Social media και τράπεζες, μια σχέση ήδη δυνατή, με περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης! Στην πλειοψηφία τους χωρίς σελίδες αφιερωμένες στο βασικό τους brand στα κοινωνικά δίκτυα, οι τράπεζες επιλέγουν να προβάλουν μέσα από το Facebook και το Twitter τις πρωτοβουλίες τους σε θέματα κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, σε θέματα καινοτομίας ή άλλων θεμάτων που θα προκαλούσαν το ενδιαφέρον των followers , όπως οι "πράσινες" δραστηριότητες (δανειακά προϊόντα πράσινης ανάπτυξης), οι χορηγίες αθλητικών εθνικών ομάδων κ.α.
Όπως σχολιάζει ο κ Γιώργος Γαβριήλ (φωτό), Senior Manager στη Διεύθυνση Customer Experience ,της Τράπεζας Πειραιώς, "χτίζουμε το brand της τράπεζας, προωθούμε το όνομα και τις αξίες της με βιωματικό τρόπο".
Οι τράπεζες σταδιακά αναπτύσσουν μηχανισμούς για την εξυπηρέτηση πελατών τους σε συγκεκριμένη στιγμή. Το Facebook αποτελεί τη φωνή του πελάτη που μπορεί να μεταφέρει την εμπειρία του, δίνοντας το απαραίτητο feedback στην τράπεζα μέσα από σχόλια ή απολογιστικά στοιχεία που μπορεί να προκύπτουν από αξιολόγηση συμπεριφορών και συμβάντων.
Βεβαίως, έχει αλλάξει ο τρόπος χρησιμοποίησης των κοινωνικών δικτύων ως διαφημιστική πλατφόρμα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το Facebook σε αναγκάζει να το χρησιμοποιήσεις ως πλατφόρμα διαφήμισης, ποστάροντας σε περισσότερα άτομα. Οι εταιρίες πλέον καθώς και οι τράπεζες επανεξετάζουν τη στρατηγική διαφημιστικής προσέγγισης των κοινωνικών δικτύων, μετρώντας το διαφημιστικό κόστος.
Γενικώς , η φιλοσοφία χρησιμοποίησης των social media αλλάζει και έχει ακόμη δρόμο μπροστά της. Η σχέση με τον πελάτη και η ισχυροποίηση του brand παραμένει ως ένα σημαντικό γεγονός. Αυτό όμως που δεν είναι μετρήσιμο, είναι το αν η πελατεία μιας τράπεζας αυξάνεται μέσω του internet και αποτυπώνεται στα καταστήματα ή αν απλώς, η πελατεία αυτή, υπάρχουσα ήδη ή εν δυνάμει, απλά ενημερώνεται ή σχολιάζει.
Στην Αμερική βέβαια, υπήρξε το φαινόμενο MasterCard small business Saturday, ένα community που ακολουθούν 3 εκατομμύρια fans και που αγκαλιάστηκε ευρέως, έχοντας ακόμη και τη στήριξη του... Ομπάμα! Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που προωθεί μικρές επιχειρήσεις, με on line χρήστες και off line shopping.
Ως αμιγώς τραπεζικοί οργανισμοί, οι τράπεζες δεν έχουν προβεί σε συγκεκριμένες δημοσιεύσεις ή σελίδες αποκλειστικά με τραπεζικά προϊόντα. Όμως προβάλλουν συγκεκριμένες καινοτόμες πρωτοβουλίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το "Σκέψου πράσινα" της Τράπεζας Πειραιώς, που βραβεύτηκε πανευρωπαϊκά με το βραβείο Best Approach to Social Media in Europe.
Σήμερα πάνω από τους μισούς Έλληνες είναι χρήστες στο Facebook. Αυτή είναι μια "μαγιά" πελατείας για τον τραπεζικό τομέα, ο οποίος αν μη τι άλλο, μπορεί να αξιοποιήσει στοιχεία χρήσιμα σε επίπεδο marketing, εκμεταλλευόμενο τα κατηγοριοποιημένα στοιχεία που διαθέτει το Facebook, ως προς τον αριθμό, την ηλικία, τα επαγγέλματα, τις προτιμήσεις των χρηστών. Οι τράπεζες μπορούν να προωθήσουν μέσω του marketing μηνύματα προωθητικά και να επεκτείνουν το υποψήφιο κοινό τους σε φίλους με κοινά δημογραφικά στοιχεία.
Σίγουρα πάντως, το Facebook έχει στήσει ένα κερδοφόρο μοντέλο λειτουργίας, μέσω της διάθεσης μια διαφημιστικής πλατφόρμας. Μεγάλο έδαφος κερδίζει το fb στο mobile banking, όπου η επισκεψιμότητα στις αντίστοιχες δημοσιεύσεις τραπεζών για πρωτοβουλίες κοινωνικής εταιρικής ευθύνης είναι πάνω από το 60%. Ο τρόπος επέκτασης του Facebook στο mobile banking έναντι του web ήταν επιθετικός και ήδη, η εμπειρία χρηστών fb μέσω κινητών αυξάνεται εντυπωσιακά.