Το Eurogroup κάλεσε την Πέμπτη την Ελλάδα να αξιοποιήσει την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Εργων, όχι μόνο για να παρουσιάσει προτάσεις προς χρηματοδότηση σε διεθνή funds αλλά και ως εργαλείο τεχνικής βοήθειας ώστε να «ωριμάσουν» κάποιες επενδύσεις από πλευράς μελετών κ.λπ.
Όμως η εικόνα της χώρας μας στη συγκεκριμένη Πύλη είναι μάλλον αρνητική, σε βαθμό που να απορούν ακόμα και κυβερνητικά στελέχη. Για παράδειγμα στις επενδύσεις που παρουσιάζονται προς χρηματοδότηση από τον ιδιωτικό τομέα εξακολουθεί να εμφανίζεται και η γραμμή τέσσερα του μετρό Αθήνας, που προκηρύσσεται εντός των ημερών ως δημόσιο έργο!
Η διαδικτυακή παρουσία της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Εργων ενημερώθηκε τελευταία φορά στα μέσα Φεβρουαρίου και περιλαμβάνει 52 υποψήφιες επενδύσεις, σχεδόν οι μισές από τις οποίες προέρχονται από το δημόσιο.
«Ειδικά το υπουργείο Υποδομών έχει τσουβαλιάσει στη συγκεκριμένη Πύλη έργα που όχι μόνο είναι αδύνατον να χρηματοδοτηθούν από τον ιδιωτικό τομέα, αλλά είναι και τεχνικά δύσκολη η υλοποίησή τους», προσθέτουν όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία. Κορυφαίο παράδειγμα αποτελεί η προσθήκη της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, κόστους δέκα δισεκατομμυρίων ευρώ (!), που αναζητεί επενδυτές, όταν η χώρα μας δυσκολεύεται να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια για μικρότερα -και περισσότερο απαραίτητα- έργα.
Περιλαμβάνονται επίσης έργα παραχώρησης μικρών αεροδρομίων (Καστοριάς, Χίου κ.λπ.), τα οποία έχουν ήδη ενταχθεί στο υπερταμείο!
Ο κατάλογος των έργων βελτιώνεται αν συνυπολογιστούν ορισμένες ιδιωτικές επενδύσεις που εντάχθηκαν το 2016, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και περίπου δέκα αιολικά πάρκα του ομίλου Μυτιληναίος. Στον ίδιο κατάλογο βρίσκεται και η μεγάλη επένδυση των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Κοπελούζου για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων στην Κρήτη. Στον τομέα της ενέργειας είναι και πολλές άλλες επενδύσεις που έχουν ενταχθεί στην Πύλη, όπως η κατασκευή έξι μονάδων παραγωγής ενέργειας από βιοαέριο (συνολικού ύψους περί τα 63 εκατ. ευρώ), το μεγάλο έργο αντλησοταμίευσης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ύψους 500 εκατ. ευρώ) στην Αμφιλοχία, αιολικά πάρκα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην Κάρυστο με προϋπολογισμό περί τα 255 εκατ. ευρώ, μεγάλο φωτοβολταϊκό έργο στο Κιλκίς κ.λπ.
Περιλαμβάνεται επίσης σχέδιο, ύψους 11 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή ξενοδοχειακής μονάδας στη Μάνη, το οποίο προωθεί η εταιρεία Nycontec ΕΠΕ. Στον κατάλογο έχουν ενταχθεί και τρία σημαντικά σιδηροδρομικά έργα και συγκεκριμένα η επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο (πρόσφατα το υπουργείο Οικονομίας απέρριψε το αίτημα χρηματοδότησης των μελετών από το ΕΣΠΑ!), το τμήμα Πάτρα - Κατάκολο - Καλαμάτα και η διασύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς.
Ειδικά για το τελευταίο, στην Πύλη έχει ενταχθεί μόνο το ελληνικό κομμάτι του έργου, αλλά υπάρχουν συζητήσεις με τη Βουλγαρία καθώς μέσω της σιδηροδρομικής διασύνδεσης παρακάμπτονται τα στενά του Βοσπόρου.