Αξιοσημείωτη άνοδο παρουσιάζει τις τελευταίες λίγες ημέρες ο αριθμός των ασφαλιστικών συμβολαίων αυτοκινήτου, εξέλιξη που φαίνεται να σχετίζεται με την πρόθεση αρκετών ανασφάλιστων οδηγών να αποφύγουν τις επικείμενες εκ του νόμου κυρώσεις.
Συγκεκριμένα, το περιβόητο ΦΕΚ που θα επιτρέψει στο Υπουργείο Οικονομικών να στείλει «ραβασάκια» στους ανασφάλιστους οδηγούς αναμένεται να δημοσιευθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.
Όσοι λοιπόν εκ των οδηγών ασφαλίσουν τα οχήματά τους πριν την έκδοση του περιβόητου ΦΕΚ θα αποφύγουν τις κυρώσεις, ενώ αντίθετα όσοι δεν το πράξουν:
α) Θα καταβάλουν επιπλέον 250 ευρώ αν ασφαλίσουν το αυτοκίνητό τους μέσα σε οκτώ ημέρες (πέρα από το κόστος του ασφαλιστήριου συμβολαίου τους).
β) Η σχετική επιβάρυνση θα φτάσει στα 500 ευρώ, αν το ασφαλίσουν μετά την πάροδο των οκτώ ημερών.
«Η αλήθεια βέβαια είναι πως αρκετά στελέχη της αγοράς δεν έχουν παρατηρήσει μέχρι σήμερα την προαναφερθείσα αυξημένη κίνηση και αυτό συμβαίνει γιατί τα συγκεκριμένα αυτά δεν διαχέονται ομοιόμορφα μεταξύ των εταιρειών και μεταξύ των γεωγραφικών περιοχών της χώρας», αναφέρει γνωστός παράγοντας του κλάδου, ο οποίος συμπληρώνει:
«Οι οδηγοί αυτοί επιλέγουν συνήθως τα φτηνότερα συμβόλαια των εταιρειών χαμηλού κόστους. Άρα αρκετές εταιρείες δεν είναι αποδέκτες τέτοιων συμβολαίων. Πρόκειται συνήθως για παλιά οχήματα μικρού κυβισμού, που ασφαλίζονται για τρίμηνη διάρκεια και σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από την επαρχία, γιατί πολύ μεγάλος αριθμός ανασφάλιστων οχημάτων αφορά αγροτικά αυτοκίνητα και τρακτέρ. Είναι φυσικό λοιπόν, μια κινητικότητα που ξεκίνησε μόλις τις τελευταίες ημέρες να μην έχει ακόμη γίνει αντιληπτή από το σύνολο της ασφαλιστικής αγοράς».
Σύμφωνα επίσης με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, «μέσα από αυτή τη διαδικασία θα αποκτήσουμε μια πολύ καλύτερη εικόνα των ανασφάλιστων οχημάτων και πιθανόν να φανεί ότι ο αριθμός τους είναι πολύ χαμηλότερος από αυτόν του ενός εκατομμυρίου που υπολογιζόταν από ορισμένους κατά τα τελευταία χρόνια. Αυτό κυρίως θα συμβεί επειδή δεν γνωρίζουμε τον αριθμό των κρατικών αυτοκινήτων, για τα οποία η ασφάλιση δεν είναι υποχρεωτική».
Προς την ίδια κατεύθυνση βρίσκεται και η εκτίμηση αντιπροέδρου ασφαλιστικής εταιρείας, σύμφωνα με τον οποίο ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων είναι μόνο γύρω στις 500.000 και αποτελεί περίπου το 10% του συνόλου.
Το ίδιο στέλεχος εκτιμά ότι από αυτές τις 500.000 οχήματα, μόνο ένα τμήμα τους θα ασφαλιστεί, ενώ το υπόλοιπο είτε θα επιλέξει να καταθέσει τις πινακίδες, είτε θα συνεχίσει να παραβαίνει τον νόμο.
Πάντως, όλα τα στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς συμφωνούν πως ο αριθμός των οδηγών που θα συμμορφωθεί με τον νόμο θα εξαρτηθεί από τη σοβαρότητα που θα επιδείξει αυτή τη φορά η κυβέρνηση.
Γενικότερα, το ελληνικό κράτος έχει εξαγγείλει πολλές φορές κατά τα τελευταία χρόνια τον περιβόητο ηλεκτρονικό εντοπισμό των ανασφάλιστων οδηγών, πλην όμως μέχρι σήμερα το ζήτημα δεν έχει προχωρήσει στην πράξη, εξοργίζοντας τον ασφαλιστικό κλάδο και προκαλώντας δεκάδες εκατομμύρια ετήσια φοροδιαφυγή, πέρα από τις τεράστιες ζημίες που φορτώνονται στο Επικουρικό Κεφάλαιο (στο κοινωνικό σύνολο με την ευρεία έννοια δηλαδή).
«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι σε μια περίοδο που το κράτος έχει ως σημαία την πάταξη της φοροδιαφυγής, δεν θα αφήσει να χάνονται τόσα φορολογικά έσοδα και παράλληλα να προκαλούνται τόσο μεγάλα κοινωνικά προβλήματα», κατέληξε γνωστός παράγοντας της αγοράς.