο μέτωπο των προνομοθετημένων μέτρων, οι διατυπώσεις είναι τέτοιες που ενισχύουν τη θέση την οποία έχουν εκφράσει επανειλημμένα εκπρόσωποι των δανειστών ότι οι ψηφισμένες περικοπές σε συντάξεις και αφορολόγητο θα εφαρμοστούν κανονικά. Το 2019, οι περικοπές στις συντάξεις οδηγούν σε σωρευτικές εξοικονομήσεις 5 δισ. ευρώ, αρχής γενομένης από το 2017, ενώ το 2020 θα ακολουθήσει η μείωση του αφορολογήτου προκειμένου να «διευρυνθεί η φορολογική βάση».

Στη συνέχεια, η συζήτηση περνά στα αντίμετρα. Οι δανειστές τηρούν το κομμάτι της συμφωνίας το οποίο προβλέπει εφαρμογή ισόποσων αντίμετρων κατά το μέγεθος της υπέρβασης του στόχου για τα πρωτογενή πλεονάσματα (3,5% του ΑΕΠ ). Παράλληλα, ωστόσο, από τις προβλέψεις τους προκύπτει ότι έχουν διαφορετική άποψη για το μέγεθος του δημοσιονομικού χώρου και τις όποιες έξτρα παροχές τυχόν προκύψουν. Σε κάθε περίπτωση, αναφέρεται ότι τα μέτρα αυτά θα πρέπει να «συζητηθούν».

Ειδικότερα, για το 2018, όταν το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ, οι δανειστές προβλέπουν 3,5% του ΑΕΠ. Η διαφορά είναι οριακή. Αντίστοιχα μικρή μπορεί να θεωρηθεί η απόκλιση και για το 2019: 3,96% του ΑΕΠ προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο, στο 3,8% του ΑΕΠ τίθεται ο πήχης στο βασικό σενάριο της έκθεσης συμμόρφωσης. Στη συνέχεια η ψαλίδα αρχίζει να διευρύνεται περαιτέρω.

Το 2020, οι θεσμοί προβλέπουν 3,8% του ΑΕΠ (4,15% στο μεσοπρόθεσμο), το 2021 το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται σε 4,1% του ΑΕΠ ( 4,53%) και το 2022 καταγράφεται η μεγαλύτερη διαφορά της τάξεως των 2 δισ. ευρώ στον δημοσιονομικό χώρο για παροχές καθώς οι δανειστές προβλέπουν πλεόνασμα 4,3% του ΑΕΠ έναντι 5,19% του ΑΕΠ που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο. Αθροιστικά, η απόκλιση φτάνει τα 4 δισ. ευρώ.

Οι δεσμεύσεις

Από τις πρώτες σελίδες της έκθεσης συμμόρφωσης παράλληλα είναι ξεκάθαρο πόσο κρίσιμο θεωρείται να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις. «Η Ελλάδα θα πρέπει να χτίσει πάνω στην πρόοδο η οποία επιτεύχθηκε στη διάρκεια του τρίτου προγράμματος και να ενισχύσει τα θεμέλια μιας βιώσιμης ανάπτυξης, κυρίως μέσω της συνέχισης και της ολοκλήρωσης των μεταρρυθμίσεων του Μνημονίου, διασφαλίζοντας ότι οι στόχοι των μεταρρυθμίσεων περιφρουρούνται», σημειώνεται και τονίζεται ότι η ενισχυμένη εποπτεία μπορεί να δώσει ένα ισχυρό πλαίσιο για τη διασφάλιση της ολοκλήρωσης και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που περιγράφονται σε όλους τους τομείς πολιτικής του τρίτου προγράμματος. Η δέσμευση των ελληνικών αρχών αναδεικνύεται δεόντως.

«Οι ελληνικές αρχές είναι πλήρως δεσμευμένες στο να συνεχίσουν να εφαρμόζουν υγιείς οικονομικές και δημοσιονομικές πολιτικές σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, «χτίζοντας» πάνω στις μεταρρυθμίσεις οι οποίες υιοθετήθηκαν στη βάση του προγράμματος του ESM. Η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα ενισχυθεί περαιτέρω μέσω του Πλάνου Συνεργασίας και Ενίσχυσης, το οποίο οι ελληνικές αρχές έχουν υπογράψει με την υπηρεσία προώθησης διαρθρωτικών αλλαγών της Κομισιόν», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Μεταξύ των δεσμεύσεων της μεταπρογραμματικής περιόδου ξεχωρίζουν:

* Πλήρης στελέχωση της ΑΑΔΕ, με στόχο 13.322 υπαλλήλους στο τέλος του 2021.

* Πλήρως αυτοματοποιημένες κατασχέσεις το 2021.

* Τον Ιούλιο, θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς το νέο πλάνο πλήρους εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του δημοσίου. Το 2019 θα γίνει έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

* Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί: 4.349 έχουν γίνει έως τις 31 Μαΐου, εκ των οποίων 2.079 μόνο τον Μάιο. Με βάση τα στοιχεία έως τις 25 Μαΐου, έχουν προγραμματιστεί για φέτος 9.458 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί.

* Ολοκλήρωση Κτηματολογίου και δασικών χαρτών στα μέσα του 2021.

* Target model στην ενέργεια έως τον Απρίλιο του 2019.

* Ολοκλήρωση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v