Την αισιοδοξία πως οι ξένοι τουρίστες που θα έρθουν στην Ελλάδα το 2018 θα φθάσουν τα 32 εκατ. επισκέπτες, περίπου 2 εκατ. περισσότεροι από το 2017, εξέφρασε η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, παρουσιάζοντας από κοινού με τον Γ.Γ του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) Κωνσταντίνο Τσέγα, το κυβερνητικό σχέδιο για την ανάπτυξη του τουρισμού και τις νέες δράσεις για την παγκόσμια προβολή και προώθηση της Ελλάδας.
Η υπουργός εξέφρασε την ικανοποίησή της για την αύξηση 14% που κατέγραψαν οι αφίξεις ξένων επισκεπτών στη χώρα μας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018.
Μεγάλο μέρος της αισιοδοξίας της ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού για ένα νέο ρεκόρ ξένων επισκεπτών φέτος βασίζεται στις αυξημένες αεροπορικές θέσεις που έχουν προγραμματιστεί για την καλοκαιρινή περίοδο του 2018. Σύμφωνα με την υπουργό, οι πρόσθετες αεροπορικές θέσεις σε σύγκριση με πέρυσι φθάνουν τα 3 εκατ. από τις οποίες εκτιμάται πως θα υλοποιηθούν (σ.σ θα πραγματοποιηθούν τα δρομολόγια) περί τις 2-2,5 εκατ. από αυτές.
Δεδομένης της υψηλής ζήτησης που καταγράφεται για την Ελλάδα στις ευρωπαϊκές αγορές και της αναμενόμενης υψηλής πληρότητας των πτήσεων, προκύπτει η εκτίμηση πως ο συνολικός αριθμός των ξένων επισκεπτών (συμπεριλαμβανομένων των επιβατών κρουαζιέρας) θα προσεγγίσει ή και θα ξεπεράσει τα 32 εκατομμύρια.
Η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού αναμένει άνοδο και των επιβατών κρουαζιέρας, καθώς ανακάμπτουν οι ανταγωνιστικοί προορισμοί της περιοχής (Τουρκία, Αίγυπτος) που συμπεριλαμβάνονται στα προγράμματα των κρουαζιερόπλοιων.
Η Ε. Κουντουρά έκανε, παράλληλα, λόγο για ενδείξεις ανάκαμψης του εσωτερικού τουρισμού. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ο εσωτερικός τουρισμός αντιπροσώπευε το 5-6% της τουριστικής δραστηριότητας το 2017 ενώ φέτος διαφαίνεται πως μπορεί να αυξηθεί στο 10%.
Οι προτεραιότητες του σχεδίου για τον τουρισμό
Η Ε. Κουντουρά επανέλαβε τις βασικές προτεραιότητες του αναπτυξιακού σχεδίου της κυβέρνησης για τον τουρισμό στο πλαίσιο της προσπάθειας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας (βλέπε προηγούμενο δημοσίευμα του Euro2.gr στις 24/5/2018). Σχέδιο το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
-Δράσεις υποστήριξης της επιχειρηματικότητας για την περαιτέρω αύξηση της διαθεσιμότητας των κλινών και την βελτίωση της ποιότητάς τους
-Συνολικό πλαίσιο για την εξειδίκευση του τουριστικού τομέα στα θεματικά τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες, με επιπλέον κίνητρα για την επιχειρηματικότητα, εξειδικευμένα προγράμματα κατάρτισης, και την επιδότηση για την ενίσχυση της δημιουργίας νέων εξειδικευμένων θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό τίθενται εντός της εβδομάδας σε διαβούλευση οι διατάξεις για τον θεματικό τουρισμό που πρόκειται να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να προωθήσει στη Βουλή η ηγεσία του υπ. Τουρισμού.
-Σχεδιασμό και υλοποίηση ειδικού προγράμματος «Τουριστικές Επιχειρήσεις Ανοικτές 365 ημέρες το χρόνο» για περιοχές τουριστικά ώριμες να το υποστηρίξουν.
-Δημιουργία ενός πιο ανταγωνιστικού πλαισίου στην προσέλκυση επενδύσεων, μεταξύ άλλων σε νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, δίκτυα μαρίνων μεγάλου και μεσαίου μεγέθους, στην περαιτέρω ανάπτυξη λιμανιών για προορισμό κρουαζιέρας, στην ανάπτυξη του ιατρικού και του ιαματικού τουρισμού, θεματικών πάρκων και στη δημιουργία τουριστικών χωριών για τη διαμονή των Ευρωπαίων Πολιτών και τη μεταφορά της φορολογικής τους έδρας στην Ελλάδα.
-Διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας ειδικών τουριστικών ζωνών για τουριστική ανάπτυξη 365 ημέρες το χρόνο με έμφαση στον ιατρικό τουρισμό, τον συνεδριακό, το γκολφ, την Τρίτη ηλικία κ.α.
-Σχεδιασμό και υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων για τη διασύνδεση του τουρισμού με την αγροτική παραγωγή.
-Ανάπτυξη σύγχρονου συστήματος δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης που να απαντά στις σύγχρονες ανάγκες της τουριστικής αγοράς.
-Ψηφιακή μετάβαση των υπηρεσιών του Υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ, της ηλεκτρονικής πύλης VisitGreece, και της τουριστικής εκπαίδευσης.
Όπως σημείωσε η υπουργός, στόχος του προγράμματος είναι να εξυπηρετεί τόσο τους πολίτες όσο και τους επενδυτές, επιχειρηματίες και τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα. Ειδικά για τη διαδικτυακή πύλη VisitGreece προανήγγειλε πως θα μετατραπεί σε ολοκληρωμένο ψηφιακό οικοσύστημα το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε 10 γλώσσες και θα συμπεριλαμβάνει όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επενδυτική έκρηξη
Η Ε. Κουντουρά αναφέρθηκε, παράλληλα, στη διεύρυνση των ξενοδοχειακών υποδομών που καταγράφεται την τελευταία τριετία. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, από τα 350 επενδυτικά σχέδια που κατατέθηκαν προς υλοποίηση το 2016 και 2017, τη φετινή χρονιά λειτουργούν, ήδη, 25.000 νέες κλίνες σε ξενοδοχεία πέντε και τεσσάρων αστέρων. Σ’ αυτές αναμένεται να προστεθούν άλλες 25.000 κλίνες το 2019.
Η συνεχιζόμενη ανοδική τροχιά του ελληνικού τουρισμού λειτουργεί, όπως φαίνεται ως «μαγνήτης» για πολλούς ενδιαφερόμενους που θέλουν να αξιοποιήσουν τις θετικές προοπτικές του τομέα.
Το έντονο ενδιαφέρον που καταγράφεται για τον τομέα αποτυπώθηκε σε στοιχεία που ανέφερε η Ε. Κουντουρά για τις αιτήσεις ένταξης στα προγράμματα στήριξης υφιστάμενων και νέων τουριστικών επιχειρήσεων.
Εκρηκτική ήταν η ζήτηση για ένταξη στο πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ίδρυση νέων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων. Τα διαθέσιμα κονδύλια του προγράμματος ήταν 120 εκατ. ευρώ αλλά οι αιτήσεις που κατατέθηκαν έφθασαν τις 7.500 και αντιστοιχούσαν σε επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους 2,3 δισ. ευρώ.
Ήταν τέτοια η ζήτηση που καταγράφηκε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ώστε το οικονομικό επιτελείο να προσανατολίζεται στη δημιουργία ενός νέου προγράμματος χρηματοδότησης νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο χώρο του τουρισμού με αυξημένα κονδύλια. Η έναρξη του νέου προγράμματος τοποθετείται στις αρχές του φθινοπώρου.
Αναβάθμιση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας
Η υπουργός Τουρισμού προανήγγειλε ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενίσχυσης της ταυτότητας της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές (rebranding) η οποία θα παρουσιαστεί εντός του έτους και θα «τρέξει» από το 2019.
Οι σχετικές αποφάσεις λήφθηκαν στην τελευταία συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Επικοινωνιακής Πολιτικής που πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του Αλέξη Τσίπρα.
Η Ε. Κουντουρά σημείωσε πως τα χρήματα που δαπανά η Ελλάδα για την τουριστική της προβολή ανέρχονται σε 15 εκατ. ευρώ για τους περίπου 31 εκατ. τουρίστες που έρχονται στη χώρα. Επεσήμανε, ταυτόχρονα, πως η Ισπανία δαπανά 400 εκατ. ευρώ σε προβολή για να προσελκύσει 70 εκατ. τουρίστες.
Από τα 15 εκατ. ευρώ για την προβολή της χώρας τα 7,5 εκατ. κατευθύνονται για τη συμμετοχή της Ελλάδας σε διεθνείς εκθέσεις. Περί τα 3,5 εκατ. ευρώ προβλέπεται να διατεθούν φέτος σε προγράμματα συνδιαφήμισης με 124 ταξιδιωτικούς οργανισμούς και αεροπορικές εταιρείες σε 30 αγορές. Σ’ αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται τα χρήματα που θα δοθούν για τα προγράμματα συνδιαφήμισης που υλοποιεί ο ΕΟΤ σε συνεργασία με τους ταξιδιωτικούς ομίλους TUI και Thomas Cook.
Μιλώντας για τις δράσεις προβολής που υλοποιεί το 2018 ο Γ.Γ του ΕΟΤ Κ. Τσέγας σημείωσε:
-Τη συμμετοχή του ΕΟΤ σε 45 Διεθνείς Τουριστικές Εκθέσεις το 2018 και επιπλέον τη συμμετοχή στα Ποσειδώνια και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
-Την έναρξη για πρώτη φορά συνδιαφήμισης στην Ινδία για την προώθηση των ταξιδίων για ζευγάρια, του γαμήλιου τουρισμού και για το γυναίκειο ταξιδιωτικό κοινό.
-Την άμεση έναρξη της διαφημιστικής προβολής σε κορυφαία διεθνή online και στα μεγαλύτερα ξένα και διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα όπως το CNN.
-Τη διοργάνωση του μεγαλύτερου από ποτέ αριθμού ταξιδίων εξοικείωσης, πενταπλάσιο σε σχέση με το παρελθόν, περίπου 200 κατά μέσο όρο ανά έτος την τελευταία τριετία. Το 2018 έχουν προγραμματιστεί μέχρι τον Ιούλιο, στο πρώτο μέρος του προγράμματος,167 ταξίδια εξοικείωσης και στις 13 Περιφέρειες της χώρας, για σχεδόν 590 ξένους δημοσιογράφους, bloggers και εκπρόσωπους διεθνών ταξιδιωτικών ομίλων, από 27 συνολικά χώρες.
Η υπουργός Τουρισμού και ο Γ.Γ του ΕΟΤ βράβευσαν τον σκηνοθέτη Αντώνη Θεοχάρη Κιούκα ο οποίος δημιούργησε το βίντεο «Greece A 365 Day Destination», παραγωγής ΕΟΤ, το οποίο έχει αποσπάσει έξι διεθνείς διακρίσεις σε δέκα μήνες.