Αρχίζει η μάχη της συνδρομητικής τηλεόρασης

Πώς αλλάζει τα δεδομένα ο ερχομός της Netflix στην Ελλάδα. Η αντεπίθεση του ΟΤΕ μέσω νέων καναλιών. Η πρωτοκαθεδρία της Nova και οι κινήσεις Vodafone και Cyta. Στο στόχαστρο της ΕΕ τα δικαιώματα μετάδοσης ταινιών από διεθνείς κολοσσούς.

Αρχίζει η μάχη της συνδρομητικής τηλεόρασης

Την ίδια στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να παρέμβει πανευρωπαϊκά, όπως δείχνουν οι ακροάσεις της προηγούμενης εβδομάδας στις Βρυξέλλες, με συμμετοχή πέντε αμερικανικών κινηματογραφικών studios και του βρετανικού κολοσσού Sky, η μάχη για την ελληνική αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης μπαίνει σε νέο γύρο.

Τα έξι τελευταία χρόνια, και εν μέσω της βαθιάς οικονομικής κρίσης, η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε από το 11% στο 24% των νοικοκυριών.

Ενα στα τέσσερα σπίτια πληρώνουν σήμερα κάποια από τις πλατφόρμες που προσφέρουν οι τηλεοπτικοί πάροχοι, με τον συνολικό αριθμό συνδρομητών να ξεπερνά το 1.000.000. Μία από τις κυριότερες αιτίες ήταν η απαξίωση των ανοικτών τηλεοπτικών καναλιών, τα οποία αδυνατούν πλέον να επενδύσουν σε ελκυστικό περιεχόμενο.

Η είσοδος στην Ελλάδα της αμερικανικής Netflix, που προσφέρει υπηρεσίες τηλεοπτικής μετάδοσης (σειρές και ταινίες) μέσω του Διαδικτύου, αλλά και η νέα επίθεση του ΟΤΕ μέσω νέων καναλιών όπως το OTE History και υπηρεσιών προς τους συνδρομητές (από 1η Φεβρουαρίου) «σκληραίνουν» το «παιχνίδι».

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, το OTE TV είχε αυξήσει τη βάση του στις 446.000 συνδρομητές στα τέλη του 2015, ενώ η Forthnet είχε ανακοινώσει με τα αποτελέσματα εννεαμήνου πως οι συνδρομητές της Nova έφταναν (στο τέλος Σεπτεμβρίου) τις 505.344 έναντι 504.441 στο τέλος Σεπτεμβρίου 2014. Επισημαίνεται πως η διοίκηση του OTE αποφεύγει να ανακοινώσει λεπτομερή στοιχεία για τις επενδύσεις και τα έσοδα του ΟTE TV, επαναλαμβάνοντας πως "βρίσκονται εντός του επενδυτικού σχεδίου" του ομίλου.

Η μάχη φαίνεται πως αρχίζει τώρα για έναν ακόμα λόγο: Μέχρι σήμερα η Nova αποδείχθηκε ανθεκτικότερη των προβλέψεων ορισμένων ανταγωνιστών της. Ο OTE TV αυξάνει τη συνδρομητική βάση χωρίς σοβαρό πλήγμα στην ανταγωνιστική πλατφόρμα, πιθανώς επειδή αρκετοί επιλέγουν να διατηρήσουν την παλαιά συνδρομή τους και να προσθέσουν μια νέα. Ομως, όπως προειδοποίησε και ο επικεφαλής του OTE Μιχάλης Τσαμάζ την προηγούμενη εβδομάδα, οι σημερινοί ρυθμοί ανάπτυξης της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα δεν θα συνεχιστούν. Η αγορά ωριμάζει καθώς έχει ήδη απορροφήσει το κύμα όσων επένδυσαν σε μια συνδρομή, κυρίως για το αθλητικό περιεχόμενο που προσφέρουν OTE TV και Nova.

Υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης προσφέρει και η Vodafone, όπως και η Cyta Ελλάδος, αλλά μόνο μέσω της σύνδεσης Internet. Ειδικά η Vodafone μπορεί να εμφανίζεται "σεμνή" στην Ελλάδα, αλλά είναι σήμερα ο τρίτος μεγαλύτερος "παίκτης" στη συνδρομητική τηλεόραση στη Δυτική Ευρώπη, πίσω από τη Liberty Global και το Sky Europe.

Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Digital TV Research, η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας θα διατηρεί την τρίτη θέση και το 2020, κυρίως μέσω της ισχυρής παρουσίας σε Γερμανία, Ισπανία και Πορτογαλία. Οι σημερινές παροχές των Vodafone (με 5 ευρώ τον μήνα για 12 μήνες) και Cyta (από έξι ευρώ τον μήνα) στην Ελλάδα βρίσκονται πάντως μακριά από τις δύο δορυφορικές πλατφόρμες (ΟΤΕ TV, Nova), τόσο στον τομέα του αθλητικού περιεχομένου όσο και του ψυχαγωγικού (ταινίες, σειρές, κ.λπ.).

Ο άγνωστος Χ

Τώρα όλοι προσπαθούν να κατανοήσουν τις επιπτώσεις που θα έχει στην ελληνική αγορά η είσοδος της αμερικανικής Netflix, η οποία προσφέρει σειρές και ταινίες με μηνιαία συνδρομή που ξεκινά με λιγότερα από οκτώ ευρώ. Ο Μιχ. Τσαμάζ υποστήριξε την προηγούμενη εβδομάδα πως η πλατφόρμα της Netflix (γνωστής από τη διανομή της επιτυχημένης σειράς House of Cards και άλλων δικών της παραγωγών) λειτουργεί συμπληρωματικά με τον OΤΕ TV.

Την ίδια άποψη εκφράζουν και στελέχη της Forthnet, τα οποία θεωρούν πως "το Netflix μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και ευεργετικά για τη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα, καθώς θα βοηθήσει στην εμπέδωση της κουλτούρας της συνδρομητικής τηλεόρασης, δηλαδή να πληρώνει κάποιος για να βλέπει κάτι που αξίζει και να βοηθήσει στο περαιτέρω άνοιγμα της συγκεκριμένης αγοράς".

Επιπλέον, η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι όπου πήγε το Netflix δεν περιόρισε καθόλου τις συνδρομητικές πλατφόρμες. Αποτελεί μια συμπληρωματική προς τη συνδρομητική τηλεόραση υπηρεσία, καθώς υπολείπεται κατά πολύ του περιεχομένου. Μάλιστα, το περιεχόμενο που προσφέρει στην Ελλάδα θα είναι ακόμα πιο περιορισμένο από αυτό που προσφέρει στις υπόλοιπες χώρες, λόγω δικαιωμάτων.

Η Margrethe Vestager ξαναχτυπά

Η M. Vestager, η Επίτροπος Ανταγωνισμού της Κομισιόν από τη Δανία, γνωστή για τη σκληρή στάση της απέναντι στις συγχωνεύσεις τηλεπικοινωνιακών ομίλων (παρά τις πιέσεις των πρώην μονοπωλίων για μεγαλύτερη συγκέντρωση στην αγορά), ξαναχτύπησε την προηγούμενη εβδομάδα. Κάλεσε στις Βρυξέλλες για ακρόαση τα πέντε μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο των ΗΠΑ και τη βρετανική Sky (που κυριαρχεί στην αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης της Ευρώπης).

Η Κομισιόν θεωρεί πως οι συμφωνίες για τα δικαιώματα μετάδοσης ταινιών με τον Sky παραβιάζουν τους κανονισμούς ανταγωνισμού της Ε.Ε.

"Καλεσμένοι" στις Βρυξέλλες ήταν οι Disney, NBC Universal, Paramount (του ομίλου Viacom), Sony, 20th Century Fox και η Warner Bros. (του ομίλου Time Warner) μαζί με τον Sky, το 39% του οποίου ελέγχει η 21st Century Fox.

Απειλούνται με βαριά πρόστιμα,καθώς από το καλοκαίρι η κα Vestager υποστηρίζει πως οι ευρωπαίοι καταναλωτές θέλουν να βλέπουν τη συνδρομητική τους τηλεόραση, ανεξάρτητα από τη χώρα που ταξιδεύουν στην Ευρώπη. Αν ένας συνδρομητής ελληνικής πλατφόρμας βρεθεί π.χ. στη Γαλλία δε μπορεί να δει τις τηλεοπτικές σειρές για τις οποίες πληρώνει στον υπολογιστή ή το tablet του.

Σήμερα, οι δαιδαλώδεις συμφωνίες δικαιωμάτων μεταξύ στούντιο και τηλεοπτικών σταθμών έχουν δημιουργήσει αγορές πολλών ταχυτήτων στη μετάδοση τηλεοπτικού περιεχομένου.

Οι υπηρεσίες της Κομισιόν έχουν θέσει ως προτεραιότητα τη δημιουργία μιας ενιαίας ψηφιακής αγοράς στην Ε.Ε. και θεωρούν πως αν πέσουν τα "ψηφιακά σύνορα" (όπως π.χ. με τα τηλεοπτικά δικαιώματα), τότε η ψηφιακή κατανάλωση στη Γηραιά Ήπειρο μπορεί να αυξηθεί κατά σχεδόν 18 δισ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v