Σχέδια για την επαναλειτουργία σημαντικών τμημάτων του σιδηρόδρομου στο δίκτυο της Πελοποννήσου έχει αυτήν την εποχή στα σκαριά ο ΟΣΕ. Πρόκειται για τμήματα τα οποία υπολογίζεται βάσιμα ότι μπορούν με τη λειτουργία τους να είναι οικονομικά βιώσιμα. Αντίθετα υπάρχουν τμήματα του μεγάλου δικτύου της Πελοποννήσου που, μάλλον, οδεύουν σε οριστική παύση, καθώς η λειτουργία τους υπολογίζεται ότι θα δεν θα είναι βιώσιμη. Αυτό οφείλεται κυρίως στον μεγάλο ανταγωνισμό με το οδικό δίκτυο, το οποίο έχει αναβαθμιστεί σημαντικά με έργα που έχουν ήδη γίνει ή βρίσκονται αυτήν την εποχή σε εξέλιξη.
Συγκεκριμένα, αυτό το διάστημα εκπονούνται μελέτες για το προαστιακό δίκτυο της Καλαμάτας (Καλαμάτα- Μεσσήνη και Καλαμάτα-ΤΕΙ- Άρις - Μελιγαλάς - Διαβολίτσι - Κυπαρισσία). Οι μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο και βάσιμα εκτιμάται ότι το συγκεκριμένο τμήμα μπορεί να λειτουργήσει με όρους βιωσιμότητας, όπως έχει διαφανεί και από την ανταπόκριση που είχε στο επιβατικό κοινό τα διαστήματα που λειτούργησε.
Σύνδεση με το Ναύπλιο
Παράλληλα, σε προάστιο της... Αθήνας θα μετατραπεί, κατά κάποιον τρόπο, το Ναύπλιο αφού ο ΟΣΕ σχεδιάζει τη λειτουργία της γραμμής Κορίνθου-Ναυπλίου στο υπάρχον δίκτυο, η οποία θα συνδέεται με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, που ήδη σήμερα λειτουργεί έως το Κιάτο.
Να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη γραμμή αναβαθμίστηκε πριν από λίγα χρόνια, με ευρωπαϊκά κονδύλια από το ΠΕΠ Πελοποννήσου, ωστόσο το 2011, λίγο καιρό μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, τα δρομολόγια διακόπηκαν γιατί κρίθηκαν ασύμφορα.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η διακοπή των δρομολογίων και η εγκατάλειψη ουσιαστικά της γραμμής είχαν ως αποτέλεσμα να καταγραφούν εκτεταμένα φαινόμενα κλοπών στο δίκτυο.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τον περασμένο χειμώνα κυνηγοί μετάλλων αφαίρεσαν 200 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής, δηλαδή ουσιαστικά 400 μέτρα σιδηροτροχιών, με στόχο να τα πωλήσουν στην παράνομη και ιδιαίτερα προσοδοφόρα αγορά μετάλλων.
Μελέτες για το τμήμα Πάτρα – Ολυμπία – Καλαμάτα
Παράλληλα αυτήν την εποχή εξελίσσονται από την ΕΡΓΟΣΕ οι μελέτες για την κανονικοποίηση της μετρικής γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα. Οι μελέτες που θα ολοκληρωθούν εντός της επόμενης χρονιάς αφορούν στη φάση αυτή το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Ολυμπία.
Οι μελέτες που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών αφορούν τη γραμμή Πάτρα – Πύργος, συνολικού μήκους 120 χιλιομέτρων, που έχει χωριστεί σε δύο τμήματα, ως εξής:
-Πάτρα – Σιδηροδρομικός Σταθμός Καβάσιλων με προϋπολογισμό 2.915.875 ευρώ και μήκος δικτύου 52 χιλιομέτρων.
-Σιδηροδρομικός Σταθμός Καβάσιλων – Πύργος με προϋπολογισμό μελέτης 2.214.977 ευρώ για τα συνολικά 68 χιλιόμετρα της συγκεκριμένης γραμμής.
Οι μελέτες αυτές προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015, συμπεριλαμβανομένων και των περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου το έργο να είναι ώριμο ώστε να διεκδικήσει κονδύλια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του από την 5η προγραμματική περίοδο.
Από τα στοιχεία των μελετών που έχουν ήδη γίνει προκύπτει ότι το κόστος ολοκλήρωσης του έργου θα είναι της τάξης των 250-300 εκατ. ευρώ.
Πρώτη φάση μελετών για το τμήμα Αλφειός - Καλαμάτα
Μικρότερη μελετητική ωριμότητα εμφανίζει το τμήμα του δικτύου από την περιοχή Αλφειός προς Κυπαρισσία μέχρι την Καλαμάτα, μήκους 120 περίπου χιλιομέτρων, για το οποίο εξετάζεται επίσης η κανονικοποίηση του εύρους της γραμμής. Στο μεγαλύτερο ποσοστό η γραμμή προτείνεται να ακολουθεί την υπάρχουσα χάραξη. Αυτό το διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση μελετών, με προϋπολογισμό 700.000 ευρώ περίπου. Η συγκεκριμένη μελέτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2015. Στη συνέχεια θα πρέπει να εκπονηθούν οι οριστικές μελέτες, ώστε το έργο να διεκδικήσει χρηματοδότηση.
Οικονομικά ασύμφορη η λειτουργία της γραμμής Άργος - Καλαμάτα
Την ίδια ώρα όμως είναι πρακτικά αδύνατη η πιθανότητα επαναλειτουργίας της γραμμής Άργους - Καλαμάτας, όπως προκύπτει από απάντηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Θεοφανόπουλου, προς τον βουλευτή Μεσσηνίας Θανάση Πετράκο σε συνάντηση που είχαν με αντικείμενο το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοφανόπουλο, η επαναλειτουργία της συγκεκριμένης γραμμής είναι ουσιαστικά ανέφικτη, καθώς είναι πολύ δύσκολο να ανταγωνιστεί τον αυτοκινητόδρομο Μορέα, που εξυπηρετεί τη συγκεκριμένη διαδρομή και έχει ήδη κατασκευαστεί σχεδόν στο σύνολό του, προσφέροντας ταχύτητα στις μετακινήσεις.