Λιγότερους φόρους θα πληρώνουν από το 2015 οι ιδιοκτήτες Ι.Χ .Το υπουργείο Οικονομικών προωθεί ριζικές αλλαγές σε όλο το φάσμα φορολόγησης των αυτοκινήτων, με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, αλλά με εσωτερικές μειώσεις στους φόρους που θα οδηγήσουν σύμφωνα με τους υπολογισμούς σχεδόν στην εξάλειψη του φαινομένου μαζικής κατάθεσης πινακίδων.
Με λίγα λόγια, ο περιορισμός της κατάθεσης πινακίδων, θα χρηματοδοτήσει τις ελαφρύνσεις.
Κεντρικά σημεία της εισήγησης που έχει τεθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποτελούν η κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα στα ακριβά αυτοκίνητα, η μείωση κατά 30% των τεκμηρίων διαβίωσης για τα Ι.Χ και η συνακόλουθη μείωση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σήμερα σε Ι.Χ. άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών.
Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται στο 5% -10% της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης για Ι.Χ ηλικίας έως 10 ετών.
Το δημοσιονομικό κλειδί που θα επιτρέψει τις παραπάνω ελαφρύνσεις κρύβεται στο νέο σύστημα προσδιορισμού των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, το οποίο, όπως σημειώνουν συνεργάτες του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, θα οδηγήσει σε δραστικό περιορισμό του φαινομένου της μαζικής κατάθεσης πινακίδων.
Η ειδική επιτροπή που είχε συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών με αντικείμενο τις αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των Ι.Χ δούλεψε εντατικά για περίπου τρεις μήνες. Αξιολόγησε τα συστήματα φορολόγησης των αυτοκινήτων που εφαρμόζονται στα κράτη μέλη της Ε.Ε αλλά και στην Αμερική και έχει καταλήξει -όπως λένε στελέχη της Καραγιώργη Σερβίας- σε δέσμη προτάσεων που θα οδηγήσουν σε μεγάλες ανατροπές.
Το ολλανδικό μοντέλο
Αυτό που κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον των μελών της επιτροπής ήταν το λεγόμενο ολλανδικό μοντέλο. Προβλέπει τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας κάθε μήνα, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε αυτοκίνητο. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, κάθε αυτοκίνητο εφοδιάζεται με GPS το οποίο καταγράφει και μεταφέρει ηλεκτρονικά σε έναν κεντρικό κόμβο, τα δεδομένα. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο, στο ολλανδικό μοντέλο είναι 0,3 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Αυτό σημαίνει πως στα 10.000 χιλιόμετρα ανά χρόνο, τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 300 ευρώ.
Το σύστημα αυτό είχε αποφασιστεί από την ολλανδική κυβέρνηση το 2010, προκειμένου να εφαρμοστεί από το 2012 αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί. Οι τότε υπολογισμοί ανέφεραν ότι -με τα δεδομένα της Ολλανδίας- το 59% των κατόχων Ι.Χ θα πλήρωναν λιγότερα τέλη, για το 25% των ιδιοκτητών οι επιβαρύνσεις δεν θα μεταβάλλονταν, ενώ ένα ποσοστό της τάξεως του 16% θα είχε επιβαρύνσεις ενώ το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα ήταν ουδέτερο.
Όπως είναι σαφές, σε ένα τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει ο παραμικρός λόγος για κατάθεση πινακίδων, καθώς τα τέλη κυκλοφορίας μπορούν με μικρή χρήση του αυτοκινήτου να είναι ελάχιστα.
Το μοντέλο αυτό, είναι αυτό που θεωρείται ιδανικό στους κόλπους της Καραγιώργη Σερβίας. Αναγνωρίζουν, όμως, αρμόδια στελέχη πως είναι πολύ δύσκολο στη εφαρμογή του και σημειώνουν πως υπάρχουν και εναλλακτικές παρεμφερείς λύσεις.
Μία τέτοια, η οποία επίσης έχει τεθεί στο τραπέζι αφορά στο ενδεχόμενο παροχής της δυνατότητας στους φορολογούμενους να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με το μήνα και επομένως να καταθέτουν πινακίδες κυκλοφορίας επίσης με το μήνα. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα αλλά όπως λένε αρμόδιες πηγές «περιμένετε και θα εκπλαγείτε…»
Πέρυσι περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες προτίμησαν να παρκάρουν μόνιμα τα αυτοκίνητά τους παρά να πληρώσουν τέλη, ασφάλιστρα αλλά και φόρο πολυτελούς διαβίωσης στην περίπτωση Ι.Χ άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών. Μόνο από τέλη κυκλοφορίας, η κατάθεση των 100.000 πινακίδων συνεπάγεται απώλεια εσόδων κοντά στα 35 εκατ. ευρώ. Από το 2009 μάλιστα, οι καταθέσεις πινακίδων προσεγγίζουν τις 750.000.
Τέλος ο φόρος πολυτελείας
Αντίθετα οριστική φαίνεται η απόφαση για κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα κατά την αγορά ακριβών αυτοκινήτων. Κρίνεται πως είναι ίσως ο πιο αποτυχημένος φόρος που επιβλήθηκε τα τελευταία χρόνια. Η διάταξη που προβλέπει την επιβολή φόρου πολυτελείας με συντελεστές από 10% έως και 30% για αυτοκίνητα με τιμή χονδρικής (κατασκευαστή) από 17.000 ευρώ και πάνω ψηφίστηκε το 2010.
Τότε, οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών ήταν πως θα απέφερε στα κρατικά ταμεία ετήσια έσοδα της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ (από κοινού με τον φόρο πολυτελείας που είχε επιβληθεί σε ασημικά, έργα τέχνης, δερμάτινα είδη κ.ά). Πέρυσι, στα ταμεία του Δημοσίου από τον φόρο πολυτελείας εισέρρευσαν μόλις 2 εκατ. ευρώ.
«Είναι ένας φόρος σχεδόν αδιάφορος», σημειώνουν αρμόδιες πηγές διευκρινίζοντας πως αφενός τα συνολικά έσοδα είναι αμελητέα, αφετέρου έχει πάψει πια να κάνει ζημιά στην αγορά. Ούτως ή άλλως οι ετήσιες πωλήσεις αυτοκινήτων με τιμή χονδρικής πάνω από 17.000 ευρώ, μετριούνται πλέον στα δάχτυλα.
Φόρος πολυτελούς διαβίωσης
Tα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών φέρνουν μειώσεις σε τεκμήρια και φόρο πολυτελούς διαβίωσης. Στην εισήγηση που έχει υποβληθεί στην ηγεσία του υπουργείου, πληροφορίες θέτουν τον πήχη της προτεινόμενης μείωσης στα τεκμήρια στο 30%. Αν προχωρήσει αυτή η πρόταση, για ένα Ι.Χ 1.400 κυβικών εκατοστών, ηλικίας έως 5 ετών, το τεκμήριο θα υποχωρήσει από τα 5.200 ευρώ στα 3.640 ευρώ.
Αντίστοιχα για ένα αυτοκίνητο 2.500 κυβικών το τεκμήριο θα μειωθεί από τα 13.300 στα 9.310 ευρώ.
Η μείωση των τεκμηρίων θα επηρεάσει απευθείας το ύψος του φόρου πολυτελείας. Ο φόρος αυτός υπολογίζεται σε ποσοστό 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για οχήματα από 1.929 έως 2.500 κυβικά και με συντελεστή 10% για αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού.
Έτσι, η μείωση του τεκμηρίου για ένα αυτοκίνητο 2.000 κυβικών από τα 8.800 στα 6.160 ευρώ θα περιορίσει απευθείας το φόρο πολυτελούς διαβίωσης από τα 440 στα 308 ευρώ.
Παράλληλα το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει ειδικές παρεμβάσεις για:
• Πολύτεκνους. Ο φόρος πολυτελείας, επειδή επιβάλλεται με μοναδικό κριτήριο τον κυβισμό, χωρίς να υπολογίζεται η αξία των Ι.Χ έχει ως αποτέλεσμα να πιάνει στην τσιμπίδα του και πολλούς πολύτεκνους οι οποίοι – αξιοποιώντας ορισμένοι και τα κίνητρα που είχαν δοθεί προ κρίσης για αγορά μεγάλου κυβισμού Ι.Χ- έχουν στην κατοχή τους «μεγάλα» αυτοκίνητα, μικρής όμως αξίας.
Το πρόβλημα ήταν σαφές από την ψήφιση της διάταξης για την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και σήμερα, ένα χρόνο μετά , το υπουργείο Οικονομικών φέρεται διατεθειμένο να προχωρήσει σε διορθώσεις.
• Μεταχειρισμένα. Με το ισχύον καθεστώς, η ηλικία εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ καθορίζεται από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει πως ένα μεταχειρισμένο εισαγόμενο αυτοκίνητο το οποίο κυκλοφορούσε για παράδειγμα για δέκα χρόνια στην Γερμανία, με την εισαγωγή του στην Ελλάδα καταγράφεται ως «καινούργιο» για την Εφορία και επομένως υπάγεται σε φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Η αλλαγή που προωθείται προβλέπει ότι η ηλικία του αυτοκινήτου θα μετρά από το έτος πραγματικής πρώτης κυκλοφορίας σε οποιαδήποτε χώρα. Έτσι, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης θα διαγραφεί για εισαγόμενα μεταχειρισμένα άνω των 10 ετών.