Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι εργοδότες βλέπουν «κάτω από τη βάση» πολλούς εργαζόμενους

Μόλις το 44% των εργοδοτών εκτιμούν ότι οι υποψήφιοι εργαζόμενοι διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες, σύμφωνα με έρευνα της Adecco. Το χάσμα εκπαίδευσης-αγοράς εργασίας. Μη «ελκυστικές» κρίνουν οι νεαρότερες ηλικίες εργαζομένων τις επιχειρήσεις.

Οι εργοδότες βλέπουν «κάτω από τη βάση» πολλούς εργαζόμενους

Ανικανοποίητοι από τις δεξιότητες των υποψήφιων εργαζομένων τους δηλώνουν οι Έλληνες εργοδότες σύμφωνα με σχετική έρευνα που δημοσιοποίησε η Adecco Ελλάδας, μέλος του ομώνυμου ομίλου, ο οποίος εξειδικεύεται στην παροχή λύσεων Ανθρώπινου Δυναμικού.

Η έρευνα, η οποία “έτρεξε” μέσα στον Οκτώβριο σε 113 στελέχη μικρών, μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων από διάφορους κλάδους, έχει χαρακτηριστικά “in vivo”, καθώς το 60% των επιχειρήσεων που εκπροσωπήθηκαν αναζητούσαν εργαζόμενους κατά την συγκεκριμένη περίοδο.

Συγκεκριμένα, το 44% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι οι εργαζόμενοί τους ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες της εταιρείας, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για το 2016 ήταν 64%, ενώ ποσοστό 52% των συμμετεχόντων απάντησαν ότι οι εργαζόμενοι ανταποκρίνονται μόνο εν μέρει στις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων, ποσοστό που παρουσιάζει αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2016, που ήταν 34%.

Η άποψη, αυτή πάντως προσκρούει στην αντίληψη που διατηρούν οι εργαζόμενοι για τις ικανότητες τους, και η οποία είχε αποτυπωθεί επίσης από την Adecco το 2017. Η διαφορετική οπτική διαπιστώνεται ακόμη και σε αντικειμενικά μετρήσιμες δεξιότητες -όπως για παράδειγμα, η γνώση ξένων γλωσσών- με το 65% των εργοδοτών να αναγνωρίζουν αυτή τη δεξιότητα, έναντι του 78% των εργαζομένων. Αξιολογώντας τα προσόντα τους, η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων και υποψηφίων θεωρεί ότι διαθέτει σε πολύ ή αρκετά ικανοποιητικό βαθμό το σύνολο των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που χρειάζονται οι επιχειρήσεις, ενώ εκείνες συνεχίζουν να διαπιστώνουν ελλείμματα δεξιοτήτων και έλλειψη προηγούμενης εργασιακής εμπειρίας.

Το χάσμα της εκπαίδευσης 

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα υπογραμμίζουν την απόσταση της εκπαίδευσης με τα ζητούμενα στην σύγχρονη αγορά εργασίας. Μάλιστα, ποσοστό 88% των συμμετεχόντων εργοδοτών δήλωσαν πως προσφέρονται από την εταιρεία τους ευκαιρίες επιμόρφωσης και εκπαίδευσης. Ποσοστό 82% των ερωτώμενων απάντησε ότι υλοποιούνται εκπαιδευτικά σεμινάρια, είτε από τις ίδιες τις εταιρείες είτε από εξωτερικούς συνεργάτες, ενώ άλλες μορφές εκπαίδευσης και ανάπτυξης που αναφέρονται είναι η δυνατότητα παρακολούθησης διαδικτυακών σεμιναρίων (on line courses) (56%), καθώς και η συμμετοχή σε ημερίδες/ συνέδρια (55%).

Σύμφωνα με τον κ.Κωνσταντίνο Μυλωνά, διευθύνοντα σύμβουλό της Adecco, παγκοσμίως η συζήτηση που έχει ανοίξει αφορά “Το μέλλον της εργασίας στο πλαίσιο της ψηφιακής μετάβασης της οικονομίας και των επιχειρήσεων”. Ακόμη κι αν στην Ελλάδα της κρίσης, το ζήτημα παραμένει χαμηλά στην ατζέντα των επιχειρήσεων, εν τούτοις ο κ.Μυλωνάς, αναφέρθηκε στην ανάγκη αντιμετώπισης των μελλοντικών προκλήσεων από εργοδότες και εργαζόμενους.

Αποστάσεις περί «ελκυστικότητας»

Η έρευνα εξέτασε ακόμα τον βαθμό, κατά τον οποίο οι συμμετέχοντες στη διαδικασία επιλογής προσωπικού αξιολογούν ως «ελκυστικές» τις εταιρείες τους. Φαίνεται πως υπάρχει απόκλιση απόψεων μεταξύ των ανώτερων και των μεσαίων στελεχών στο θέμα αυτό. Χαρακτηριστικά, όπως η «παροχή εκπαίδευσης», η «τήρηση ωραρίου», η «δίκαιη αμοιβή» και η «αποτελεσματική οργάνωση» είναι τα σημεία, στα οποία εμφανίζεται η μεγαλύτερη απόκλιση στα δύο κοινά, δηλαδή των ανώτερων στελεχών και των μεσαίων στελεχών. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν ότι θεωρούν ελκυστική την εταιρεία τους σε ποσοστό 61%, εν μέρει ελκυστική σε ποσοστό 2% και μη ελκυστική σε ποσοστό 37%.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μη ελκυστική θεωρούν την εταιρεία τους κυρίως νεότερης ηλικίας άτομα. Τα χαρακτηριστικά εκείνα που συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά αναφορικά με την ικανότητά τους να δημιουργήσουν ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον είναι, η «ηθική και δίκαιη συμπεριφορά προς τους εργαζομένους και τους συνεργάτες», η «καλή φήμη», η «ικανή διοίκηση», το «ήρεμο και ευχάριστο κλίμα εργασίας», η «τήρηση του ωραρίου εργασίας» και οι «παρεχόμενες δυνατότητες εκπαίδευσης».

Όσον αφορά τη ζήτηση στην αγορά εργασίας, ο κ.Μυλωνάς εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος, καθώς τα τελευταία οκτώ χρόνια της κρίσης πολλές θετικές ενδείξεις ανατράπηκαν. Σύμφωνα με τον ίδιο πάντως κατά τους τελευταίους μήνες και ειδικότερα το Νοέμβριο καταγράφεται ανάκαμψη της ζήτησης εκ μέρους των επιχειρήσεων.

*Τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας της Adecco, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v