Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σιδηροδρομικό... bypass του Βοσπόρου στήνουν Ελλάδα και Βουλγαρία

Τα σενάρια για την κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολης – Μπουργκάς. Το Σεπτέμβριο συνεδριάζει η κοινή επιτροπή. Τι συζητήθηκε στην προχθεσινή επίσκεψη Αλ. Τσίπρα στη Σόφια.

Σιδηροδρομικό... bypass του Βοσπόρου στήνουν Ελλάδα και Βουλγαρία

Με τη σύσταση κοινής επιτροπής η οποία θα συνεδριάσει για πρώτη φορά τον επόμενο μήνα, οι κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας αποφάσισαν να εξετάσουν την πιθανότητα από κοινού αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς, μέσω του οποίου «αποφορτίζονται» (παρακάμπτονται) τα Στενά του Βοσπόρου.

Κατά την προχθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού Αλέξη Τρίπρα στη Σόφια συμφωνήθηκε να συνεδριάσει η κοινή επιτροπή στις αρχές Σεπτεμβρίου, με στόχο να εξεταστεί σειρά τεχνικών θεμάτων.

Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας, πολλά θα κριθούν από τη μελέτη βιωσιμότητας της επένδυσης που προωθεί η κυβέρνηση για ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ». Πρόκειται για σχέδιο, συνολικού ύψους περί τα 276.000.000 ευρώ, που περιλαμβάνει την αναβάθμιση και διαχείριση του λιμένα Αλεξανδρούπολης μαζί με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (δηλαδή του ελληνικού τμήματος της παράκαμψης του Βοσπόρου) και τη σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό.

Ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ θεωρεί πως το συγκεκριμένο έργο μπορεί να προσελκύσει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον. Τον Σεπτέμβριο, προσθέτει ο κ. Βούρδας, θα υπάρξει λεπτομερέστερη συζήτηση με τη βουλγαρική πλευρά κατά τη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής που συστήνεται για την προώθηση του σιδηροδρομικού άξονα.

Προς το παρόν, εξετάζονται διάφορα σενάρια: Πρώτον, να υποβληθεί κοινή πρόταση Ελλάδας και Βουλγαρίας για ένταξη μιας μεγάλης επένδυσης (ανάπτυξη των λιμένων Μπουργκάς και Αλεξανδρούπολης και αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης) στο «πακέτο Γιούνκερ». Δεύτερον, να υποβληθεί κοινή πρόταση των δύο χωρών για ένταξη των έργων στο χρηματοδοτικό εργαλείο Connecting Europe Facility (CEF) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα, το κόστος για την αναβάθμιση του ελληνικού τμήματος του σιδηροδρομικού άξονα υπολογίζεται κοντά στα 160.000.000 ευρώ καθώς αφορά ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση. Αντίθετα, στο βουλγαρικό τμήμα του άξονα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς χρειάζονται περισσότερα έργα γιατί απαιτείται και αναβάθμιση της υποδομής.

Στελέχη από τον κλάδο των μεταφορών υποστηρίζουν πως το σχέδιο «αποφόρτισης» των Στενών του Βοσπόρου μέσω του σιδηροδρομικού άξονα που προωθούν Ελλάδα και Βουλγαρία είναι ελκυστικό. Όπως εξηγούν, το κόστος διέλευσης των Στενών είναι εξαιρετικά υψηλό, ενώ υπενθυμίζουν και τα τουρκικά σχέδια κατασκευής νέου καναλιού. Οι ίδιοι προσθέτουν πως η ανάγκη για το σιδηροδρομικό άξονα Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη αυξάνει αν ληφθούν υπόψη και τα σχέδια της Τεχεράνης για ενίσχυση του διαμετακομιστικού εμπορίου Ιράν – Ευρώπης μέσω του Ευξείνου Πόντου.

Που θα κριθούν τα υπόλοιπα έργα συνδυασμένων μεταφορών

Εκτός από το έργο συνδυασμένων μεταφορών που συνδέεται με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, η ΕΡΓΟΣΕ προωθεί προς ένταξη για το «πακέτο Γιούνκερ» και τρία ακόμα έργα. Πρόκειται για τον σιδηροδρομικό άξονα Δυτικής Πελοποννήσου (Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα), για τη επέκταση του προαστιακού στο τμήμα Κορωπί – Λαύριο μαζί με την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης και του λιμένα Λαυρίου καθώς και τη «σιδηροδρομική Εγνατία», έργο εξαιρετικά υψηλού κόστους και τεχνικών απαιτήσεων.

Ο Θ. Βούρδας υποστηρίζει πως η τύχη των έργων θα κριθεί από τις μελέτες βιωσιμότητας που βρίσκονται σε εξέλιξη. Στην περίπτωση που για κάποιο έργο η μελέτη είναι αρνητική (θεωρείται, δηλαδή, δύσκολη η προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών) θα εξεταστούν άλλες λύσεις, όταν και όποτε το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες. Μερικά από τα έργα μπορούν να προχωρήσουν ξεχωριστά, όπως λέει ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ και αναφέρεται στην επέκταση του προαστιακού μέχρι το Λαύριο.

Πρόκειται για έργο που είναι σαφώς πιο ώριμο από την αναβάθμιση του λιμένα Λαυρίου και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v