Την ίδια ημέρα με το σχέδιο κατασκευής μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στην Ηπειρο μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έργο που ολοκληρώνεται εντός εξαμήνου, είχε εγκριθεί και το αντίστοιχο ΣΔΙΤ για μονάδα επεξεργασίας στην Κέρκυρα. Η δημοτική αρχή, βασιζόμενη και στις ατυχέστατες (όπως αποδεικνύεται) εξαγγελίες της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί κατάργησης των ΣΔΙΤ στα απορρίμματα, ακύρωσε το σχέδιο.
Τώρα η Κέρκυρα πνίγεται στα σκουπίδια, με 7.000 δέματα απορριμμάτων να στοιβάζονται στο Τεμπλόνι και τον δήμαρχο Κέρκυρας να παρακαλάει για τη μεταφορά των απορριμμάτων στην Ηπειρο και την Κοζάνη, δηλαδή τις δύο περιοχές που έχουν προχωρήσει στην κατασκευή μονάδων διαχείρισης μέσω ΣΔΙΤ.
Οι φορείς του νησιού φαίνεται, όμως, πως εισέπραξαν αρνητικές απαντήσεις, ενώ ακόμα και αν στο τέλος βρεθεί χώρος εκτός Κέρκυρας, το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό. Το μοντέλο «εμείς τα έσοδα από τους τουρίστες, εσείς τα σκουπίδια» δεν φαίνεται να προχωράει, όπως υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν εδώ και χρόνια το αδιέξοδο στην Κέρκυρα, μετά και το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Λευκίμμης.
Οι διαφορετικοί δρόμοι της Κέρκυρας και της Ηπείρου αποτυπώνονται και στα υπόλοιπα έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Μόνο τα έργα που υλοποιούνται με ΣΔΙΤ (Δυτική Μακεδονία, Ηπειρος, Σέρρες) προχωρούν μέχρι σήμερα, ενώ τρία χρόνια μετά την εκκίνηση του ΕΣΠΑ εντάσσονται αυτές τις ημέρες οι μελέτες (όχι τα έργα!) για τα υπόλοιπα. Μάλιστα στις περιπτώσεις που ακυρώθηκαν τα ΣΔΙΤ, όπως της Κέρκυρας, δεν έχει γίνει τίποτα. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η Αλεξανδρούπολη (αν και το έργο εντάχθηκε από τα πρώτα στο νέο ΕΣΠΑ), η Πάτρα (όπου είναι συχνές οι διαμαρτυρίες για τη λειτουργία της χωματερής) και το Αγρίνιο (διαθέτουν μεγάλο χώρο υγειονομικής ταφής και συνεπώς δεν πιέζονται για κατασκευή μονάδας επεξεργασίας).
Δεν είναι τυχαίο πως έπειτα από σχεδόν τρία χρόνια και αφού στοιβάχθηκαν 10.000 τόνοι δεματοποιημένων σύμμικτων απορριμμάτων μετατρέποντας σε υγειονομική βόμβα την περιοχή Κονιδέικα, όπως παραδέχθηκε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, η κυβέρνηση υπογράφει εντός του Φεβρουαρίου τη σύμβαση ΣΔΙΤ για τη μονάδα απορριμμάτων της Ηλείας. Και προειδοποιεί τους δημάρχους της Πελοποννήσου πως αν δεν αλλάξουν στάση, θα προχωρήσει μονομερώς στην υπογραφή της αντίστοιχης σύμβασης ΣΔΙΤ για τις μονάδες επεξεργασίας της περιφέρειας Πελοποννήσου. Οι διαγωνισμοί για τα ΣΔΙΤ Πελοποννήσου και Ηλείας έχουν προσωρινούς αναδόχους από το 2014, ο πρώτος την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και ο δεύτερος την κοινοπραξία Μεσόγειος - J&P ΑΒΑΞ.
Σε μια άλλη περίπτωση, όπου ανακοινώθηκε η υπογραφή σύμβασης για την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, αυτή των δήμων Θηβαίων, Αλιάρτου και Τανάγρας, ως παραδοσιακό δημόσιο έργο και όχι ως ΣΔΙΤ, το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση των έργων εντός 18 μηνών. «Εχουν περάσει σχεδόν δέκα μήνες χωρίς να μπει ούτε καρφί στο συγκεκριμένο έργο», λέει στέλεχος της αγοράς. Πρόκειται για μονάδα δυναμικότητας 35.000 τόνων, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία των εταιρειών Intrakat - Watt.
Στην περίπτωση της Αλεξανδρούπολης, όπου ακυρώθηκε το ΣΔΙΤ και προωθείται επίσης διαγωνισμός ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, προβλέπεται πως για μονάδα 50.000 τόνων απορριμμάτων θα διατεθούν 20 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, όσα δηλαδή θα διατεθούν και για τη μονάδα της Ηπείρου που προωθεί με ΣΔΙΤ αλλά είναι υπερδιπλάσιας δυναμικότητας (105.000 τόνων). Γιατί; Γιατί στην περίπτωση της Ηπείρου υπάρχει και ιδιωτική χρηματοδότηση, που δεν υπάρχει στην Αλεξανδρούπολη.
Παρά τις καθυστερήσεις, κυβερνητικά στελέχη πανηγυρίζουν επειδή εντάσσονται στο ΕΣΠΑ οι... μελέτες των έργων διαχείρισης απορριμμάτων και όχι τα έργα κατασκευής των μονάδων. Μάλιστα στελέχη της αγοράς προσπαθούν να καταλάβουν πώς εξηγείται η εμμονή στην προώθηση παραδοσιακών εργολαβιών, όταν η εμπειρία έχει δείξει πως τελικά με τα ΣΔΙΤ μπορούν τα έργα να προχωρήσουν πιο γρήγορα.
Ετσι, με παρέμβαση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Σωκρ. Φάμελλου, «πάγωσε» η προσπάθεια της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για κατασκευή μονάδας επεξεργασίας με ΣΔΙΤ όπως και της Ρόδου. Μάλιστα, ο κ. Φάμελλος εξέδωσε και ανακοίνωση την προηγούμενη εβδομάδα που εξηγούσε πώς η μονάδα της Κεντρικής Μακεδονίας θα γίνει ως κλασικό δημόσιο έργο. Προς το παρόν και σ’ αυτό το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ η μελέτη.
Το μεγαλύτερο ερώτημα παραμένει, πάντως, η Αττική, για την οποία ουδείς συζητά και ας έχουν περάσει τρία χρόνια από την ακύρωση του σχεδιασμού για μονάδες μέσω ΣΔΙΤ.