Λίφτινγκ στη «Χρυσή Βίζα» με στόχο επενδύσεις

Οι σχεδιασμοί για μείωση του τιμήματος για αγορά ακινήτου στην Ελλάδα, ώστε να λάβει κάποιος τη «Χρυσή Βίζα». Γιατί το πρόγραμμα δεν προσελκύει επενδυτές. Το παράδειγμα της Πορτογαλίας.

Λίφτινγκ στη «Χρυσή Βίζα» με στόχο επενδύσεις

Σειρά αλλαγών στο πρόγραμμα "Χρυσή Βίζα", που απευθύνεται σε ξένους αγοραστές ακινήτων στη χώρα μας, ετοιμάζει η κυβέρνηση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες και να βελτιωθεί η ελκυστικότητά του.

Μεταξύ άλλων σχεδιάζεται η μείωση του ύψους του τιμήματος για αγορά ακινήτου στην Ελλάδα, προκειμένου να πάρει κάποιος "Χρυσή Βίζα", από τις 250.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ, σε συνδυασμό με αλλαγές στον τρόπο καταβολής του τιμήματος.

Εξετάζεται, επίσης, η πιθανότητα να επιτρέπεται στους αγοραστές (σήμερα δεν επιτρέπεται) η άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας, αν το ύψος της επένδυσης που θα πραγματοποιήσουν υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ.

Το ελληνικό πρόγραμμα "Χρυσή Βίζα", μολονότι θεωρείται από τα ελκυστικότερα στην Ευρώπη, δεν έχει προσελκύσει ικανό αριθμό αγοραστών. Από πρόσφατη απάντηση του υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα στον βουλευτή της ΝΔ Σταύρο Καλαφάτη προκύπτει πως μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου, οι χορηγηθείσες άδειες διαμονής μέσω του προγράμματος ανέρχονταν σε 1.456, ως προς τους άμεσα δικαιούχους (την ίδια περίοδο το 2015 ήταν 642 άδειες διαμονής, ενώ το 2014 ανέρχονταν σε 439).

Κατά τον κ. Μουζάλα, "αντίστοιχη αυξητική τάση εμφανίζεται και στα στοιχεία των μελών των οικογενειών τους, καθώς και στους ανιόντες των δικαιούχων και των συζύγων αυτών. Στις 05-12-2016 ανέρχονταν σε 2.083 άδειες διαμονής, το 2015 ήταν 1.236, ενώ το 2014 ανέρχονταν μόλις σε 458 μέλη".

Ως προς το συνολικό ποσό το οποίο έχει εισρεύσει στην Ελλάδα μέσω του προγράμματος, ο κ. Μουζάλας υποστήριξε πως "το ύψος του αναγραφόμενου στα συμβόλαια τιμήματος δεν τηρείται μέχρι σήμερα μηχανογραφικά και θα αρχίσει να τηρείται από τις αρχές του επόμενου έτους, οπότε θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το νέο πληροφοριακό σύστημα του υ­πουργείου".

Φαίνεται, πάντως, πως στην κυβέρνηση έχουν εντοπίσει τα προβλήματα στην προώθηση του προγράμματος. Οπως προκύπτει από την ίδια απάντηση, τα προβλήματα συνοψίζονται στον τρόπο καταβολής του τι­μήματος και ειδικότερα σε ενέργειες που αντίκεινται στις υφιστάμε­νες εκ νόμου προβλέψεις, ήτοι στην καταβολή μέρους του τιμήματος με μετρητά ή μέσω τραπεζών που δεν υπάγονται στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Πολλοί ξένοι αγοραστές δεν θέλουν να πληρώσουν σε μετρητά, είτε γιατί δεν έχουν τα χρήματα σε τράπεζα (ενίοτε δεν διαθέτουν λογαριασμό!), είτε γιατί δεν θέλουν να τα εμφανίσουν στη χώρα τους. Επίσης, κατά τον κ. Μουζάλα, προβλήματα "εμφανίζονται σε ακίνητα τα οποία, λόγω και των γενικότερων δημοσιονομικών συνθηκών και της κατάστασης στην αγορά ακινήτων, τελούν υπό όρους και αιρέσεις (φέρουν βάρη έναντι του Δημοσίου ή έναντι τραπεζικών ιδρυμάτων)".

Ο κ. Καλαφάτης υποστήριζε στην ερώτησή του προς το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής πως "συγκρίνοντας τα μέχρι σήμερα ελληνικά δεδομένα με αυτά του αντίστοιχου προγράμματος στην Πορτογαλία, το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό. Παρόλο που η Πορτογαλία έχει θέσει ως όριο επένδυσης τις 500.000 ευρώ, έχει καταφέρει να προσελκύσει υπερδιπλάσιο αριθμό επενδυτών από ό,τι η Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 2012 που ξεκίνησε η εφαρμογή του στην Πορτογαλία ως και τον Μάρτιο του 2016 εκδόθηκαν από τη γειτονική χώρα 3.165 άδειες, ενώ συνολικά μαζί με τους συγγενείς των επενδυτών που έλαβαν άδεια, ο αριθμός φθάνει τις 8.006.

Ενδεικτική είναι η σύγκριση με τους Κινέζους επενδυτές, οι οποίοι τόσο στη χώρα μας όσο και στην Πορτογαλία κατέχουν την πρώτη θέση, αλλά ενώ στη χώρα μας οι άδειες προς Κινέζους αριθμούν τις 547, στην Πορτογαλία ο αριθμός είναι σχεδόν πενταπλάσιος και φθάνει τις 2.457. Τα συνολικά κεφάλαια που εισέρευσαν στην Πορτογαλία μέσω του προγράμματος αυτού ανέρχονται σε 1,9 δισ. ευρώ περίπου".

Ο πρώην υπουργός τόνιζε, επίσης, πως η εισροή κεφαλαίων από το εξωτερικό για την αγορά ακινήτων σημείωσε δραματική κάμψη το 2015, με αποτέλεσμα η επάνοδός της στα επίπεδα του 2014 να καθίσταται δυσχερής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2015 η εισροή κεφαλαίων για την αγορά ακινήτων από ξένους επενδυτές υποχώρησε κατά 25,6%, σε 185,8 εκατ. ευρώ, έναντι 250 εκατ. το 2014. Η υποχώρηση δε αυτή ήταν η πρώτη από το 2012, καθώς τόσο το 2013 όσο και το 2014 είχε καταγραφεί σημαντική άνοδος. Από 113 εκατ. το 2012 ανήλθαν σε 168 εκατ. το 2013 και σε 250 εκατ. ευρώ το 2014, όπως προαναφέραμε.

Σύμφωνα με τον κ. Καλαφάτη, "εκτός από τη γενικότερη αρνητική οικονομική κατάσταση, η οποία υπονομεύει την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών προς τη χώρα μας, στους αρνητικούς για την εφαρμογή του προγράμματος της χρυσής βίζας παράγοντες συγκαταλέγονται επιπλέον η ελλιπής προώθηση και προβολή του στο εξωτερικό, η αδυναμία των υποψήφιων αγοραστών να εξασφαλίσουν βίζα για την είσοδό τους στην Ελλάδα για πρώτη φορά, οι δυσκολίες στο άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού στη χώρα μας λόγω των capital controls, η γενικότερη γραφειοκρατία του ελληνικού δημοσίου με τη συλλογή των απαιτούμενων εγγράφων για την πραγματοποίηση της επένδυσης".

Τι προβλέπει σήμερα το πρόγραμμα "Χρυσή Βίζα"

• Ελάχιστη επένδυση 250.000 ευρώ για αγορά ακινήτου.

• Οι επενδυτές κατοχυρώνουν το δικαίωμα για μόνιμη άδεια παραμονής αλλά και ιθαγένεια. Η αίτηση για ιθαγένεια μπορεί να κατατεθεί έπειτα από επτά χρόνια διατήρησης της άδειας παραμονής, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια. Π.χ. απαιτείται μεταξύ άλλων η διαμονή στη χώρα για 7 χρόνια, η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και άλλα.

• Άδεια παραμονής μπορούν να εξασφαλίσουν όλα τα μέλη της οικογένειας (σύζυγος και παιδιά μέχρι 21 ετών), τους γονείς τους και τους γονείς του/της συζύγου. Ακόμα και μετά τα 21 τους χρόνια, τα παιδιά μπορούν να λάβουν παράταση της άδειας παραμονής για τρία χρόνια.

• Οι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους σε άλλο ξένο υπήκοο μαζί με την άδεια παραμονής. Μάλιστα, δεν υπάρχει ελάχιστος χρόνος διατήρησης του ακινήτου στην κατοχή τους πριν το μεταβιβάσουν.

• Δεν είναι απαραίτητο για τον αγοραστή του ακινήτου ή για τα μέλη της οικογένειάς του να μένουν στην Ελλάδα προκειμένου να διατηρήσουν τις άδειες παραμονής.

• Οι κάτοχοι των αδειών παραμονής μπορούν να ταξιδεύουν ελεύθερα στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ζώνης Schengen. Μπορούν να ταξιδεύουν κατευθείαν από τις χώρες που κατοικούν, χωρίς προηγουμένως να περάσουν από την Ελλάδα.

• Αν κάποιος επενδυτής θέλει να πραγματοποιήσει μια αγορά ακινήτου στην Ελλάδα με έναν φίλο ή συγγενή δευτέρου βαθμού κ.λπ., για να αποκτήσει τα δικαιώματα της «Χρυσής Βίζας», πρέπει ο καθένας να δαπανήσει τουλάχιστον 250.000 ευρώ στο ίδιο ακίνητο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v