Τι πρέπει να κάνει η Αθήνα για τη δόση του Σεπτεμβρίου

Στρωμένος με... προαπαιτούμενα ο δρόμος για τα 2,8 δισ. ευρώ. Επιτάχυνση στις διαδικασίες ζητούν οι θεσμοί. Από μισθούς και συντάξεις το 60% των περικοπών, σε περίπτωση ενεργοποίησης του «κόφτη». Ποιες ΔΕΚΟ μεταφέρονται στο νέο υπερταμείο. Τι λέει το «Τεχνικό Μνημόνιο».

Τι πρέπει να κάνει η Αθήνα για τη δόση του Σεπτεμβρίου

Την αφετηρία του νέου κύκλου των προκαταρκτικών συζητήσεων κυβέρνησης και δανειστών, για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ και τη δεύτερη αξιολόγηση, θα αποτελέσει ουσιαστικά το Eurogroυp της 11ης Ιουλίου, που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες πριν την ανάπαυλα των διακοπών.

Μπορεί να μην είναι η Ελλάδα το κεντρικό θέμα στη συνεδρίαση της ευρωομάδας την επόμενη Δευτέρα (προηγούνται Κύπρος, Ιρλανδία, Πορτογαλία και Ισπανία), ωστόσο το ελληνικό ζήτημα βρίσκεται στην ατζέντα, όπως αναφέρει και η σχετική ανακοίνωση του συμβουλίου.

«Οι Ευρωπαίοι εταίροι θα συνεχίσουν να εποπτεύουν το πρόγραμμα προσαρμογής της Ελλάδας», αναφέρει η επίσημη «ατζέντα» του Eurogroup, στέλνοντας μήνυμα ότι το ταξίδι του Έλληνα υπουργού Οικονομικών στις Βρυξέλλες μόνο για αναψυχή δεν θα είναι.

Ο δρόμος προς τη δόση του Σεπτεμβρίου είναι στρωμένος με δεκάδες προαπαιτούμενα, που θα πρέπει να υλοποιήσει η Αθήνα πριν ξεκινήσει η δεύτερη αξιολόγηση, με αιχμή τα εργασιακά, τις ομαδικές απολύσεις, την απελευθέρωση της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών, τα ισοδύναμα μέτρα λιτότητας για να «ξεπαγώσουν» τα ειδικά μισθολόγια και οι τομές στη Δικαιοσύνη.

Θα προηγηθούν η μεταφορά του 5% του ΟΤΕ στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, η αναθεώρηση του νόμου Δένδια για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια, το ακαταδίωκτο για τη διοίκηση και το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ, η σύσταση του συμβουλίου εποπτείας του νέου Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων (3 μέλη θα επιλέξει η Ελλάδα και 2 οι Βρυξέλλες) και η διοίκηση της νέας ανεξάρτητης Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Το προηγούμενο διάστημα, οι δανειστές άσκησαν πίεση στην ελληνική πλευρά, ώστε να κλείσουν το συντομότερο δυνατό αυτές οι εκκρεμότητες του μνημονίου και ει δυνατόν να ενσωματωθούν σε κάποια από τα νομοσχέδια (πλαστικό και αδήλωτο χρήμα, καπνικά) που θα εισαχθούν το επόμενο διάστημα στη Βουλή.

Επίσης, μέχρι τις 15 Ιουλίου το αργότερο θα πρέπει να έχει κατατεθεί στο Κοινοβούλιο και το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, το οποίο θα εκτείνεται έως το 2020. Θα αφορά δηλαδή στην τετραετία 2017-2020. Έτσι, μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου με τα μέτρα των 5,4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 3% του ΑΕΠ (ασφαλιστικό, εισόδημα, έμμεσοι φόροι), αλλά και του «κόφτη» στις δαπάνες (προβλέπει περικοπές μέχρι του ύψους του 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ), οι δανειστές ειδοποίησαν τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο να προχωρήσει στην κατάρτισή του.

Σ' αυτό θα περιγράφονται αναλυτικά τα πρόσθετα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ από το 2017, το ύψος των οποίων μόνο από τις αλλαγές στους έμμεσους φόρους ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ ή στο 0,61% του ΑΕΠ, όπως επίσης και αυτά που θα έρθουν με τον Προϋπολογισμό του 2018 και θα φτάνουν στα 405 εκατ. ευρώ. Για το 2016 οι πρόσθετες εισπράξεις για τον προϋπολογισμό φτάνουν στα 364 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για παρεμβάσεις με τις οποίες θα διασφαλίζονται οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ το 2017 και 3,5% το 2018.

Το ενδιαφέρον στο νέο Μεσοπρόθεσμο συγκεντρώνουν οι στόχοι που θα τεθούν στα πλεονάσματα μετά το 2018. Αν και οι θεσμοί αποκλείουν για την ώρα μικρότερο στόχο από το 3,5%, είναι πιθανό μετά τη δεύτερη διαπραγμάτευση να μειωθεί στο 1,5%- 2% του ΑΕΠ.

Πώς θα ενεργοποιηθεί ο κόφτης

Εν τω μεταξύ, όπως αναφέρει το Τεχνικό Μνημόνιο που συνοδεύει τα κείμενα που υπέγραψε το Μαξίμου με τους δανειστές, το βάρος σε περίπτωση ενεργοποίησης του δημοσιονομικού «κόφτη» πέφτει σε μισθωτούς και συνταξιούχους. 

Οπως αναφέρει το κείμενο, σε περίπτωση ενεργοποίησης του «κόφτη», οι προσαρμογές των δαπανών θα πρέπει να υπολογιστούν με βάση τις τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στα έσοδα της κυβέρνησης, ώστε το καθαρό δημοσιονομικό αποτέλεσμα να είναι το επιδιωκόμενο.

Σύμφωνα με το κείμενο, σε περίπτωση ενεργοποίησης του «κόφτη», οι περικοπές δαπανών θα προέλθουν: 

-Από συντάξεις το 15% 

-Από μισθούς το 45% 

-Από καταναλωτικές δαπάνες, μέσω έμμεσων φόρων, το 19,3%

Στο κείμενο καθορίζεται ότι η εξαίρεση πρωτογενών δαπανών, λόγω του κόστος του προσφυγικού, μπορεί να ανέλθει ως και το 0,2% του ΑΕΠ. 

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί αρνητική απόκλιση, περιορίζεται από την 1η Ιουνίου του ιδίου οικονομικού έτους με αντίστοιχη μείωση των δαπανών, σύμφωνα με τα ακόλουθα:

α) Εάν η απόκλιση είναι μικρότερη ή ίση με 0,25% του ΑΕΠ, δεν λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής.

β) Εάν η απόκλιση είναι από 0,26% έως και 0,75% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 0,5% του ΑΕΠ.

γ) Εάν η απόκλιση είναι από 0,76% έως και 1,25% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 1% του ΑΕΠ.

δ) Εάν η απόκλιση είναι από 1,26% έως και 1,75% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 1,5% του ΑΕΠ.

ε) Εάν η απόκλιση είναι από 1,76% έως και 2,25% του ΑΕΠ, λαμβάνονται μέτρα προσαρμογής ύψους 2% του ΑΕΠ.

Ποιες ΔΕΚΟ μεταφέρονται στο νέο υπερταμείο

Στο νέο υπερταμείο θα μεταφερθεί τον Σεπτέμβριο η συμμετοχή του δημοσίου σε άλλες οκτώ κρατικές εταιρείες και συγκεκριμένα στις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές ΑΕ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΑΒ, σύμφωνα με το τεχνικό μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους δανειστές.

Όπως είναι γνωστό, στο νόμο για την εφαρμογή του μνημονίου προβλέπεται πως θα μεταφερθούν στο υπερταμείο οι έξι πρώτες κρατικές εταιρείες και συγκεκριμένα οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ. Στη συμφωνία με τους δανειστές προβλέπεται, επίσης, πως μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχει διαμορφωθεί η λίστα ώστε να μεταφερθούν στο υπερταμείο όλες οι κρατικές εταιρείες.

Από το κείμενο του τεχνικού μνημονίου προκύπτει πως στο υπερταμείο θα μεταφερθεί και το ποσοστό που θα κατέχει το δημόσιο στον ΑΔΜΗΕ, όταν ολοκληρωθεί η συμφωνία «αποκοπής» από τη ΔΕΗ και εισόδου στρατηγικού επενδυτή με ποσοστό 20%-24%. Προκύπτει, επίσης, πως ειδικά για την ΕΑΒ, η κυβέρνηση και οι θεσμοί θα συναποφασίσουν αν έχει εμπορική δραστηριότητα, ή καλύπτει καθαρά αμυντικούς σκοπούς της χώρας. Αν υπερισχύσει η άποψη πως καλύπτει αμυντικούς σκοπούς, τότε δεν θα μεταφερθεί στο υπερταμείο. Τέλος, η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τους θεσμούς να εξεταστεί η μεταφορά στο υπερταμείο και της ΕΚΧΑ, της εταιρείας που διαχειρίζεται τη σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου και εισπράττει τα σχετικά τέλη.

Κομισιόν: Να βελτιωθεί η μέθοδος εργασίας στη δεύτερη αξιολόγηση

Την ανάγκη μιας «βελτιωμένης μεθόδου εργασίας» μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ελληνικών αρχών, που θα προετοιμάσει καλύτερα τη δεύτερη αξιολόγηση, εξέφρασε χθες ο εκπρόσωπος Τύπου της Επιτροπής Αλεξάντερ Βιντερστάιν. Ερωτηθείς σχετικά με το αν υφίστανται ήδη ομάδες εργασίας της Επιτροπής που δουλεύουν από κοινού με τις ελληνικές αρχές πάνω στις μεταρρυθμίσεις της δεύτερης αξιολόγησης, ανέφερε πως η Επιτροπή επιθυμεί να «βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της μεθόδου εργασίας με τις ελληνικές αρχές, έτσι ώστε η δεύτερη αξιολόγηση να ολοκληρωθεί εγκαίρως και με επιτυχία».

Συνεχίζοντας σημείωσε πως «η επιτυχία αυτή απαιτεί σωστό σχεδιασμό και συντονισμό σε ό,τι αφορά στη φιλόδοξη ατζέντα μεταρρυθμίσεων», ενώ τόνισε πως τα δύο σημεία στα οποία έχει επικεντρωθεί η εργασία της Επιτροπής είναι η «ιδιοκτησία του προγράμματος» από την ελληνική κυβέρνηση και «η καλή επικοινωνία» προς όλα τα μέρη της ελληνικής διοίκησης. «Και τα δύο αυτά είναι σημαντικά για εμάς και για την επιτυχία του προγράμματος», υπογράμμισε ο Αλ. Βιντερστάιν.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v