Το... 13άρι στα προαπαιτούμενα κυνηγά η κυβέρνηση

«Κλείδωσε» η λίστα με τα προαπαιτούμενα στο EwG. Ποια μέτωπα καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση, με αντίτιμο 1 δισ. ευρώ. Οι «εκπτώσεις» στις απαιτήσεις των δανειστών και οι μεγάλες παγίδες. Στις 7 Δεκέμβρη επανέρχεται στην Αθήνα το κουαρτέτο.

Το... 13άρι στα προαπαιτούμενα κυνηγά η κυβέρνηση

Η νέα λίστα προαπαιτούμενων για την εκταμίευση της επόμενης δόσης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ είναι μικρή συγκριτικά με την προηγούμενη. Τα 48 προαπαιτούμενα στη βάση των οποίων αποδεσμεύτηκαν τα 2+10 δισ. ευρώ διαδέχονται 13 προαπαιτούμενα, τα οποία όμως είναι «καυτά».

Με φόντο δε τις πρώτες διαρροές κυβερνητικών βουλευτών σε συνδυασμό με τις κινήσεις Τσίπρα για σύγκληση του συμβουλίου πολιτικών αρχηγών, όλα δείχνουν ότι ένας -ακόμα- δύσκολος Δεκέμβρης είναι προ των πυλών.

Το νέο πακέτο προαπαιτούμενων ξεκινά από τη διευθέτηση των κόκκινων δανείων (με την κυβέρνηση ωστόσο να εξασφαλίζει ότι κρίσιμα θέματα όπως η πώληση σε funds θα εξεταστούν αργότερα στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης), διατρέχει το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων, την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αγγίζει τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ, το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και την ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι η λίστα δεν έχει κλειδώσει ακόμα και ότι αυτό θα γίνει «σήμερα αύριο», καθώς εκκρεμούν μια δυο λεπτομέριες. Η εκπρόσωπος της Κομισιόν Annika Breidthardt μιλώντας το μεσημέρι στις Βρυξέλλες σημείωσε ότι υπάρχει «ευρεία συναίνεση» για τα προαπαιτούμενα και ότι καθορίζονται οι λεπτομέρειες.  

Οι πηγές λένε ότι οι δανειστές δεν ζήτησαν από την ελληνική κυβέρνηση να νομοθετήσει εντός Δεκεμβρίου για το ασφαλιστικό, αναφέρουν πληροφορίες. Το ασφαλιστικό στα πλάνα των δανειστών συνδέεται με την αξιολόγηση, η οποία όπως όλα δείχνουν πάει για Γενάρη. Η κυβέρνηση όμως ,από την πλευρά της, όπως φάνηκε και από τη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής, θέλει να κλείσει και το θέμα του ασφαλιστικού εντός Δεκεμβρίου, προσβλέποντας ίσως σε μια επιτάχυνση των διαδικασιών για την έναρξη των συζητήσεων για το χρέος.

Για να φτάσουμε όμως εκεί, θα πρέπει μέσα στον Δεκέμβρη όλοι οι νομοθετικοί κυβερνητικοί σχεδιασμοί να περάσουν τη δοκιμασία της Βουλής.

Τίποτε άλλωστε δεν προμηνύει ότι στο διάστημα 7 με 15 Δεκεμβρίου, όπως είναι το αρχικό χρονοδιάγραμμα, κυβέρνηση και δανειστές στις εκ νέου διαπραγματεύσεις στην Αθήνα θα καταλήξουν σε εύκολη συμφωνία για τη νομοθετική μορφή των νέων προαπαιτούμενων, ενώ δεν αποκλείεται να προκύψουν και νέα δημοσιονομικά αγκάθια μετά την προσφυγή της ΟΠΑΠ Α.Ε στη διεθνή διαιτησία για τα VTL's.

Τα φορολογικά

Επί των φορολογικών, η κυβέρνηση φαίνεται επί του παρόντος να ξεπέρασε τους σκοπέλους των μνημονιακών δεσμεύσεων αύξησης του φόρου στους αγρότες, στα εισοδήματα από ενοίκια και στην ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος.

Ενδέχεται όμως να αντιμετωπίσει γκρίνια από την πλευρά των δανειστών αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής του νέου Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Η απόφαση Τσακαλώτου, η οποία δημοσιεύθηκε χθες στη Διαύγεια, ορίζει ότι η επιλογή του νέου Γραμματέα θα γίνει με απόφαση του υπουργικού συμβουλίου κατόπιν εισήγησης του υπουργού Οικονομικών.

Με βάση τις μέχρι σήμερα γνωστές θέσεις των δανειστών, η απόφαση αυτή δεν αποκλείεται να δημιουργήσει προστριβές αναφορικά με το κατά πόσο θα είναι πραγματικά ανεξάρτητος ο νέος επικεφαλής της Φορολογικής Διοίκησης.

Ο γολγοθάς

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την Καθημερινή, στη δεύτερη λίστα προαπαιτουμένων περιλαμβάνονται:

1. Η διαμόρφωση του σχεδίου για τη νέα ανεξάρτητη Γραμματεία Εσόδων. Το σχέδιο αυτό θα αποτελέσει τη βάση για τη σχετική νομοθεσία που θα πρέπει να υιοθετηθεί κατά τη διάρκεια του πρώτου ελέγχου του προγράμματος από τους δανειστές.

2. Μέτρα για τη συλλογή εσόδων και συγκεκριμένα μέσω της αντιμετώπισης:

• του λαθρεμπορίου στα καύσιμα

• τριγωνικών συναλλαγών στον ΦΠΑ (τύπου καρουζέλ).

3. Η έκδοση υπουργικής απόφασης για την εφαρμογή του clawback στα νοσοκομεία και άλλης υπουργικής απόφασης για την προς τα κάτω αναθεώρηση των τιμών των ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων, ώστε να ευθυγραμμιστούν οι δαπάνες στα επίπεδα του clawback.

4. Η λειτουργία επιτροπής που θα αξιολογήσει και θα εγκρίνει διορισμούς μελών διοικητικού συμβουλίου και προέδρων στις τράπεζες.

5. Η έκδοση της απαραίτητης δευτερογενούς νομοθεσίας για το πτωχευτικό δίκαιο των νοικοκυριών.

6. Η ρύθμιση για τα «κόκκινα» δάνεια. Το θέμα του ποιοι θα αγοράζουν τα «κόκκινα» δάνεια που αφορούν την πρώτη κατοικία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα εξειδικευτεί κατά τη διάρκεια του πρώτου ελέγχου. Αντίθετα, άμεσα θα πρέπει να ψηφιστεί το πλαίσιο για την αδειοδότηση μη τραπεζικών ιδρυμάτων που θα διαχειρίζονται τα «κόκκινα» δάνεια.

7. Η υιοθέτηση 10 επιπλέον συστάσεων του ΟΟΣΑ, στο πλαίσιο της δεύτερης εργαλειοθήκης, και για τις αγορές των ποτών και των καυσίμων.

8. Η έκδοση υπουργικής απόφασης με την οποία θα επανασυσταθεί η διυπουργική επιτροπή για τα κλειστά επαγγέλματα.

9. Παρεμβάσεις για τα έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία. Ειδικά για τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, του μετρό και της διαχείρισης αποβλήτων, θα πρέπει μεταξύ άλλων να συσταθεί μια διυπουργική επιτροπή που θα επιβλέπει την εφαρμογή των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης των έργων και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει την έγκαιρη λήψη των απαραίτητων αποφάσεων για την προώθηση των έργων.

10. Ο χωροταξικός σχεδιασμός και ο δασικός νόμος.

11. Η λήψη μη αναστρέψιμων μέτρων (συμπεριλαμβανομένης και της ανακοίνωσης της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός αν παρουσιαστεί κάποιο εναλλακτικό σχέδιο με ισοδύναμα αποτελέσματα σε όρους ανταγωνισμού και προσέλκυσης επενδύσεων, πάντα με κριτήριο τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, ενώ θα προχωρήσει και η πλήρης αποδέσμευσή του από τη ΔΕΗ.

12. Ο ορισμός μιας ανεξάρτητης Ομάδας Δράσης (Task Force) που θα εντοπίσει τις επιλογές και θα προετοιμάσει τις προτάσεις για τη λειτουργία, τη δομή και τη διακυβέρνηση του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι δράσεις στο σκέλος των αποκρατικοποιήσεων που προβλέπονται για το τέταρτο τρίμηνο του 2015.

13. Η υιοθέτηση του νόμου για το νέο ενιαίο μισθολόγιο στον δημόσιο τομέα, που θα εφαρμοστεί από 1ης Ιανουαρίου 2016.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v