Τα 5+2 «αγκάθια» σε ασφαλιστικό και εργασιακά

Η «καυτή» ατζέντα του υπουργείου Εργασίας εν όψει τρίτης αξιολόγησης. Ποια επιδόματα μπαίνουν στο στόχαστρο και ποιος ο ρόλος της Παγκόσμιας Τράπεζας. Τρέχουν για συντάξεις και είσπραξη εισφορών - φόρων. Τι αλλάζει στις αποφάσεις για απεργίες.

Τα 5+2 «αγκάθια» σε ασφαλιστικό και εργασιακά

Πέντε νομοθετικές παρεμβάσεις στην πρόνοια και τουλάχιστον μία στα εργασιακά περιλαμβάνει η λίστα με τα προαπαιτούμενα για την τρίτη αξιολόγηση της χώρας από τους εκπροσώπους των δανειστών, παράλληλα με την επίσπευση των διαδικασιών έκδοσης νέων συντάξεων αλλά και την δημιουργία του μηχανισμού ώστε να ενοποιηθεί η είσπραξη ασφαλιστικών εισφορών και φόρων.

Η συμφωνία κυβέρνησης - δανειστών όπως περιγράφεται στο επικαιροποιημένο 3ο Μνημόνιο, ρίχνει στο υπουργείο Εργασίας το βάρος μιας μεγάλης μεταρρύθμισης του συστήματος παροχών, με αναπροσανατολισμό των στόχων και κατά συνέπεια των διαθέσιμων πόρων, ενώ παράλληλα προβλέπει ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση μιας σειράς ασφαλιστικών προαπαιτούμενων, με αιχμή τον υπολογισμό και την έκδοση τουλάχιστον 70.000 νέων κύριων συντάξεων αλλά και την προετοιμασία της διαδικασίας για την ενιαία είσπραξη εισφορών και φόρων. Και στο πεδίο των εργασιακών, έως τον Οκτώβριο θα πρέπει να νομοθετηθεί η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στα πρωτοβάθμια - επιχειρησιακά σωματεία για την απόφαση απεργίας.

Τα επιδόματα

Αναλυτικά, στο πεδίο της πρόνοιας, εντός του φθινοπώρου το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να προχωρήσει πέντε μεταρρυθμίσεις σε αντίστοιχους τομείς επιδομάτων και συγκεκριμένα στα οικογενειακά επιδόματα, τα επιδόματα αναπηρίας, τα εκπαιδευτικά επιδόματα, τα επιδόματα στέγασης καθώς και τα μεταφορικά.

Μάλιστα, αν και δεν προβλέπονται συγκεκριμένα ποσά εξοικονόμησης, η αναδιάταξη του προνοιακού “χάρτη” εκ των πραγμάτων περιλαμβάνει επανεξέταση παροχών, κατάργηση, συγχώνευση ή και εξορθολογισμό αυτών, ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά τους.

Για τον λόγο αυτό άλλωστε, μεταξύ των κριτηρίων που θα χρησιμοποιηθούν είναι οι πραγματικές ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, η ισότητα και δικαιοσύνη αλλά και ο κατακερματισμός και η επικάλυψη. Να σημειωθεί ότι για τη διετία 2017-2018 έχει ήδη αποφασιστεί η στοχευμένη μείωση ορισμένων επιδομάτων (οικογενειακών, θέρμανσης, φοροαπαλλαγών, εισόδου στην αγορά εργασίας) ώστε να εξοικονομηθούν συνολικά, 259 εκατ. ευρώ.

Πλέον, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η αρμόδια αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου, δεν υπάρχουν περιθώρια για περικοπές.

Ως βασικό παραδοτέο πάντως, στο πλαίσιο της 3ης αξιολόγησης από τους εκπροσώπους των δανειστών περιλαμβάνεται η θέσπιση μεταρρύθμισης του συστήματος οικογενειακών επιδομάτων μέχρι το Νοέμβριο του 2017, με αποτέλεσμα να βελτιωθεί η στόχευση και να αυξηθεί η ισότητα μεταξύ των παιδιών που υποστηρίζονται, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2018 αλλά και η νομοθέτηση και εφαρμογή μίας μεταρρύθμισης στο χώρο των επιδομάτων αναπηρίας μέχρι το Νοέμβριο 2017.

Η αρχή θα γίνει με ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα συνδέει τη σημερινή διαδικασία αξιολόγησης της αναπηρίας όχι μόνο με επιδόματα - αποζημιώσεις αλλά και με τον προσδιορισμό της ικανότητας του ατόμου να ασκεί δραστηριότητες στην καθημερινότητά του.

Ρόλο κλειδί στο πιλοτικό πρόγραμμα αναμένεται να διαδραματίσει έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία εκτιμάται ότι θα κατατεθεί στο υπουργείο το αμέσως επόμενο διάστημα. Άλλωστε, το μνημόνιο προβλέπει ότι το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος αξιολόγησης της λειτουργικής αναπηρίας θα εφαρμοστεί από τον Ιανουάριο του 2018, ενώ τον Μάιο του 2018 θα πρέπει να ψηφιστεί νόμος που θα εναρμονίζει όλους τους κανόνες εισφορών αναπηρίας και κοινωνικής πρόνοιας. Η εφαρμογή του σε πανεθνική κλίμακα θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2018.

Παράλληλα με τις δύο κεντρικές μεταρρυθμίσεις στα οικογενειακά και αναπηρικά επιδόματα, προβλέπονται τρεις παρεμβάσεις στα επιδόματα για τις μεταφορές (μέχρι το Νοέμβριο του 2017 ώστε να τεθεί σε ισχύ το 2018 παράλληλα με την εφαρμογή των ηλεκτρονικών εισιτηρίων), στα εκπαιδευτικά επιδόματα (ώστε να εφαρμοστούν τον Οκτώβριο του 2017) καθώς και στα επιδόματα στέγασης (μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017).

Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται η νομοθετική παρέμβαση για τον τρόπο λήψης αποφάσεων για απεργίες στα πρωτοβάθμια σωματεία, αυξάνοντας τον αριθμό συμμετεχόντων σε 51%.

Οι συντάξεις

Παράλληλα, στο υπουργείο Εργασίας και τον ΕΦΚΑ διενεργείται αγώνας δρόμου με τον αρχικό στόχο να φαίνεται ήδη χαμένος, καθώς μέχρι τον Σεπτέμβριο θα πρέπει να έχουν εκδοθεί 63.000 νέες συντάξεις, όταν Ιούλιο και Αύγουστο συνολικά δεν φαίνεται να έχουν υπολογιστεί περισσότερες από 20.000 αιτήσεις.

Μάλιστα, στο μνημόνιο προβλέπεται ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα πρέπει παράλληλα να έχει ολοκληρωθεί και ο επανυπολογισμός όλων των συντάξεων (με εξαίρεση του ΟΓΑ) με βάση τις νέες παραμέτρους του νόμου Κατρούγκαλου, να έχουν δημιουργηθεί αυτόματα ηλεκτρονικά αρχεία για τους συνταξιούχους, και βέβαια, να τρέξουν οι διαδικασίες για την ενιαία είσπραξη εισφορών και φόρων από την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, έως το τέλος του 2017.

Μέχρι το τέλος του έτους, θα πρέπει να ολοκληρωθεί και ο ενιαίος κανονισμός παροχών του ΕΦΚΑ. Μάλιστα, για το λόγο αυτό, με απόφαση της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου που υπεγράφη χθες, συστήνονται επιτροπές με τη συμμετοχή υπαλλήλων και στελεχών του υπουργείου Εργασίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v