Τουρισμός: Aρωμα... καλοκαιριού από το χειμώνα

Τι δείχνει η αύξηση επιβατών α' τριμήνου στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Τα μπεστ σέλερ και οι αγορές-έκπληξη. Ανακάμπτει με... ξένη βοήθεια η κίνηση εσωτερικού. Η πετυχημένη συνταγή της Σαντορίνης.

  • του Παύλου Υψηλάντη
Τουρισμός: Aρωμα... καλοκαιριού από το χειμώνα

Με... φόρα από τον χειμώνα ξεκίνησε η φετινή τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας ενισχύοντας τις εκτιμήσεις για νέα ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού το φετινό καλοκαίρι.

Τα ενθαρρυντικά μηνύματα αποτυπώνονται στα στοιχεία του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας, όπου καταγράφηκε σημαντική άνοδος της κίνησης εξωτερικού, αύξηση-έκπληξη των επισκεπτών από αναδυόμενες αγορές και ισχυρές ενδείξεις σταδιακής ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης στα δρομολόγια εσωτερικού.

Η απόφαση των αεροπορικών να αυξήσουν σημαντικά τις προσφερόμενες θέσεις τους σε διεθνή δρομολόγια της Ελλάδας αποδείχθηκε σωστή αφού οδήγησε αμέσως σε αύξηση 17,7% της επιβατικής κίνησης εσωτερικού στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Επιβεβαιώνοντας τον καθοριστικό ρόλο των αεροπορικών εταιρειών στη διαμόρφωση του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας.

Η σταθεροποίηση της ανοδικής τάσης της επιβατικής κίνησης απ' όλους τους ευρωπαϊκούς προορισμούς φαίνεται πως κλειδώνει χάρη στο διψήφιο ποσοστό αύξησης της κίνησης από παραδοσιακές, αλλά και βασικές αναδυόμενες αγορές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εταιρείες αύξησαν 15,71% τις διαθέσιμες θέσεις τους στη γραμμή Αθήνα-Λονδίνο, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να αυξηθούν 15,64% στο α' τρίμηνο. Με ανάλογες κινήσεις, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε 11,61% στη γραμμή Αθήνα-Παρίσι και 13,73% στο δρομολόγιο Αθήνα-Ρώμη. Η κίνηση, μάλιστα, αυξήθηκε ακόμα και προς το Μιλάνο κατά 4,52% εν μέσω χειμώνα, επιβεβαιώνοντας πως αρκετοί Έλληνες άρχισαν να ξανασκέφτονται τα ψώνια στη γειτονική Ιταλία.

Την ίδια στιγμή εξακολούθησε να αυξάνει με αλματώδη ρυθμό η ζήτηση για μετακινήσεις στην (ολοένα και πιο) χρυσοφόρα γραμμή Αθήνα-Κων/πολη. Ενδεικτικό της δυναμικής που έχει διαμορφωθεί είναι το γεγονός πως οι αεροπορικές δεν δίστασαν να αυξήσουν σχεδόν κατά 40% τις διαθέσιμες θέσεις τους και το κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα αυξάνοντας 30,38% την επιβατική κίνηση στη γραμμή.

Η έκπληξη, ωστόσο, προέκυψε από προορισμούς όπως η Βαρσοβία, η Κοπεγχάγη και η Μάλτα που κατέγραψαν από αξιοσημείωτη έως εντυπωσιακή άνοδο.

Στη γραμμή Αθήνα-Βαρσοβία, για παράδειγμα, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις δεκαπλασιάστηκαν εν μέσω χειμώνα! Η κίνηση των αεροπορικών φαίνεται πως ξεκλείδωσε την τοπική αγορά οδηγώντας σε δεκαπενταπλασιασμό της επιβατικής κίνησης. Για την ακρίβεια, οι επιβάτες από τη Βαρσοβία αυξήθηκαν από 852 στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου του 2013 σε 14.432 το αντίστοιχο φετινό διάστημα (+1.516%).

Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η αύξηση κατά 61,57% των επιβατών στη γραμμή Αθήνα-Κοπεγχάγη η οποία προήλθε από την πολιτική των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτή να αυξήσουν τις διαθέσιμες θέσεις τους κατά 46,66% στο α' τρίμηνο σε σύγκριση με πέρυσι. Ένδειξη των αναξιοποίητων πηγών πιθανής περαιτέρω αύξησης της κίνησης από τη σκανδιναβική αγορά προς τη χώρα μας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η άνοδος 25,91% της επιβατικής κίνησης μεταξύ Αθήνας και Βαλέτας (Μάλτα) παρά τη μείωση κατά 1,99% των διαθέσιμων θέσεων. Αποτέλεσμα που αποδίδεται από στελέχη της αγοράς στον αυξημένο αριθμό Ελλήνων που θέλησαν να εκμεταλλευτούν τις προσφορές για ένα οικονομικό ταξίδι στη Μεσόγειο.

Ανακάμπτει η κίνηση εσωτερικού

Αντιφατική αλλά με ισχυρές ενδείξεις σταδιακής ανάκαμψης είναι η εικόνα στα δρομολόγια εσωτερικού. Η Aegean εξακολούθησε να μειώνει τα δρομολόγια και τις διαθέσιμες θέσεις της σε αρκετούς προορισμούς σε μια προσπάθεια να ανακαλύψει το σημείο ισορροπίας της αγοράς.

Έτσι, στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη οι πτήσεις μειώθηκαν 30,34% και οι διαθέσιμες θέσεις 21,55% αλλά, όπως αποδείχθηκε, η αγορά εξακολούθησε να κινείται...υποβρυχίως καταγράφοντας νέα πτώση της επιβατικής κίνησης 6,87%.

Αντίστοιχη ήταν η εικόνα στην άλλη γραμμή «φιλέτο» Αθήνα-Ηράκλειο όπου τα δρομολόγια μειώθηκαν 28,21% και οι αεροπορικές θέσεις 17,8%, με τον αριθμό των επιβατών να είναι μειωμένος 4,74%.

Η Aegean προσπάθησε να ανακαλύψει το κατώτερο σημείο ζήτησης στη γραμμή Αθήνα-Ρόδος και σχεδόν το κατάφερε αφού η μείωση της επιβατικής κίνησης εκμηδενίστηκε στα επίπεδα του 1,95%. Για να συμβεί αυτό, όμως, χρειάστηκε να περικοπούν «γενναία» τα δρομολόγια κατά 34,52% και οι διαθέσιμες θέσεις κατά 23,55%.

Στα Χανιά το αποτέλεσμα ήταν καλύτερο για την Aegean αφού η συνταγή που χρησιμοποιήθηκε ήταν πιο σύνθετη. Έτσι, μειώθηκαν μεν τα δρομολόγια κατά 29,2% αλλά χρησιμοποιήθηκαν μεγαλύτερα αεροπλάνα με αποτέλεσμα οι διαθέσιμες θέσεις να μειωθούν αρκετά λιγότερο (-9,06%). Η συνταγή πέτυχε, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, αφού η επιβατική κίνηση όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά αυξήθηκε κατά 5,07%.

Η Σαντορίνη αποτελεί τυπικό παράδειγμα για τη θετική δυναμική που μπορεί να διαμορφωθεί τη χειμερινή περίοδο για συγκεκριμένους δημοφιλείς προορισμούς και με τις κατάλληλες συνδυασμένες ενέργειες. Γι' αυτό αρκετά ξενοδοχεία και καταστήματα του νησιού έμειναν ανοιχτά για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του χειμώνα σε μια προσπάθεια να διαπιστωθεί το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.

Ταυτόχρονα η Aegean αύξησε 31,13% τα δρομολόγιά της και 30,83% τις διαθέσιμες θέσεις της. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Άνοδος της επιβατικής κίνησης κατά 47,47%.

Απόδειξη ότι η κίνηση στα δρομολόγια εσωτερικού μπορεί να τονωθεί ιδιαίτερα στους δημοφιλείς προορισμούς κυρίως χάρη στους ξένους επισκέπτες που κατευθύνονται σε αυτούς με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v