Στον πάγο μέχρι το 2016 θέλει να βάλει η κυβέρνηση τον νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις, με τον οποίο ενσωματώθηκαν στο ελληνικό δίκαιο κοινοτικές οδηγίες και είχε ψηφιστεί το περασμένο καλοκαίρι. Την ίδια τύχη έχουν και οι ρυθμίσεις για την αγορά των δημοσίων έργων που είχε προωθήσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Την προηγούμενη Παρασκευή, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργοληπτικών οργανώσεων, κατέστη σαφές πως προωθείται «νομοθετικός τρόπος ανάκλησης – αναστολής του νόμου 4281/2014».
Η χρονική διάρκεια αναστολής «είναι απροσδιόριστη» με πιθανότητα να είναι «μέχρι την 1η-1-2016». Σύμφωνα, μάλιστα, με τους παρισταμένους στη σύσκεψη, η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει πλήρως το νόμο, αλλά επιλέγει την αναστολή «για λόγους ισορροπιών όσον αφορά τις διεθνείς σχέσεις της χώρας και τις υποχρεώσεις της».
Η αναστολή ήταν απαραίτητη καθώς ουδέποτε εκδόθηκαν τα εφαρμοστικά προεδρικά διατάγματα του νόμου 4281/2014, ενώ ούτε οι υπηρεσίες απέκτησαν την τεχνολογική και οργανωτική υποδομή ώστε να καλύψουν τις απαιτήσεις του νόμου. Οι εργολάβοι υποστήριζαν εδώ και εβδομάδες πως αν δεν υπάρξει αναστολή οι διαγωνισμοί του Δημοσίου θα ήταν στον αέρα. Τελικά αποφασίστηκε να ανασταλεί η εφαρμογή του νόμου και προτάθηκε να ανασταλούν όσοι διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν από την 1η Μαρτίου γιατί από την ημερομηνία αυτή έπρεπε να ισχύει ο νόμος 4281/2014 (πράγμα που δε συνέβη αφού απουσίαζαν τα προεδρικά διατάγματα…).
Οι εργολάβοι υποστηρίζουν και η κυβέρνηση φαίνεται πως αρχικά αποδέχεται (είναι άγνωστη η στάση που θα τηρήσουν οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) να τεθεί οριστικά στο ψυγείο το νομοσχέδιο που είχε προωθηθεί επί Κωστή Χατζηδάκη στο υπουργείο Ανάπτυξης. Προτείνουν να ξεκινήσει από το μηδέν η δημιουργία ενός νέου πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις το οποίο, όπως λένε, θα ενσωματώνει και τις τελευταίες κοινοτικές οδηγίες (κάτι το οποίο δεν γινόταν με το προηγούμενο νομοσχέδιο).
Το νέο πλαίσιο για τους διαγωνισμούς έργων και προμηθειών του Δημοσίου σχεδιαζόταν επί χρόνια από τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υποδομών. Στόχος του ήταν, μεταξύ άλλων, η κατάργηση όλων των ειδικών καθεστώτων για τις προμήθειες διαφόρων οργανισμών και υπηρεσιών του Δημοσίου (από τα νοσοκομεία, μέχρι τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης). Προβλέπει πως οι κανόνες του παιχνιδιού θα είναι ίδιοι, ανεξαρτήτως δημοσίου οργανισμού, τόσο για τους διαγωνισμούς πάνω από τα κοινοτικά όρια (σήμερα 130.000 για τις προμήθειες και 5.000.000 ευρώ για τα έργα) όσο και για τους διαγωνισμούς κάτω από τα κοινοτικά όρια, ενώ προβλέπει τη δυνατότητα για απλοποιημένες διαδικασίες σε διαγωνισμούς με προϋπολογισμό κάτω από τα κοινοτικά όρια.
Η αναστολή του σημαίνει πως διατηρείται το καθεστώς των περίπου 400 διαφορετικών νομοθετημάτων που διέπουν σήμερα την ανάθεση κρατικών συμβάσεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να φαίνεται πολύπλοκη και δύσκολη η συμμετοχή στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, άρα να μειώνεται ο ανταγωνισμός και να εμφανίζονται μόνο οι «εξοικειωμένοι» στις διαγωνιστικές διαδικασίες, με εμφανή ζημία του Δημοσίου.