Ο ΑΔΜΗΕ, η κινεζική State Grid και τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια

Η διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, το έργο EuroAsia Interconnector και η διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου στις μεγαλύτερες επενδύσεις που απαιτούν 3 δισ. Αναβαθμίζεται η πιστοληπτική ικανότητα του Διαχειριστή με την είσοδο των Κινέζων.

Ο ΑΔΜΗΕ, η κινεζική State Grid και τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια

Επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ που έχει προγραμματίσει ο ΑΔΜΗΕ στα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καλείται να στηρίξει και να χρηματοδοτήσει ο κινεζικός κολοσσός State Grid.

Πρόκειται κατά κύριο λόγο για έργα της διπλής ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, το μεγάλο project της υποβρύχιας διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας αλλά και μελλοντικά έργα όπως η διασύνδεση της Κρήτης με τα Δωδεκάνησα και των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την Καβάλα. Η ελληνική αποστολή στο Πεκίνο συναντήθηκε με τα στελέχη της κινεζικής εταιρίας, και οι επενδύσεις που προγραμματίζονται τέθηκαν στο επίκεντρο των επαφών.  

Όπως είχε γράψει το Euro2day.gr στις 10 Απριλίου, η διοίκηση του Διαχειριστή αναμένει τους Κινέζους να πιάσουν δουλειά, καθώς στη διάρκεια επαφών που είχε με ελληνικές τράπεζες αλλά και την ΕΙΒ για την αναζήτηση χρηματοδότησης του έργου της Κρήτης, είχε εισπράξει θετικό κλίμα ως προς τους όρους πίστωσης μετά την έλευση της State Grid.

«Πρόκειται για εταιρία κολοσσό και η πιστοληπτική ικανότητα του ΑΔΜΗΕ θα αναβαθμιστεί», αναφέρει χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr ανώτατο στέλεχος του Διαχειριστή, δίνοντας το περίγραμμα των προοπτικών που ανοίγονται για την εταιρία.

Τα έργα που έχει προγραμματίσει ο ΑΔΜΗΕ στο υπό έγκριση από τη ΡΑΕ δεκαετές πλάνο ανάπτυξης (2018-2027) είναι συνολικού ύψους 1,9 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο τμήμα αυτού καταλαμβάνει η διπλή διασύνδεση της Κρήτης με Πελοπόννησο και με την Αττική. Πρόκειται για επένδυση που ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και με την ολοκλήρωσή του, η πρώτη φάση το 2020 και η δεύτερη στο τέλος του 2023, να επιτυγχάνεται η ασφάλεια του εφοδιασμού της Κρήτης αλλά και η τεράστια εξοικονόμηση 300 εκατ. ευρώ ετησίως από τις ΥΚΩ.

Κοντά στα 200 εκατ. ευρώ ανέρχεται το έργο της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με τη γραμμή των 400 KV, ενώ στα περίπου 200 εκατ. ευρώ είναι και το κόστος της διασύνδεσης των Κυκλάδων με την Αττική. Το τελευταίο έργο βέβαια βαίνει προς το τέλος των δύο φάσεών του, περί το 2018.

Μεγάλη πρόκληση, όπως και επένδυση, αποτελεί το έργο EuroAsia Interconnector, το οποίο έχει ενταχθεί στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της Ε.Ε. Πρόκειται για τη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς του Ισραήλ, της Κύπρου, της Κρήτης και της Αττικής με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 1.518 χλμ. και ικανότητας μεταφοράς ισχύος 1.000 MW σε πρώτη φάση. Ο προϋπολογισμός του στην ελληνική επικράτεια εκτιμάται σε 800 εκατ. με 1 δισ. ευρώ. Οι τρεις χώρες προωθούν το έργο και ιδίως η Ε.Ε. στο πλαίσιο του τρατηγικού στόχου για την ενεργειακή διασύνδεση μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών αλλά και των εναλλακτικών πηγών ενεργειακού εφοδιασμού.

Μία από τις μεγάλες προκλήσεις που έρχονται είναι το έργο της διασύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με την Καβάλα από τη μία μεριά και με τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη από την άλλη πλευρά. Πρόκειται για διασύνδεση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που εκτός από την περαιτέρω μείωση των ΥΚΩ, δίνει ενεργειακή ασφάλεια στα νησιά κι ανοίγει και το δρόμο για επενδύσεις σε ΑΠΕ.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v