Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Πολιτική σταθερότητα και συμφωνία με τρόικα

Η Eurobank σημειώνει ότι απαιτείται συμφωνία για το θέμα της άρσης των πλειστηριασμών, το δημοσιονομικό κενό του 2014 καθώς και την αναδιάρθρωση των αμυντικών βιομηχανιών. Θετικό μήνυμα η αναβάθμιση από Moody's.

Eurobank: Πολιτική σταθερότητα και συμφωνία με τρόικα

Πολιτική σταθερότητα, διατηρησιμότητα των πρωτογενών πλεονασμάτων και εφαρμογή του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων οι παράγοντες που θα κρίνουν την επιτυχία του προγράμματος και την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Η Eurobank εκτιμά ως θετική την αναβάθμιση από τη Moody’s αν και σημειώνει ότι δεν είναι εντυπωσιακή (η κατηγοριοποίηση investment grade απέχει ακόμη 7 βαθμίδες). Μαζί με την επιβεβαίωση της αξιολόγησης της Fitch, όμως, καταδεικνύει τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτευχθεί από την ελληνική κυβέρνηση όσον αφορά:

• Τη δημοσιονομική εξυγίανση. 

• Τις ενδείξεις για βελτίωση της εικόνας της ελληνικής οικονομίας μεσοπρόθεσμα κυρίως χάρη στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.

• Τη σημαντική μείωση των δαπανών για εξυπηρέτηση του χρέους λόγω α) της εφαρμογής του PSI την άνοιξη του 2012, β) του προγράμματος επαναγοράς χρέους στο τέλος εκείνης της χρονιάς και γ) της δανειακής βοήθειας στα πλαίσια του 2ου Προγράμματος για την εξυπηρέτηση του χρέους.

Παράλληλα, και οι δύο οίκοι αξιολόγησης επισημαίνουν ότι το ονομαστικό χρέος παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ η εξασφάλιση της διατηρησιμότητάς του συναρτάται άμεσα τόσο με την εξασφάλιση της πολιτικής σταθερότητας στην χώρα και την αποφυγή νέων εκλογών όσο και με την επίτευξη των σχετικών υποθέσεων του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης (Ιούλιος 2013).

Σύμφωνα με τη Eurobank, το πρωτογενές πλεόνασμα η επίτευξη των στόχων για το ΑΕΠ και τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις είναι ο μόνος δρόμος για την εξασφάλιση της διατηρησιμότητας του χρέους, τουλάχιστον όσο αυτό παραμένει στα ήδη γνωστά μεγέθη του (χωρίς κάποια δραστική μείωση του στα πλαίσια της διαδικασίας ελάφρυνσης που αναμένουμε να ξεκινήσει μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου 2013 ή και κάποιας άλλης μελλοντικής ελάφρυνσης (πχ. μεταφορά του δανεισμού για την ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απευθείας στις τράπεζες μετά το 2017 και την πλήρη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Τραπεζικής Εποπτείας).

Πρέπει να υπάρξει συμφωνία στα ανοικτά μέτωπα

Η Eurobank σημειώνει ότι απαιτείται συμφωνία για το θέμα της άρσης των πλειστηριασμών, το δημοσιονομικό κενό του 2014 καθώς και την αναδιάρθρωση των αμυντικών βιομηχανιών.

Εκτιμά ότι δύσκολα θα υπάρξει συμφωνία με την τρόικα ως τη Δευτέρα. Η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία είναι στο αναμενόμενο Eurogroup της 18ης Δεκεμβρίου αν μέχρι τότε έχει σχηματιστεί νέα κυβέρνηση στη Γερμανία. Τα ανοικτά θέματα περιλαμβάνουν:

• Την υπό όρους απελευθέρωση των πλειστηριασμών ακινήτων για χρέη προς τον τραπεζικό τομέα. Η κυβέρνηση – με δεδομένη την μικρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία – αναζητεί περιθώρια συμβιβασμών ώστε να διαμορφώσει μια τελική λύση που θα προστατεύει τους κατόχους πρώτης κατοικίας που πραγματικά αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους, διαχωρίζοντάς τους από αυτούς που στρατηγικά επιλέγουν να μην το κάνουν ενώ θα μπορούσαν. Η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα είναι απαραίτητη ώστε να μειωθεί η αβεβαιότητα στην αγορά ακινήτων και στο τραπεζικό σύστημα.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

• Την αναδιάρθρωση των αμυντικών βιομηχανιών. Η κυβέρνηση έχει προτείνει ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης με συγχώνευση των αμυντικών βιομηχανιών, συρρίκνωση του αριθμού του προσωπικού τους μέσω εθελουσίας εξόδου (αντί των απολύσεων) και διατήρηση της παραγωγικής δραστηριότητας (και της εξαγωγικής δραστηριότητας). Όπως έχουμε σημειώσει και στο παρελθόν, δεν είναι δυνατή η επιβάρυνση των συνήθων υπόπτων (μισθωτών και συνταξιούχων) με επιπλέον φόρους για τη διατήρηση ελλειμματικών κρατικών δραστηριοτήτων. Οι όποιες αποφάσεις για τη διατήρηση των αμυντικών βιομηχανιών θα πρέπει να ληφθούν με βάση αυτό το κριτήριο.

• Την δυνατότητα επίτευξης των στόχων για τα έσοδα από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΦΙΑ).

• Την συνέχιση της εφαρμογής των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων τόσο αυτών που περιλαμβάνονται ως προαπαιτούμενες για την αξιολόγηση του Δεκεμβρίου 2013 όσο και αυτών που αφορούν την απελευθέρωση των αγορών προϊόντων όπως αυτές επισημάνθηκαν από την πρόσφατη σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ. 

Το πρωτογενές πλεόνασμα προϋποθέτει συνέχιση της βελτίωσης στην είσπραξη φοροεσόδων

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013, το δημοσιονομικό ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν αρνητικό (δημοσιονομικό έλλειμμα) στα €4,41 δισ. αλλά μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 κατά €4,60 δισ. ή -50,8%. Το πρωτογενές ισοζύγιο σε ταμειακή, μη ενοποιημένη, βάση ήταν θετικό στα €1,38 δισ. μειωμένο κατά €1,10 δισ. ή -45,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου, αν και σημαντική, δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό στην κυβέρνηση. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το σύνολο του 2013. Υπενθυμίζουμε ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2013 είναι €0,84 δισ. ή 0,4% του ΑΕΠ σύμφωνα με το Σχέδιο Προϋπολογισμού 2014.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v