Δεκατέσσερα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 478 εκατ. ευρώ, προγραμματίζει να δημοπρατήσει εντός του 2017 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, ενώ προωθεί προς ανάθεση και έξι μελέτες, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούν στη σιδηροδρομική διασύνδεση αρκετών λιμένων της χώρας.
Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα που έστειλε την Παρασκευή στο υπουργείο Υποδομών ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας (φωτό), προκειμένου να απαντηθεί ερώτηση που είχαν καταθέσει οι βουλευτές της ΝΔ Κ. Καραμανλής και Χρ. Μπουκώρος, το μεγαλύτερο από τα νέα έργα είναι η κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Σιδηροδρομικός Σταθμός Αθηνών - Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση του δικτύου στην περιοχή Σεπολίων, προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο σημαντικότερο έργο, από πλευράς προϋπολογισμού (φτάνει τα 95 εκατ. ευρώ), που επίσης δημοπρατείται εντός του πρώτου εξαμήνου, είναι η κατασκευή των σταθμών, της σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης κ.λπ. στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος. Εντός του πρώτου εξαμήνου προωθείται και ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη.
Για το δεύτερο εξάμηνο του έτους προγραμματίζονται οι διαγωνισμοί για την ολοκλήρωση του τμήματος Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα, για την ηλεκτροκίνηση κ.λπ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα (προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ).
Οσον αφορά στις μελέτες, από την επιστολή του κ. Βούρδα προκύπτει πως μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους προγραμματίζεται η υπογραφή τριών συμβάσεων. Η πρώτη αφορά στη Γ’ φάση μελετών για τη νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή διασύνδεσης με το νέο λιμένα Καβάλας, η δεύτερη τη μελέτη για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα και την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και η τρίτη τη μελέτη για σειρά έργων αναβάθμισης στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα (ανακατασκευή σήραγγας στην περιοχή Αγίου Στεφάνου κ.λπ.). Και οι τρεις διαγωνισμοί για τις μελέτες είναι σε εξέλιξη.
Μέσα στο 2017 προγραμματίζεται και η προκήρυξη τριών άλλων μελετών και συγκεκριμένα (εντός του εξαμήνου) τη δεύτερη φάση της μελέτης για την επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο, τη δεύτερη φάση μελετών για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και οι μελέτες για το έργο του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης.
Στο ενημερωτικό σημείωμα του κ. Βούρδα αναφέρεται πως οι δημοπρατήσεις και αναθέσεις έργων ή/και μελετών που πραγματοποιήθηκαν στην εταιρεία από το 2015 έως σήμερα ανέρχονται σε συνολικό συμβατικό ποσό της τάξης των 148 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται πως «οι δημοπρατήσεις και αναθέσεις επετεύχθησαν αφού εξασφαλίστηκε η ωρίμανση των αντίστοιχων έργων, είτε αφορά σε μελετητική ωρίμανση και σύνταξη τευχών δημοπράτησης είτε αφορά στην εξασφάλιση χρηματοδότησης μετά την ολοκλήρωση απαραίτητων ενεργειών για ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα (όπως το παράδειγμα της Κατασκευής Κάτω Διάβασης Μενεμένης, το οποίο είναι και το πρώτο για το οποίο εγκρίθηκε χρηματοδότηση στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020 και κατέστη δυνατή η συμβασιοποίησή του τον Απρίλιο του 2016)».
Επιπλέον, «πέραν της ωρίμανσης προς δημοπράτηση σημαντικών νέων έργων, αντιμετωπίστηκαν και επιλύθηκαν σειρά προβλημάτων που οδήγησαν σε αυξημένες επιτεύξεις πιστοποιημένων εργασιών και αντίστοιχων απορροφήσεων, αλλά και ολοκλήρωσης λοιπών εκκρεμοτήτων σε περαιωμένα έργα». Ετσι, καταγράφεται συνολική επίτευξη εκτελεσμένου έργου της τάξης των 417 εκατ. ευρώ στο διάστημα από τον Ιούλιο 2015 έως τον Φεβρουάριο του 2017. «Το 2016 σημειώθηκε σημαντική επιτάχυνση και αυξημένος ρυθμός στην εκτέλεση εργασιών και απορρόφηση κονδυλίων σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του 2015, ήτοι 342 εκατ. ευρώ έναντι 245 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε αύξηση 40%».
Από το ενημερωτικό σημείωμα του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ προκύπτει πως η σημερινή διοίκηση κληρονόμησε και 11 προσφυγές εργολάβων στη διαιτησία για παλαιότερα έργα. Οι εργολάβοι είχαν, μάλιστα, κερδίσει τις προσφυγές και η ΕΡΓΟΣΕ είχε κληθεί να πληρώσει περί τα 85 εκατ. ευρώ. Σημαντικό τμήμα του συγκεκριμένου ποσού πληρώθηκε, ώστε να τελειώσουν και εκκρεμότητες ετών.
Κατά τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, στο παρελθόν προκηρύσσονταν «με πολιτική επιλογή, ανώριμα έργα τα οποία τελείωναν με συμπληρωματικές συμβάσεις ή έμεναν ημιτελή και αυτός ήταν ο λόγος που δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη».
*Αναλυτικά οι πίνακες μελετών και έργων προς δημοπράτηση φέτος, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό Υλικό»