Τουρισμός: Η «ευρωκάλπη» των διακοπών

Τι δείχνει η άτυπη κάλπη των διακοπών για την οικονομική κατάσταση στις χώρες της Ε.Ε. Πώς η κρίση αλλάζει τη «γεωγραφία» των ταξιδιών. Γιατί ψηφίζουν διακοπές στην πατρίδα και εκτός Ευρώπης οι περισσότεροι Ευρωπαίοι.

  • του Παύλου Υψηλάντη
Τουρισμός: Η «ευρωκάλπη» των διακοπών

Η οικονομική κρίση στην Ευρώπη και οι... αναποφάσιστοι θα κρίνουν, όπως όλα δείχνουν, το αποτέλεσμα της... κάλπης των διακοπών το φετινό καλοκαίρι.

Η άμεση, στενή σύνδεση της τουριστικής κίνησης με τις οικονομικές και τις πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη γίνεται αντιληπτή και στον ελληνικό τουρισμό, παρά τη διαφαινόμενη νέα αύξηση των ξένων επισκεπτών που θα έρθουν φέτος στη χώρα μας και την αισιοδοξία που επικρατεί στους παράγοντες του χώρου για νέα ρεκόρ.

Η Γερμανία, η Ρωσία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι τέσσερι αγορές που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις φετινές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού. Τα στοιχεία, ωστόσο, από αυτές είναι αντιφατικά και η κατάσταση εμφανίζεται ρευστή καθώς η εικόνα των κρατήσεων μεταβάλλεται.

Η αγορά της Ρωσίας, η οποία πέρυσι συνέβαλε τα μέγιστα στο νέο ρεκόρ αφίξεων, εξακολουθεί να καταγράφει υστέρηση κρατήσεων για διακοπές στην Ελλάδα, στα επίπεδα του 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Αντίθετα, η αγορά της Γερμανίας κινείται ανοδικά καταγράφοντας αύξηση αφίξεων 4,5% στο πρώτο δίμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ). Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία της Στατιστικής Αρχής της Γερμανίας, το διάστημα Ιαν.-Φεβρ. 2014 ταξίδεψαν αεροπορικώς προς την Ελλάδα 9,5% περισσότεροι επιβάτες από πέρυσι, ενώ η αύξηση προς τα ελληνικά νησιά έφθανε το 77% το ίδιο διάστημα.

Με διαφορετικό πρόσημο, ταυτόχρονα, κινούνται οι αγορές της Γαλλίας και του Ην. Βασιλείου. Σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ για το πρώτο δίμηνο, βουτιά 31,7% παρουσιάζουν οι αφίξεις από τη Γαλλία (τρίτη κυριότερη αγορά του ελληνικού τουρισμού) την ίδια στιγμή που οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραφαν αύξηση 35,9%.

Ακόμα και η σημαντική αύξηση από τη Γερμανία δεν προσφέρεται για πανηγυρισμούς αφού τον Απρίλιο τα δεδομένα άλλαξαν. Για την ακρίβεια, τον Απρίλιο οι κρατήσεις για διακοπές στο σύνολο της γερμανικής αγοράς υποχώρησαν 11%, καταγράφοντας αρνητικό ρεκόρ πενταετίας αφού ήταν η μεγαλύτερη μείωση από την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2008.

Τα στοιχεία προέρχονται από έρευνα της GfK σε 1.200 ταξιδιωτικά γραφεία της Γερμανίας που έγινε για λογαριασμό του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Γραφείων της Γερμανίας (DRV).

Όπως προέκυψε από αυτήν, ο ρυθμός αύξησης των κρατήσεων φρέναρε μετά τη δυναμική εκκίνηση στις αρχές του έτους. Έτσι, τον Μάρτιο η αύξηση ήταν μόλις 2%, τον Απρίλιο καταγράφηκε βουτιά 11% για διακοπές που αφορούν τον Μάιο, τον Ιούνιο αλλά και το φθινόπωρο. Αύξηση 22% αντίθετα, εμφανίζουν οι κρατήσεις του Αυγούστου. Ενδεικτικό της ρευστής εικόνας που παρουσιάζει η αγορά.

 

«Ψηφίζουν» διακοπές στην πατρίδα και εκτός ευρωζώνης

Η οικονομική κρίση αλλάζει τη γεωγραφία των διακοπών στην Ευρώπη. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει τόσο από τα στοιχεία αφίξεων των πρώτων μηνών της χρονιάς όσο και από πρόσφατη έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η πλειοψηφία των Ευρωπαίων πολιτών ζορίζεται από την κρίση κι αυτό αποτυπώνεται στα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου για το τι σκέφτεται να κάνει με τις διακοπές το 2014.

Αποτελεί μειοψηφία - αν και ισχυρή- το ποσοστό (44%) των Ευρωπαίων που σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές χωρίς να χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν τα αρχικά τους σχέδια.

Αντίθετα, ένας στους τρεις (33%) θα αναπροσαρμόσει τα πλάνα του, ένας στους δέκα (11%) δεν θα πάει διακοπές φέτος, ενώ το 4% δεν πάει ποτέ διακοπές και το 8% είναι «αναποφάσιστοι».

Την πιο ισχυρή ένδειξη για τις επιπτώσεις της κρίσης στις ταξιδιωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων αποτελεί το γεγονός πως οι μισοί θα κάνουν διακοπές στη χώρα τους, ενώ την ίδια στιγμή μειώθηκε από 45% σε 42% το ποσοστό όσων θα επιλέξουν μια χώρα της Ε.Ε. των 28.

Ολοένα και περισσότεροι αντίθετα στρέφονται σε χώρες εκτός Ε.Ε., σε μια προσπάθεια να μειώσουν και το κόστος των διακοπών τους και να μεγιστοποιήσουν την αγοραστική δύναμη του ακριβού ευρώ.

Σχεδόν ένας στους τρεις ταξιδιώτες που προέρχονται από τις χώρες που αποτελούν τις κύριες δεξαμενές τουριστών της Ευρώπης στρέφεται σε προορισμούς εκτός Ε.Ε. Αυτό «ψηφίζουν» μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, το 34% των Βρετανών, το 30% των Γάλλων και των Βέλγων, το 28% των Γερμανών, Αυστριακών και Σουηδών και το 27% των Ολλανδών.

Η οικονομική κατάσταση των χωρών του ευρωπαϊκού νότου αποτυπώνεται ανάγλυφα στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις των πολιτών στις χώρες που δέχονται τα ισχυρότερα πλήγματα.

Οι κοινωνικές και οι οικονομικές ανισότητες στη σημερινή Ευρώπη οδηγούν (με βάση το Ευρωβαρόμετρο) στο να επιλέγουν διακοπές στη χώρα τους το 84% των Ελλήνων, το 80% των Κροατών, το 73% των Βουλγάρων, το 70% των Ισπανών, το 66% των Ούγγρων, το 65% των Πορτογάλων και το 62% των Ιταλών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v