Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Περνά σε ιδιώτες ο οδικός άξονας Χανιά-Ηράκλειο

Σε αρχικό στάδιο οι μελέτες για την παραχώρηση του οδικού άξονα, με προβλεπόμενο κατασκευαστικό κόστος περί το 1,1 δισ. ευρώ. Εξετάζεται το μοντέλο με τα «Σκιώδη Διόδια». Για δάνειο από ΕΤΕπ είχε μιλήσει ο Χρ. Σπίρτζης.

Περνά σε ιδιώτες ο οδικός άξονας Χανιά-Ηράκλειο

Με προβλεπόμενο κατασκευαστικό κόστος περί το 1,1 δισ. ευρώ, το οποίο αφορά στην αναβάθμιση των 101 από τα περίπου 140 χιλιόμετρα που χωρίζουν τα Χανιά από το Ηράκλειο, προωθείται το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο».

Μάλιστα προ ημερών αποφασίστηκε να μεταφερθεί η αρμοδιότητα προώθησης του σχετικού διαγωνισμού από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) στο υπουργείο Υποδομών καθώς ο πρώτος δεν έχει ούτε την απαραίτητη τεχνογνωσία, ούτε το απαιτούμενο προσωπικό. Υπενθυμίζεται πως η μελέτη, κατασκευή και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) συμπεριλαμβανόταν στους σκοπούς του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.

Τώρα το υπουργείο αναλαμβάνει «τις προκαταρκτικές ενέργειες και διαδικασίες προετοιμασίας της προκήρυξης του διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης (και εκμετάλλευσης) του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο». Προ μηνών ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είχε δηλώσει πως ο ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί μέσω σύμβασης παραχώρησης και με δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Τότε είχε γίνει γνωστό πως το έργο προωθείται με βάση τα «Σκιώδη Διόδια», ένα μοντέλο Σύμπραξης με ιδιώτες (ΣΔΙΤ) που κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη. Με βάση το συγκεκριμένο μοντέλο, δεν εγκαθίστανται σταθμοί διοδίων στον οδικό άξονα αλλά το Δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώνει ένα «ενοίκιο» στον κατασκευαστή και διαχειριστή με βάση συγκεκριμένους, αυστηρούς όρους για το επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών.

Προς το παρόν, πάντως, η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, αφού δεν έχουν ξεκινήσει οι μελέτες βιωσιμότητας κ.λπ. Με βάση τη σχετική συμφωνία μεταξύ του ΟΑΚ και του υπουργείου Υποδομών, ο οργανισμός αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την καταγραφή, συλλογή και επεξεργασία κυκλοφορικών στοιχείων «που θεωρούνται απαραίτητα τόσο για την εκπόνηση του σταδίου Αναγνώρισης της Οδού αλλά και για τη μελέτη κόστους οφέλους και βιωσιμότητας του έργου».

Ο οργανισμός αναλαμβάνει, επίσης, «την καταγραφή και αξιολόγηση των υπαρχουσών και εν εξελίξει μελετών στα μη κατασκευασμένα τμήματα του έργου (συνολικό μήκος 101 χλμ)», καθώς και την «εκπόνηση και έγκριση σταδίου Αναγνώρισης της Οδού στα τμήματα που δεν υφίσταται τέτοια εγκεκριμένη μελέτη ή περαιτέρω στάδιο μελέτης, με το οποίο θα καθοριστούν τα κύρια λειτουργικά χαρακτηριστικά του έργου όπως η πορεία όδευσης, οι θέσεις των κόμβων σύνδεσης με τους οικισμούς και το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, η ταχύτητα μελέτης, ο βαθμός ελέγχου των προσβάσεων και η διατομή της οδού» και η «εκπόνηση και προώθηση για γνωμοδότηση του Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ)».

Το υπουργείο Υποδομών αναλαμβάνει «να ολοκληρώσει το συμφωνηθέν Αντικείμενο και να συντάξει και διαθέσει την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού» αλλά και να «προσλάβει τους Συμβούλους (νομικός σύμβουλος, χρηματοοικονομικός σύμβουλος και σύμβουλος για την εκπόνηση της ανάλυσης κόστους - οφέλους του έργου) που θεωρούνται απαραίτητοι και θα συνεπικουρήσουν στη διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής όλων των φάσεων του διαγωνισμού και θα προτείνουν το Τεύχος της Α' Φάσης και όσα στοιχεία απαιτούνται για την υποβολή πρότασης ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα».

Το υπουργείο αναλαμβάνει, επίσης, «να μεριμνήσει για την έγκριση διάθεσης προϋπολογισμού, συνολικού ύψους με ΦΠΑ 148.800 ευρώ, για την κάλυψη των δαπανών των συμβάσεων των Συμβούλων».

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v