Ορισμένες μόνο από τις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου η Ελλάδα να αναδειχθεί σε έναν από τους ηγέτες της εφοδιαστικής αλυσίδας έρχεται να ικανοποιήσει το σχέδιο νόμου «Ρύθμιση Θεμάτων εφοδιαστικής και άλλες διατάξεις», το οποίο, μετά από πολύμηνη αναμονή, βαίνει πλέον προς ψήφιση από τη Βουλή.
Ωστόσο παραμένουν ακόμη ανοικτά μια σειρά από ζητήματα, τα οποία πρέπει άμεσα να τακτοποιηθούν, προκειμένου να προκύψει το μέγιστο όφελος από τις αλλαγές. Η ανάγκη να υπάρξουν επιπλέον ρυθμίσεις, οι οποίες θα δίνουν λύση στα εκκρεμή θέματα, τα οποία αφορούν στον κλάδο των logistics, επισημάνθηκε από όλους τους φορείς που συμμετείχαν κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Γενικό ήταν πάντως το συμπέρασμα ότι ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να αποτελέσει ένα από οχήματα για την έξοδο της χώρας από την κρίση, αφού οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι τεράστιες.
Παρουσιάζοντας τα αποτέλεσμα έκθεσης η οποία επιχειρεί να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που θα έχει στην ανταγωνιστικότητα η εφαρμογή των διατάξεων του συγκεκριμένου νομοσχεδίου ο ΣΕΒ, για μία ακόμη φορά, τόνισε ότι η Ελλάδα, παρά την κομβική γεωγραφική της θέση, καταγράφει υστέρηση στον τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Ενδεικτικό είναι ότι η συμμετοχή του κλάδου στο ΑΕΠ εκτιμάται πως ανέρχεται στο 9‐10%, γεγονός που σημαίνει ότι τα περιθώρια ανάπτυξης είναι ιδιαίτερα μεγάλα αν ληφθεί υπόψη ότι η μέση παγκόσμια συνεισφορά του κλάδου στο ΑΕΠ υπολογίζεται στο 14%.
Από τα λιμάνια της Μεσογείου περνάει το 9% του παγκόσμιου εμπορίου
Στην έκθεση επισημαίνεται ότι κατά την τελευταία 20ετία η διείσδυση των ασιατικών προϊόντων στις αναπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές συνέβαλε στην αύξηση κατά 381% του συνολικού όγκου του εμπορευματικού φορτίου. Τα περιθώρια ανάπτυξης που έχει η χώρα μας γίνονται περισσότερο προφανή αν ληφθεί υπόψη ότι τα λιμάνια της Μεσογείου διαχειρίζονται το 9% της παγκόσμιας μεταφοράς εμπορευμάτων, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 48% της ευρωπαϊκής αγοράς.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι και η πλειοψηφία του διερχόμενου φορτίου (52%) που διακινείται μέσω του Σουέζ με κατεύθυνση προς τον Ευρωπαϊκό Βορρά καταλήγει σε λιμένες της Μεσογείου, και από κει διακινείται με άλλα μεταφορικά μέσα προς το Βορρά.
Στην έκθεση του ΣΕΒ τονίζεται ότι το σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα έρχεται τόσο να επιλύσει χρόνια προβλήματα του κλάδου όσο και να παρέμβει προδραστικά (proactively), δημιουργώντας το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε να αξιοποιηθούν οι ευκαιρίες που δημιουργούνται από τις μετατοπίσεις στις ροές και τις τάσεις του παγκοσμιοποιημένου εμπορίου.
Παρουσιάζοντας τις θέσεις του ΣΕΒ στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος κ. Χάρης Κυριαζής επισήμανε ότι η εφαρμογή του σχεδίου νόμου αναμένεται να έχει πολύ θετική τη συμβολή στην ανάπτυξη των Logistics στη χώρα μας. Σημείωσε όμως ότι η περαιτέρω υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα απαιτεί να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη ενός «εθνικού οικοσυστήματος κορμού για την εξυπηρέτηση των εγχώριων αναγκών μεταφοράς και διανομής». Αυτό αφορά ουσιαστικά στην ταχεία ολοκλήρωση εθνικών συνδυασμένων υποδομών στον κεντρικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στην αποτελεσματική διασύνδεση του με περιφερειακούς μεταφορικούς άξονες αλλά και τις κεντρικές εμπορευματικές πύλες της χώρας.
Παράλληλα όμως, ανέφερε, θα πρέπει να προχωρήσει η ανάπτυξη ενός «οικοσυστήματος ολοκληρωμένων εμπορικών πυλών και πόλων ανάπτυξης» ώστε να διασυνδεθούν αποτελεσματικά:
(α) οι λιμενικές και αεροπορικές πύλες ταχείας προώθησης των ελληνικών προϊόντων σε διεθνείς αγορές
(β) οι υπηρεσίες logistics προστιθέμενης αξίας που δημιουργούν επιπλέον εισόδημα για τη χώρα
(γ) το θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων εφοδιαστικής, με εστίαση, κατά προτεραιότητα, στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (ως το πρώτο αναπτυξιακό υπόδειγμα) και στη συνέχεια αναπαραγωγή σε άλλες πύλες, όπως η Θεσσαλονίκη, με εστίαση στα Αgrologistics.
Άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Έκθεσης Επιπτώσεων του ΣΕΒ οι σημαντικότερες άμεσες επιπτώσεις των αλλαγών που υιοθετούνται με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου εντοπίζονται στην:
-μείωση του επιχειρηματικού ρίσκου που συνδέεται με την αδειοδότηση
-ενίσχυση της ικανότητας προσέλκυσης επενδύσεων και μείωση της αβεβαιότητας
-μείωση του θεσμικού χρόνου αδειοδότησης,
-μείωση του κόστους ευκαιρίας της επένδυσης
-μείωση του κόστους κατασκευής υψηλών κτιρίων για σταθερή χωρητικότητα παλετών και αύξηση του αριθμού των παλετοθέσεων, ανά οικοδομήσιμο cm2 επιφανείας, με έμμεσα οφέλη στην βελτίωση της αποδοτικότητας των αποθηκών
-περιορισμός του μεσοσταθμικού κόστους συμμόρφωσης των νέων αδειοδοτούμενων επιχειρήσεων αλλά κυρίως του κόστους συμμόρφωσης των μέχρι τώρα μη αδειοδοτημένων επιχειρήσεων
-δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας (Added Value Services)
Παράλληλα πολύ σημαντικές αναμένεται ότι θα είναι έμμεσες επιπτώσεις αφού, μεταξύ άλλων εκτιμάται ότι εφαρμογή όσων προβλέπει το σχέδιο νόμου θα οδηγήσει σε:
-αύξηση διερχόμενων φορτίων transit σε 1 εκατομμύριο TEUs μέχρι το 2020
-αύξηση συνολικά του κύκλου εργασιών Added Value Services
-τριπλασιασμό των διεθνών t-km με σιδηρόδρομο
-αύξηση 10% των χερσαίων σιδηροδρομικών Εθνικών Εμπορευματικών Μεταφορών σε αποστάσεις >300 km μέχρι το 2020 και αύξηση έως 50% μέχρι το 2050
-αύξηση της πληρότητας των φορτηγών στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
-αύξηση κύκλου εργασιών υπηρεσιών Logistics
Τι πρέπει να γίνει ακόμη
Πάντως από την πλευρά του ΣΕΒ επισημαίνεται ότι το όφελος των αλλαγών που υιοθετούνται με το σχέδιο νόμου μπορεί να μεγιστοποιηθεί εφόσον προχωρήσουν παράλληλα και μια σειρά από παρεμβάσεις όπως:
-Η άρση των περιορισμών και των εμποδίων σχετικά με την είσοδο στο επάγγελμα του οδηγού μεταφορών
-Η απλούστευση των διαδικασιών έγκρισης ανυψωτικών μηχανημάτων (περονοφόρα)
-Αναθεώρηση του πυροσβεστικού κανονισμού με αύξηση του όγκου των πυροδιαμερισμάτων στα ΚΑΔ
-Καθορισμός πολιτικής τιμολόγησης του εξωτερικού κόστους της εφοδιαστικής με βάση την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» για την ενίσχυση των βιώσιμων μεταφορών και logistics
Διαμεταφορείς - ΕΒΕΠ
Στην παρέμβασή της κατά την συζήτηση στη Βουλή η Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ) ζήτησε να υπάρξει πρόβλεψη για τις περίπου 400 επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες λειτουργούν χωρίς άδεια, κυρίως στην περιοχή του Ελαιώνα και θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα στην συνέχιση της δραστηριότητά τους, αφού δεν θα μπορούν να πάρουν άδεια. Οι επιχειρήσεις διαμεταφοράς ζητούν να μην καταργηθεί το μεταβατικό στάδιο, που είχε προβλεφθεί με παλιότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και να δοθεί το χρονικό περιθώριο για την ομαλή μετεγκατάστασή τους σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας.
Τέλος, σε υπόμνημα που κατέθεσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) προτείνει, μεταξύ άλλων, να οριστεί στα 250 αντί των 500 στρεμμάτων η απαιτούμενη έκταση για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου.