Eπενδύσεις 480 εκατ. για ηλεκτροκίνηση στον σιδηρόδρομο

Πολύ αποδοτικότερη θα γίνει η εκμετάλλευση του δικτύου εφόσον αυτό είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενο, λέει το ΥΠΟΜΕΔΙ και προωθεί επενδύσεις 480 εκατ. Μεγάλο ενδιαφέρον και από Τουρκία. Τα μηνύματα που μετέφερε στις ελληνικές αρχές ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών.

Eπενδύσεις 480 εκατ. για ηλεκτροκίνηση στον σιδηρόδρομο

Στην περαιτέρω ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών της προκειμένου να μπορέσουν όχι μόνο να αποκτήσουν, αλλά και να διατηρήσουν μια υπολογίσιμη θέση στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές στοχεύει η χώρα μας. Βασικό σημείο του συγκεκριμένου σχεδιασμού είναι η ηλεκτροκίνηση στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα εξασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα, θα μειώσει τα κόστη και θα αυξήσει τη χωρητικότητά του.

Στο πλαίσιο αυτό προσεχώς το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναμένεται να ανακοινώσει επενδυτικό πρόγραμμα 480 εκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί ώστε να γίνει ηλεκτροκίνητο το δίκτυο της Βορείου Ελλάδας. Το συγκεκριμένο έργο έρχεται σε μια στιγμή όπου κορυφώνεται η αγωνία για το τι μέλλει γενέσθαι στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου η ύπαρξη ενός ενδιαφερόμενου προκαλεί ανησυχία.

Η ανησυχία παραμένει παρότι ο Ρώσος υπουργός Μεταφορών Μ. Σοκόλοφ επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων (RZD) για τις δύο σιδηροδρομικές εταιρείες (ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ), αλλά και για το λιμάνι τις Θεσσαλονίκης κατά τις επαφές που είχε με Έλληνες αξιωματούχους, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στην Αθήνα στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Μάλιστα ο κ. Σοκόλοφ διεύρυνε περαιτέρω το ενδιαφέρον της χώρας του για τις ελληνικές υποδομές εκφράζοντας την, εδώ και καιρό, γνωστή ρωσική επιθυμία για εμπλοκή στην εκμετάλλευση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αλλά και σε αυτό του Βόλου.

Ενδιαφέρον αλλά και ενόχληση από τη Ρωσία

Ο Ρώσος υπουργός, εκτός από το δεδομένο ενδιαφέρον, φέρεται να μετέφερε στην ελληνική πλευρά και την ενόχληση της χώρας του για την αντιμετώπιση που έχει, βοηθούσης και της Ε.Ε., η προσπάθεια ρωσικών εταιρειών να εμπλακούν με επιτυχία στους διαγωνισμούς για την πώληση ελληνικών περιουσιακών στοιχείων. Ο κ. Σοκόλοφ, ο οποίος αξίζει να σημειωθεί ότι δεν συναντήθηκε με τον Έλληνα συνάδελφό του κ. Χρυσοχοΐδη, λέγεται ότι μετέφερε ουσιαστικά μήνυμα ότι οι εν εξελίξει διαγωνισμοί αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΕΣΣΤΥ και του ΟΛΘ αποτελούν μια τελευταία ρωσική προσπάθεια για την υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα μας και σε περίπτωση που δεν ευωδώσουν το ενδιαφέρον θα αποσυρθεί.

Οι Ρώσοι στοχεύουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο και στα λιμάνια διότι θεωρούν, βάσιμα, ότι μπορούν να αποκτήσουν μια ικανοποιητική εναλλακτική οδό για τις εμπορευματικές μεταφορές που πραγματοποιούν σήμερα μέσω του Βοσπόρου.

Αντίστοιχα σχέδια, δηλαδή να δημιουργήσει ένα αξιόπιστο δίκτυο εμπορευματικών μεταφορών στο ελληνικό έδαφος, έχει και η χώρα μας. Πρωταρχικής σημασίας προς την κατεύθυνση αυτή θεωρείται η ηλεκτροκίνηση στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας.

Διάδρομο μέσω της Ελλάδας θέλουν και οι τουρκικές εταιρείες

Η σιδηροδρομική γραμμή από το ύψος του Δομοκού ως τη Θεσσαλονίκη είναι εδώ και καιρό ηλεκτροκινούμενη. Επιπλέον στο υπόλοιπο, νότιο, κομμάτι του δικτύου βρίσκονται σε εξέλιξη σειρά μεγάλα έργα, η ολοκλήρωση των οποίων υπολογίζεται περί το 2017 και θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ηλεκτροκίνητου δικτύου από τη Πάτρα ως τη Θεσσαλονίκη.

Με το έργο που αναμένεται να εξαγγείλει το υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ προγραμματίζονται έργα ηλεκτροκίνησης για τη σιδηροδρομική γραμμή ως τα τουρκικά σύνορα, αλλά και τη δυτική Μακεδονία. Ο ΟΣΕ έχει γίνει δέκτης πολλών αιτημάτων για την αναβάθμιση της γραμμής από εταιρείες logistics που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει και από την πλευρά της Τουρκίας, καθώς οι επιχειρήσεις της γείτονος θεωρούν ότι μέσω του ελληνικού δικτύου μπορούν να εξασφαλίσουν γενικότερα καλύτερες συνθήκες για τη διακίνηση των προϊόντων τους εν συγκρίσει με τον άξονα που διέρχεται μέσω της Βουλγαρίας. Το κόστος για την ηλεκτροκίνηση της γραμμής της βόρειας Ελλάδας, παράλληλα με τις απαιτούμενες βελτιώσεις, υπολογίζεται ότι δεν υπερβαίνει τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Εξ αυτών περίπου 250 εκατ. θα απαιτηθούν για τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη, 80 εκατ. ευρώ για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο και 150 εκατ. ευρώ περίπου για το υπόλοιπο.

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, το κόστος μετακίνησης ανά επιβατοχιλιόμετρο (σιδηροδρομική μεταφορά ενός επιβάτη σε απόσταση ενός χιλιομέτρου) με ηλεκτροκίνηση είναι το 1/10 του αντίστοιχου με ντιζελοκίνηση. Από αυτό και μόνο το στοιχείο προκύπτει σαφώς ότι μια πλήρως ηλεκτροκινούμενη γραμμή δημιουργεί τις καλύτερες συνθήκες εκμετάλλευσης για τα επιβατηγά αλλά και, κυρίως, για τα εμπορευματικά δρομολόγια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v