Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Θριάσιο: Σκληρός αγώνας για μια θέση στο νέο εμπορευματικό κέντρο

Προσπάθεια για να εμποδίσουν την επέλαση της Cosco και το ενδεχόμενο να ελέγξει εξ ολοκλήρου το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο καταβάλλουν οι ελληνικές εταιρείες. Ποια είναι η πρόταση που κερδίζει έδαφος.

Θριάσιο: Σκληρός αγώνας για μια θέση στο νέο εμπορευματικό κέντρο

Σε ελληνοκινεζική μάχη, το αποτέλεσμα της οποίας θα αναδείξει τους ηγέτες της επόμενης μέρας στα logistics, εξελίσσεται ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο.

Οι ελληνικές εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό πιέζουν προκειμένου να αποφύγουν τον κίνδυνο δημιουργίας μονοπωλίου που θα μπορούσε να προκαλέσει η ενιαία εκχώρηση την έκτασης. Την ίδια στιγμή, πληροφορίες φέρουν τον κινεζικό γίγαντα της Cosco να σχεδιάζει την κατάθεση προσφοράς για τη μισή περίπου έκταση, από το σύνολο των 600 στρεμμάτων που αφορά συνολικά ο διαγωνισμός.

«Όχι» σε μονοπωλιακές καταστάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον έλεγχο του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο από μία και μόνο εταιρεία, φαίνεται ότι λέει και η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία βρίσκεται λίγο πριν από την τελική επιλογή.

Η επικρατέστερη λύση και ποιους συμφέρει

Οι αποφάσεις αναμένονται σύντομα, ωστόσο φαίνεται ότι από τα τρία σενάρια που προτάθηκαν στους υποψήφιους επενδυτές εκείνο που, μάλλον, κερδίζει έδαφος είναι η κατάτμηση της έκτασης και η αξιοποίησή της μέσω πολλών, διακριτών συμβάσεων.

Πρόκειται για μία επιλογή που είναι περισσότερο συμφέρουσα για τους μικρούς που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν παρουσία στο νέο εμπορευματικό κέντρο. Αυτό είναι λογικό, αν ληφθεί υπόψη το σημαντικό ύψος της επένδυσης που χρειάζεται για να προχωρήσει η εκμετάλλευση της έκτασης μέσω μιας σύμβασης.

Από τις εταιρείες που ενδιαφέρονται, ίσως, μόνο η Cosco θα μπορούσε να σηκώσει μόνη της το βάρος για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου, αφού υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις της τάξης των 250 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε κινεζικό μονοπώλιο, το οποίο θέλουν να αποτρέψουν οι Έλληνες ενδιαφερόμενοι.

Το σημείο στο οποίο συμφωνούν όλοι είναι ότι αυτήν τη φορά ο διαγωνισμός για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο έχει τις περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας από κάθε προηγούμενο εγχείρημα. Να θυμίσουμε ότι ενδιαφέρον στην πρώτη φάση της διαδικασίας, που όμως δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, έχουν εκδηλώσει οι εταιρείες Cosco, Goldair, Foodlink, MedLog, Eurobank Properties και Redeplan.

Τι προτείνουν οι εταιρείες

Σε ετοιμότητα για την κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς τόσο για το εμπορευματικό κέντρο όσο και για τον σταθμό μεταφόρτωσης του ΟΣΕ βρίσκεται η Goldair, και πηγές από αυτήν επισημαίνουν ότι η ύπαρξη εναλλακτικών σεναρίων για την αξιοποίηση της έκτασης δημιουργεί προϋποθέσεις επιτυχίας για το εγχείρημα. Η Goldair παρότι προκρίνει τη λύση των διακριτών συμβάσεων για το εμπορευματικό, θεωρεί ότι ο σταθμός διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων του ΟΣΕ θα πρέπει να δοθεί σε έναν πάροχο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία σχεδιάζει να υποβάλει πρόταση για την αξιοποίηση 100 στρεμμάτων, δηλαδή το 1/6 της συνολικής έκτασης. Για έκταση περίπου 100 στρεμμάτων φαίνεται να ενδιαφέρεται η Foodlink, ενώ ενδιαφέρον για αντίστοιχη έκταση φαίνεται ότι υπάρχει και από την εταιρεία Sarmed, η οποία, πάντως, δεν είχε προσέλθει στην αρχική φάση.

Το κινεζικό σχέδιο της Cosco

Από την άλλη, να μετατρέψει σε «κινεζικό έδαφος» περίπου το μισό εμπορευματικό κέντρο φαίνεται ότι έχει σκοπό η Cosco, η οποία φέρεται διατεθειμένη να καταθέσει πρόταση για την εκμετάλλευση περίπου 300 στρεμμάτων. Ο Πειραιάς έχει αποδειχθεί εξαιρετική επένδυση για την κινεζική εταιρεία, η οποία πραγματοποιεί μέσω του ελληνικού λιμανιού ένα πολύ υπολογίσιμο ποσοστό του τζίρου της και είναι αποφασισμένη να ενισχύσει τη δραστηριότητά της αποκτώντας παρουσία στο εμπορευματικό κέντρο.

Τα επόμενα βήματα

Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα, η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ προτίθεται μέσα στον μήνα να ολοκληρώσει έναν τελευταίο γύρο επαφών με τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να επιλεγεί και το τελικό μοντέλο αξιοποίησης της έκτασης. Στη συνέχεια η εταιρεία θα αναζητήσει σύμβουλο για να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Ο αρχικός στόχος ήταν η προκήρυξη να γίνει πριν από το τέλος του έτους, ωστόσο αυτό μπορεί να μην επιτευχθεί τελικώς.

Να θυμίσουμε ότι τα τρία υπό εξέταση μοντέλα για την αξιοποίηση της έκτασης προβλέπουν:

Α) Παραχώρηση για 30 χρόνια της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων και εγκαταστάσεων, μέσω μίας σύμβασης που θα περιλαμβάνει την έκταση ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ 588 στρεμμάτων (εμπορευματικό κέντρο) και τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων του ΟΣΕ, έναντι τιμήματος.

Β) Παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης αφενός του εμπορευματικού κέντρου και αφετέρου του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης εμπορευμάτων, μέσω δύο διακριτών συμβάσεων.

Γ) Παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο τμημάτων, μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων. Ο σχεδιασμός κάνει λόγο για κατάτμηση της έκτασης που προορίζεται για εμπορευματικό κέντρο σε 3-5 διακριτά τμήματα και, έναντι ανταλλάγματος, μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης (που περιλαμβάνει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, διαχείριση και εκμετάλλευση) εκάστου τμήματος σε διαφορετικό ιδιώτη επενδυτή.

Η διάθεση κάθε διακριτού τμήματος στην αγορά θα γίνεται προοδευτικά, ανάλογα με τη ζήτηση. Ο γενικός σχεδιασμός των επιμέρους τμημάτων θα γίνει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, με τρόπο που θα επιτρέπει τη βιώσιμη αυτόνομη λειτουργία και διαχείρισή τους. Κάθε επιμέρους παραχωρησιούχος θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τις κοινόχρηστες προσβάσεις και υποδομές που του αναλογούν, με βάση τον γενικό σχεδιασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v