Προθεσμία 10 ημερών για οριστικό σχέδιο στην ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης-Αττικής

ΑΔΜΗΕ και EuroAsia Interconnector καλούνται από τις ρυθμιστικές αρχές ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου και την Κομισιόν να έχουν καταλήξει σε συμφωνία για την υλοποίηση του έργου Κρήτης - Αττικής, ως ενιαίο. Υψηλός ο κίνδυνος του ελλείμματος ενέργειας στην Κρήτη.

Προθεσμία 10 ημερών για οριστικό σχέδιο στην ηλεκτρική σύνδεση Κρήτης-Αττικής

Περιθώριο δέκα ημερών στον ΑΔΜΗΕ και στην κοινοπραξία EuroAsia Interconnector να τα βρουν για την από κοινού υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική έδωσαν οι αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και η γενική διεύθυνση Ενέργειας της Ευρ. Επιτροπής.

Ως γνωστόν, ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας έχει αναλάβει την υλοποίηση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης. Ο EuroAsia Interconnector, αντίστοιχα, στο πλαίσιο αποφάσεων της Ε.Ε., προωθεί το μεγάλο καλώδιο Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής. Οι χώρες αυτές όπως και οι Βρυξέλλες αντιμετωπίζουν τα δύο έργα ως ενιαίο και κάλεσαν τους δύο φορείς να το υλοποιήσουν από κοινού.

Εντούτοις τους τελευταίους μήνες έχει σημειωθεί εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο φορέων. Κι αυτό καθώς ο ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρουν πηγές, θέλει τον έλεγχο του έργου, ενώ η κοινοπραξία αντιτείνει ότι δικαιωματικά έχουν τη συνολική ευθύνη της υλοποίησης.

Στη διάρκεια χθεσινής ευρείας σύσκεψης με τη συμμετοχή των δύο εταιριών, των ρυθμιστικών αρχών της χώρας και της Κύπρου καθώς και της γεν. διεύθυνσης Ενέργειας της Ε.Ε. αποφασίστηκε να δοθεί προθεσμία στον ΑΔΜΗΕ και στη EuroAsia να καταλήξουν σε συμφωνία εντός 10 ημερών για την ενιαία αντιμετώπιση του έργου της Κρήτης - Αττικής.

Οι δύο πλευρές θα πρέπει να συμφωνήσουν στη σύσταση εταιρίας ειδικού σκοπού, αλλά και σε μία πλειάδα θεμάτων όπως οι προκηρύξεις, η λήψη αποφάσεων κ.λπ.

Στο ενδεχόμενο που δεν υπάρξει συμφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και EuroAsia, τότε δεν αποκλείεται το έργο να το πάρουν πάνω τους οι ΡΑΕ Ελλάδας και Κύπρου, προκηρύσσοντας τους αναγκαίους διαγωνισμούς.

Η ανάγκη για τη δρομολόγηση του έργου, ιδίως του τμήματος της διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, είναι πολύ μεγάλη καθώς το 2020, λόγω των αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών, θα πρέπει να αποσυρθούν οι πετρελαιοκίνητες μονάδες της ΔEH από το νησί. Το αποτέλεσμα είναι να προκληθεί έλλειμμα ισχύος.

Η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, που θα είναι έτοιμη στο πρώτο εξάμηνο του 2020, δεν θα αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του νησιού. Η μεγάλη διασύνδεση με βάση τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ τοποθετείται για το τέλος του 2023. Η ΡΑΕ πιέζει ώστε το μεγάλο έργο της Κρήτης - Αττικής να έλθει πιο νωρίς το 2021.

Στην Κρήτη. από τη συνολική ισχύ των 813 MW θα πρέπει να αποσυρθούν το 2020 τα 601 MW. Η μικρή διασύνδεση θα δώσει μόνο τα 150 με 180 MW. άρα θα υπολείπονται άλλα 200 MW. Το μεγάλο καλώδιο έχει μεταφορική ικανότητα 1.000 MW.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v