Περιφερειακά Αεροδρόμια: Οι εκπλήξεις που έφεραν... τους Γερμανούς

Ανάσα για το ΤΑΙΠΕΔ η ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Το τίμημα της Fraport AG – Slentel και η απόκλιση από την εκτίμηση του αποτιμητή. Η προίκα των 20 εκατομμυρίων επιβατών και το χρονοδιάγραμμα της μεταβίβασης. Τι θα γίνει με τα εισιτήρια.

Περιφερειακά Αεροδρόμια: Οι εκπλήξεις που έφεραν... τους Γερμανούς

Την εμπιστοσύνη των επενδυτών, ιδίως των Γερμανών, στις προοπτικές τις ελληνικής οικονομίας αποτυπώνει εύγλωττα η επιτυχία του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων την χώρας, που ανέδειξε προτιμητέο υποψήφιο τον κοινοπρακτικό σχήμα FRAPORT AG- SLENTEL Ltd.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν μια μίνι-έκπληξη, αφού το κλίμα που είχε καλλιεργηθεί το προηγούμενο διάστημα έφερε το συγκεκριμένο κοινοπρακτικό σχήμα ως αουτσάιντερ του διαγωνισμού.

Πλέον, μετά την λήψη όλων των προβλεπόμενων εγκρίσεων θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης, η οποία χρονικά προσδιορίζεται για το φθινόπωρο του 2015, καθώς πρόκειται για μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα περάσουν στη διαχείριση των ιδιωτών επενδυτών.

Το υψηλότερο τίμημα

Η γερμανική εταιρεία, η οποία είναι η διαχειρίστρια συνολικά 14 αεροδρομίων παγκοσμίως με κορυφαίο το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, συνεργάστηκε με τον όμιλο Κοπελούζου και η προσφορά που κατέθεσαν υπερίσχυσε στον διαγωνισμό. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, η συγκεκριμένη προσφορά ήταν σημαντικά υψηλότερη έναντι των προσφορών που κατέθεσαν τα δύο ανταγωνιστικά σχήματα της VINCI Airports S.A.S. με την συνεργασία της ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε, του ομίλου Μπόμπολα και της Corporation America S.A. με συνεργάτη την εταιρεία METKA Α.Ε. του ομίλου Μυτιληναίου.

Με εφάπαξ τίμημα στα 1,234 δισ. ευρώ, εγγυημένο ετήσιο μίσθωμα, αλλά και δέσμευση για την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 1,4 δισ. ευρώ κατά την διάρκεια της παραχώρησης, η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων εξελίσσεται στην πλέον επιτυχημένη, έως τώρα, τουλάχιστον σε ότι αφορά το συνολικό προσφερόμενο τίμημα, προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση της περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου.

Σε ένα χρόνο η ανάληψη της διαχείρισης

Ο προτιμητέος επενδυτής αξιολόγησε σχεδόν ισάξιες τις δύο ομάδες αεροδρομίων καθώς για την πρώτη ομάδα στην οποία περιλαμβάνονται οι αερολιμένες: Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας προσέφερε εφάπαξ τίμημα 609 εκατομμυρίων ευρώ.

Ελαφρώς υψηλότερο, στα 625 εκατομμύρια ευρώ, ήταν το τίμημα για την δεύτερη ομάδα αεροδρομίων στην οποία περιλαμβάνονται οι αερολιμένες: Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης.

Η υπογραφή της σύμβασης με τον προτιμητέο κοινοπρακτικό προβλέπεται να γίνει αφού προηγουμένως δοθούν όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις από τις ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές. Η πληρωμή του εφάπαξ τιμήματος θα γίνει αμέσως μετά την υπογραφή της συμφωνίας κάτι που σύμφωνα με την κοινοπραξία υπολογίζεται ότι θα γίνει το φθινόπωρο του 2015, σε ένα περίπου χρόνο. Η Fraport AG θα κρατήσει το πλειοψηφικό πακέτο της κοινοπραξίας και όπως ανακοινώθηκε η νέα εταιρεία αναμένεται να αποφέρει έσοδα πάνω από 180 εκατομμύρια ευρώ το 2016 και EBITDA που θα υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.

Καλή ευκαιρία η Ελλάδα

Ο διευθύνων σύμβουλος της της Fraport, Stefan Schulte, σε δηλώσεις του στις αρχές του φθινοπώρου αναφερόμενος στα ελληνικά αεροδρόμια είχε τονίσει ότι η γερμανική εταιρεία ήταν αποφασισμένη να συμμετάσχει στον διαγωνισμό καθώς έβλεπε μια καλή ευκαιρία να κερδίσει. Επίσης δεν είχε παραλείψει να αναφέρει ότι η Fraport στοχεύει σε διαγωνισμούς που αφορούν μικρότερα περιουσιακά στοιχεία, καθώς θεωρεί ότι, με τον τρόπο αυτόν, υπάρχουν καλές ευκαιρίες να αναδειχθεί νικήτρια.

Η γερμανική εταιρεία είχε κονταροχτυπηθεί με την γαλλική Vinci σε αρκετούς διαγωνισμούς, που αφορούσαν την ανάληψη διαχείρισης αεροδρομίων, αλλά ως τώρα είχε καταγράψει ήττες, αφού η γαλλική εταιρεία είχε υπερισχύσει. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση ήταν αυτή που αφορούσε την διαχείριση 10 περιφερειακών αεροδρομίων της Πορτογαλίας, για τα οποία ο γαλλικός όμιλος προσέφερε 3 δισεκατομμύρια ευρώ αναλαμβάνοντας τελικώς την διαχείρισή τους.

Ενστάσεις

Βεβαίως, να τονίσουμε, οι συνδιεκδικητές των περιφερειακών αεροδρομίων έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν ένσταση κατά της ανάδειξης ως προτιμητέου υποψηφίου του σχήματος FRAPORT AG- SLENTEL Ltd. Πάντως η μεγάλη διαφορά μεταξύ της προσφοράς που υπέβαλε το συγκεκριμένο σχήμα και των προσφορών που κατέθεσαν οι δύο ανταγωνιστές δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αμφισβήτηση της απόφασης. Το τίμημα που προσέφεραν οι δύο ανταγωνιστές δεν έγινε επισήμως γνωστό, εν τούτοις πληροφορίες αναφέρουν ότι οι κινούνταν στα επίπεδα των 800 – 900 εκατομμύρια ευρώ.

Η χαμηλή αποτίμηση του εκτιμητή

Οι οικονομικές προσφορές που έλαβε το ΤΑΙΠΕΔ ήταν, στο σύνολό τους, κατά πολύ υψηλότερες της αποτίμησης που είχε δώσει για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ο ανεξάρτητος εκτιμητής τον οποίο προσέλαβε για αυτόν το σκοπό το Ταμείο. Το ύψος της αποτίμησης επίσης δεν ανακοινώθηκε, ωστόσο έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι ο εκτιμητής ήταν μόλις 340 εκατομμύρια ευρώ! Να σημειώσουμε ότι η αποτίμηση διενεργήθηκε στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, σε μια εποχή δηλαδή που ήταν πλήρως ορατές οι πολύ καλές εξελίξεις στον ελληνικό τουρισμό, αλλά είχε καταγραφεί και το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια, αφού 11 επενδυτικά σχήμα είχαν προσέλθει τον διαγωνισμό.

Οι μελλοντικές προοπτικές των περιφερειακών αεροδρομίων θεωρείται ότι είναι πολύ καλές, κυρίως λόγω της μεγάλης ανόδου που καταγράφει ο ελληνικός τουρισμός. Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια το 2013 είχαν 19,1 εκατομμύρια επιβάτες. Η φετινή χρονιά αναμένεται να κλείσει πάνω από τα 20 εκατομμύρια επιβάτες φέτος, ενώ για του χρόνου εκτιμάται ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις η κίνηση να ξεπεράσει τα 22 εκατομμύρια επιβάτες.

Πλαφόν στις χρεώσεις

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι μετά την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο θα ξεκινήσει η 40ετής περίοδος παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η σύμβαση προβλέπει ότι κατά τα τέσσερα πρώτα χρόνια θα πρέπει να υλοποιηθούν συγκεκριμένες επενδύσεις, ώστε ο ανάδοχος να μπορεί στην συνέχεια να προχωρήσει σε αύξηση των χρεώσεων, για τις οποίες, πάντως, προβλέπεται πλαφόν 20 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Η επιβολή ανώτατης χρέωσης κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου τα αεροδρόμια να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των αερολιμένων της ευρύτερης περιοχής που στοχεύουν στο ίδιο κοινό.

Στην σύμβαση θα υπάρχει επίσης πρόβλεψη για τις περιπτώσεις στις οποίες μπορεί να γίνει «έξωση» του αναδόχου. Η ιδιοκτησία των αερολιμένων θα παραμείνει στο Δημόσιο, ενώ σαφής προβλέψεις υπάρχουν για την χρήση των αερολιμένων από την πολεμική αεροπορία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v