Το δρόμο για την δημιουργία «πράσινων» πρατηρίων στα οποία, πέρα από τα συμβατικά καύσιμα, θα διατίθενται, επίσης, φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα, υδρογόνο αλλά και ηλεκτρική ενέργεια «ανοίγει» απόφαση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την λειτουργία των πρατηρίων αυτών.
Σύμφωνα με το υπουργείο η απόφαση για την ίδρυση και λειτουργία αμιγών και μικτών Πρατηρίων Φυσικού Αερίου θα βοηθήσει την χρήση αυτοκινήτων με φυσικό αέριο, ένα καύσιμο που εξασφαλίζει αφενός μεν οικονομία στους καταναλωτές αφετέρου είναι φιλικό προς το περιβάλλον.
Πληθώρα επιλογών
Τα νέου τύπου πρατήρια, στα οποία θα παρέχονται καύσιμα και ενέργεια, θα μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες των οδηγών επιτρέποντας τους την επιλογή από μια πολύ μεγαλύτερη γκάμα τύπων αυτοκινήτου αφού, έως τώρα, οι επιλογές είναι λίγες και πολύ συγκεκριμένες, δηλαδή βενζίνη, πετρέλαιο και υγραέριο.
Μάλιστα τα τελευταία χρόνια και ενώ η αγορά αυτοκινήτου έχει «κάτσει» ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης και της αδυναμίας των καταναλωτών να καλύψου το κόστος ενός αυτοκινήτου, τα κομμάτια που παρέμειναν περισσότερο ενεργά ήταν αυτά των ντιζελοκίνητων οχημάτων, μετά την άρση της απαγόρευσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και οι μετατροπές οχημάτων σε υγραεριοκίνητα.
Η χρήση της αεριοκίνησης είναι συνηθισμένη πρακτική σε Ευρώπη και Αμερική. Αντίθετα στην Ελλάδα τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο CNG (Compressed Natural Gas) είναι πολύ λίγα. Βασικές αιτίες για αυτό είναι τόσο τα προβλήματα που υπήρχαν στις μετασκευές των κινητήρων, αφού δεν γίνονταν εγκεκριμένες μετασκευές, όσο και οι δυσκολίες που υπήρχαν στην προμήθεια καυσίμου, αφού υπήρχαν ελάχιστα πρατήρια, στα οποία ο χρήστης μπορούσε να προμηθευτεί φυσικό αέριο.
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε μια προσπάθεια να τονώσει την αγορά αυτοκινήτου αλλά και να ενισχύσει την κατανάλωση ενός καυσίμου που θεωρείται ιδιαίτερα φιλικό στο περιβάλλον, αλλά και οικονομικό, έχει προχωρήσει ήδη σε αλλαγές οι οποίες προβλέπουν ότι:
- Στα σημερινά πρατήρια και στους στεγασμένους ή υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων, θα μπορούν να εγκατασταθούν και συσκευές φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Επίσης, θα μπορούν να εγκατασταθούν διανομείς εναλλακτικών καυσίμων, όπως είναι τα βιοκαύσιμα και το υδρογόνο.
- Για τη μετασκευή των κινητήρων των οχημάτων σε κινητήρες διπλού καυσίμου, δηλαδή βενζίνης ή πετρελαίου και πεπιεσμένου φυσικού αερίου, στο εξής θα απαιτείται μόνο η χρήση εγκεκριμένων εξαρτημάτων.
Επιπλέον θεσμοθετηθεί η λειτουργία σε όλη τη χώρα πρατηρίων φυσικού αερίου που θα τροφοδοτούν όσα οχήματα κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG).
Εξοικονόμηση ως 66% σε σχέση με τη βενζίνη
Το φυσικό αέριο, πέρα από φιλικό στο περιβάλλον και ασφαλές καύσιμο, προσφέρει και πολύ σημαντική οικονομία στις μετακινήσεις.
Σύμφωνα με υπολογισμούς που έχουν γίνει ένα όχημα φυσικού αερίου μπορεί να προσφέρει ποσοστό εξοικονόμησης μέχρι 66% σε σχέση με τη χρήση βενζίνης. Η πώληση του φυσικού αερίου γίνεται με το κιλό. Αυτήν την περίοδο, ένα κιλό κοστίζει στη λιανική αγορά περίπου 0,98 ευρώ. Να σημειωθεί ότι ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ενεργειακά ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, με 1,3 λίτρα ντίζελ, και σε 2 λίτρα υγραερίου.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΒασικό πλεονέκτημα του συγκεκριμένου καυσίμου είναι επίσης και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν περιθώρια «νοθείας», όπως συμβαίνει στα περισσότερα από τα συμβατικά καύσιμα. Αυτό οφείλεται στο ότι η παροχή του γίνεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς απ' ευθείας από το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου σε ειδικό εξοπλισμό στα πρατήρια.
Προς το παρόν βέβαια το πλέον σοβαρό πρόβλημα παραμένει η προμήθεια καύσιμου αφού τα πρατήρια που λειτουργούν είναι ακόμη πολύ λίγα. Με τις νέες ρυθμίσεις όμως αυτό αναμένεται ότι αυτό θα αλλάξει και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα πολλαπλασιαστούν τα σημεία πώλησης.
Πρατήρια
Στην περιοχή της Αττικής η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) λειτουργεί δύο πρατήρια φυσικού αερίου (στα Λιόσια και την Ανθούσα), τα οποία τροφοδοτούν 600 λεωφορεία της ΟΣΥ, 102 απορριμματοφόρα δήμων. Ο σταθμός της Ανθούσας λειτουργεί και ως πρατήριο λιανικής πώλησης για τον ανεφοδιασμό οχημάτων επαγγελματικής και ιδιωτικής χρήσης με κινητήρα φυσικού αερίου ή διπλού καυσίμου.
Επίσης πριν από λίγες μέρες τέθηκε σε λειτουργία ένας ακόμη σταθμός ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης FISIKON στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας, στο 8ο χλμ της Εθνικής Οδού (ρεύμα προς Λαμία), ο οποίος λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής ενός νέου σταθμού FISIKON στη περιοχή του Βόλου.
Στα πλαίσια των δράσεων της για την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου στην κίνηση των οχημάτων στη χώρα, η ΔΕΠΑ σχεδιάζει να προχωρήσει στην εγκατάσταση αντλιών τροφοδοσίας συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) σε περίπου 12 πρατήρια υγρών καυσίμων στις μεγάλες πόλεις του εθνικού άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, Λάρισα. Επιπλέον προωθείται επίσης η χρήση φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων της Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Δήμου και της ΔΕΠΑ.
Τέλος να σημειώσουμε ότι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, διαπιστώνοντας την «στροφή» προς το συγκεκριμένο καύσιμο, παράγουν ήδη μοντέλα αυτοκινήτων που κινούνται με φυσικό αέριο. Για τα συμβατικά οχήματα, που κινούνται με άλλους τύπους καυσίμου, υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής, η οποία ανάλογα με το όχημα κοστίζει περίπου 1.800 εως 2.000 ευρώ, ένα ποσό που μπορεί να αποσβεστεί σχετικά γρήγορα από την εξοικονόμηση που προσφέρει η χρήση του φυσικού αερίου.