ΕΣΟΑΒ: Έργα 750 εκατ. ευρώ στα Βαλκάνια

Συνεκλήθη σήμερα, Παρασκευή στο Υπουργείο Εξωτερικών η Διυπουργική Επιτροπή Παρακολούθησης για το Ελληνικό Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ) υπό την προεδρία του αρμόδιου Υφυπουργού Εξωτερικών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη αρμόδιου για τα θέματα αυτά.

ΕΣΟΑΒ: Έργα 750 εκατ. ευρώ στα Βαλκάνια
Συνεκλήθη σήμερα, Παρασκευή στο Υπουργείο Εξωτερικών η Διυπουργική Επιτροπή Παρακολούθησης για το Ελληνικό Σχέδιο Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ) υπό την προεδρία του αρμόδιου Υφυπουργού Εξωτερικών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη αρμόδιου για τα θέματα αυτά.

Ο Υφυπουργός κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης ενημέρωσε για την εξέλιξη του Σχεδίου επισημαίνοντας τα εξής:

”Έως το 2004 και για τρία περίπου χρόνια το Σχέδιο παρέμενε παγωμένο λόγω νομικών, οικονομικών, τεχνικών και άλλων δυσκολιών. Από το 2004 και μετά δημιουργήθηκε μία δυναμική η οποία έφερε και τα πρώτα αποτελέσματα.

Σήμερα, ο συνολικός προϋπολογισμός των ενταγμένων έργων φθάνει περίπου τα 750 εκατ. ευρώ σε αξία, ενώ η ελληνική συμμετοχή επί των έργων αυτών ανέρχεται στα 268,2 εκατ. ευρώ, δηλαδή στο 51,7% του συνόλου των πόρων του ΕΣΟΑΒ. Αυτές είναι οι δεσμεύσεις που έχουμε πάρει για χρηματοδότηση όσον αφορά στα ενταγμένα έργα του ΕΣΟΑΒ.

Για να κάνουμε μία σύγκριση με το παρελθόν, τη διετία 2002-2004 οι εγκρίσεις του ΕΣΟΑΒ για δημόσια έργα τα οποία αντιπροσωπεύουν το 79% του κεφαλαίου έφθαναν μόνο τα 5,5 εκατ. ευρώ δηλαδή 1,3%.

Δύο χρόνια μετά επίσης καταφέραμε να αξιολογήσουμε και να προχωρήσουμε σημαντικά έργα σε επτά χώρες των Βαλκανίων, ανεβάζοντας τις συνολικές μας δεσμεύσεις για τα δημόσια έργα, έργα υποδομής, στα 222,2 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 54,2% της δαπάνης που έχει προγραμματίσει να κάνει το ΕΣΟΑΒ.

Στις ιδιωτικές επιχειρήσεις έχουμε φθάσει το ποσοστό απορροφητικότητας από το 16% στο 36% και αντιστοίχως έχουν,βεβαίως, προχωρήσει και τα μικρά έργα, από τα οποία έχουμε υλοποιήσει το 42%. Στο διάστημα που μεσολάβησε, καταρχάς επισκεφθήκαμε όλες τις αντισυμβαλλόμενες χώρες, επαναδιαπραγματευτήκαμε τις προτεραιότητες με κριτήριο η κάθε επιλογή μας να είναι χρήσιμη για τη χώρα που θα πάρει την προσφορά της Ελλάδας, αλλά ταυτόχρονα να είναι ανταποδοτική και για τη χώρα μας οικονομικά, πολιτικά και εθνικά. Με αυτό το κριτήριο επελέγησαν οι νέες προτεραιότητες τις οποίες δεσμευθήκαμε ότι θα υλοποιήσουμε.

Οι πιο χαρακτηριστικές από αυτές τις νέες προτεραιότητες:

• Πρώτα από όλα, το μεγαλύτερο έργο είναι ο πανευρωπαϊκός Διάδρομος 10. Είναι ο δρόμος που θα συνδέσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Σκόπια, το Βελιγράδι και την Κεντρική Ευρώπη και ο οποίος μετεξελίσσεται σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Το συνολικό μήκος της Ελληνικής συμμετοχής καλύπτει 107,8 χλμ.

• Επίσης, ο δρόμος Σαγιάδα- Κονίσπολη- Αγ. Σαράντα μήκους 40,5 χλμ., ο οποίος θα βοηθήσει την ανάπτυξη διασυνοριακού εμπορίου, τουρισμού και θα βγάλει από την απομόνωση μία συστάδα ελληνόφωνων χωριών της νοτίου Αλβανίας.

• Μία σειρά από νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα στη Βοσνία Ερζεγοβίνη, στη Βουλγαρία, το Μαυροβούνιο και τη Ρουμανία.

Τονίζω ότι τα έργα της Βουλγαρίας έχουν μία σημασία ανταποδοτικότητας και για την Ελλάδα, διότι εκεί θα αντιμετωπίζονται περιστατικά που θα μπορούσαν στο μέλλον να επιβαρύνουν τα νοσοκομεία της Β. Ελλάδος. Με αυτό τον τρόπο παρέχεται τεχνογνωσία και αναχαιτίζεται το ρεύμα μετακινούμενων ασθενών.

Επίσης, μέσα στα έργα που έχουμε προβλέψει είναι η ανακατασκευή, ανάπλαση και συντήρηση της ελληνικής πτέρυγας ενός Μουσείου του 21ου αιώνα στην Κωστάντζα της Ρουμανίας και επίσης το πρόγραμμα See Light το οποίο αφορά στην ανάπτυξη ενός δακτυλίου οπτικών ινών υψηλών ταχυτήτων στα Βαλκάνια, για την διασύνδεση πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων με τα αντίστοιχα ελληνικά, το οποίο θα επιτρέψει την ανάπτυξη σχέσεων σε επίπεδο έρευνας και τεχνογνωσίας με χαμηλό κόστος.

Το πρώτο μεγάλο έργο το οποίο υλοποιείται είναι το κτίριο φιλίας Ελλάδας – Βοσνίας Ερζεγοβίνης (Κτίριο Κοινών Θεσμών) στο Σεράγεβο συνολικού κόστους περίπου 17 εκατ. ευρώ, το οποίο ολοκληρώνεται την άνοιξη του 2007 και στο οποίο η ελληνική συμμετοχή ανέρχεται περί τα 13,5 εκατ. ευρώ.



Οι ιδιωτικές επενδύσεις και χρηματοδοτήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στα Βαλκάνια. έχουν διασφαλίσει περίπου 4.100 θέσεις εργασίας στην περιοχή

Ως προς τα τεχνικά έργα ο κ. Στυλιανίδης εξέφρασε τις ευχαριστίες του στο Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ επισημαίνοντας ότι: ” Το ΥΠΕΧΩΔΕ μέσω της Εγνατία Α.Ε. μας παρέχει τεχνογνωσία και η Εγνατία, ουσιαστικά από πλευράς μας, προτείνεται ως τεχνικός σύμβουλος και ως project manager σε μεγάλα οδικά έργα, διευκολύνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις ελληνικές επιχειρήσεις να συμμετέχουν και να ενημερώνονται σχετικά με τις δημοπρατήσεις”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v