Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Άμεσα συμφωνία για δημοσιονομικό κενό

Πρέπει να υπάρξει συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό του 2014 άμεσα εκτιμά η Eurobank. Δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού, τονίζει. Που αποδίδει τη βελτίωση του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Eurobank: Άμεσα συμφωνία για δημοσιονομικό κενό

Η πρόταση μομφής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, όπως ήδη είχαμε επισημάνει, δεν προκάλεσε ιδιαίτερα προβλήματα στην κυβερνητική συνοχή, αναφέρει η Eurobank στο "7 Ημέρες Οικονομία".

Η κυβέρνηση – παρά την αποχώρηση ενός μέλους της Κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ – εξακολουθεί να έχει πλειοψηφία 154 βουλευτών. Η πολιτική ανάλυση είναι πέρα από τους στόχους του παρόντος δελτίου.

Επισημαίνουμε ωστόσο ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση – ο καθένας για τους δικούς του λόγους – χρησιμοποίησαν το επιχείρημα της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Όπως έχουμε σημειώσει πολλές φορές στο παρελθόν, η διαδικασία αναμόρφωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού πραγματοποιήθηκε με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς. Το γενικό σχέδιο ήταν ήδη γνωστό από την άνοιξη του 2010 (πριν από την υπογραφή του 1ου Προγράμματος Σταθεροποίησης) αλλά μόλις πρόσφατα ο νέος μηχανισμός άρχισε να λειτουργεί.

Στη συγκεκριμένη ενεργοποίηση συνέβαλλαν τόσο η παρούσα κυβέρνηση όσο και οι εκπρόσωποι των δανειστών (τρόικα). Η χρήση των επιχειρημάτων κατά της φοροδιαφυγής από το σύνολο του πολιτικού συστήματος θα προϋπέθετε τουλάχιστον μια συναίνεση ως προς τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Κάτι τέτοιο δεν έγινε δυνατό μέχρι σήμερα. Παράλληλα, κάποια στιγμή θα πρέπει να δημιουργηθεί και το κατάλληλο κλίμα συναίνεσης όσον αφορά την αποτελεσματική χρήση των φορολογικών εσόδων και τη σχέσης της με την αναδιάρθρωση του δημοσίου και τη μείωση των δαπανών λειτουργίας του.

Δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού

Παρά την καταψήφιση της προτάσεως μομφής δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού για την κυβέρνηση. Μια ακόμη εβδομάδα πέρασε χωρίς συμφωνία για το θέμα του δημοσιονομικού κενού του 2014. Κυβέρνηση και τρόικα παρέμειναν στις διαφορετικές εκτιμήσεις σχετικά με το ύψος του (€0,5 δισ. η κυβέρνηση και €2,5 δισ. η τρόικα).

Ήδη κυκλοφορούν φήμες για αδυναμία ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων μέχρι το τέλος του 2013 και για συνέχισή τους ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2014.

Μια τέτοια λύση, αν και τεχνικά δυνατή, είναι απευκταία. Η ψήφιση του Προϋπολογισμού 2014 μπορεί να πραγματοποιηθεί στα τέλη Νοεμβρίου με βάση το υπάρχον Προσχέδιο και χωρίς συμφωνία για το δημοσιονομικό κενό. Από εκεί και πέρα, οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές θα συνεχιστούν και τελικά όταν υπάρξει συμφωνία θα κατατεθεί προς ψήφιση συμπληρωματικός Προϋπολογισμός για το 2014 (ή αναθεωρημένο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-17).

Μια τέτοια λύση όμως είναι απευκταία, γιατί θα δημιουργήσει ένα νέο κλίμα αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Ας μην ξεχνάμε ότι τον Μάιο 2014 έχουμε εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καθώς και Δημοτικές εκλογές στην Ελλάδα.

Υπάρχει κίνδυνος η συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό του 2014 να εμπλακεί στον προεκλογικό διάλογο ή ακόμη χειρότερα να αναβληθεί η όποια λύση (και για το δημοσιονομικό κενό και για το χρηματοδοτικό κενό αλλά και για τη συνολική ελάφρυνση του ελληνικού χρέους) για την περίοδο μετά τις ευρωεκλογές. Άλλωστε κάτι τέτοιο θα βόλευε και τις κυβερνήσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης που δεν θέλουν να επωμιστούν πριν από τις ευρωεκλογές το πιθανό πολιτικό κόστος από την χορήγηση ενός 3ου Προγράμματος στην Ελλάδα.

Δεν θεωρούμε ότι αυτό το ενδεχόμενο έχει σημαντικές πιθανότητες πραγματοποίησης υπό τις παρούσες συνθήκες. Οι εκπρόσωποι των δανειστών άλλωστε, ήδη δήλωσαν ότι θα επιστρέψουν στην Αθήνα για τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων μετά το αυριανό Eurogroup. Σε κάθε περίπτωση όμως, η συνέχιση της αβεβαιότητας μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για την επιστροφή σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης το 2014, να αναβάλλει αποφάσεις για ενδεχόμενες επενδύσεις είτε αυτές αφορούν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων είτε άλλα επιχειρηματικά σχέδια.

Θετικά μηνύματα από το πρωτογενές πλεόνασμα

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ήταν ελλειμματικό κατά €3,0 δισ., μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά -75,9%. Σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ2013-16) το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένο κατά -66,1%.

Το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013 ήταν θετικό (πρωτογενές πλεόνασμα) και διαμορφώθηκε στα €2,6 δισ.. Στο εννεάμηνο του 2013 συνεχίζεται η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ2013-16.

Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2013 είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το σύνολο του 2013. Υπενθυμίζουμε ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2013 είναι €0,3 δισ. ή 0.2% του ΑΕΠ σύμφωνα με το Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2014.

Το κρίσιμο σημείο για την επίτευξη του παραπάνω στόχου είναι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων μέχρι το τέλος του 2013. Όπως ήδη αναφέραμε παραπάνω, κρίσιμος σε αυτό το σημείο είναι ο ρόλος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα σημαντική αύξηση στην είσπραξη ληξιπρόθεσμων εσόδων προς το Δημόσιο για το εννεάμηνο του 2013. Σύμφωνα με την Γενική Γραμματεία Δημόσιων Εσόδων, τον Σεπτέμβριο 2013 τα συνολικά φορολογικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 37,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο με αποτέλεσμα τη μείωση της απόκλισης των εσόδων από -5,7% το οκτάμηνο σε -1,4% στο εννεάμηνο.

Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι τα έσοδα του προϋπολογισμού προ επιστροφών φόρων είναι αυξημένα σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ2013-16 ακόμη και αν αφαιρέσουμε τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme - SMPs).
Επίσης τα τακτικά (φορολογικά) έσοδα αυξήθηκαν κατά 0,1% στην περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013.

Η εξέλιξη αυτή είναι ενθαρρυντική και η συνέχιση της θα συμβάλλει στην επίτευξη – ή ακόμη και στην υπέρβαση – του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2013.

Τώρα αν από το πρωτογενές πλεόνασμα για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2013 (€2,6 δισ.) αφαιρέσουμε τόσο τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (Securities Market Programme - SMPs) (€1,5 δισ.) όσο και τις παρακρατούμενες (σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ2013-16) επιστροφές φόρων (€0,3 δισ.) το αποτέλεσμα αν και εμφανώς μικρότερο (2,6-1,5-0,3=€0,8 δισ.) παραμένει θετικό.

Εδώ έχουμε ακόμη μια θετική ένδειξη για την επίτευξη του στόχου του πλεονάσματος για το 2013, υπογραμμίζει η Eurobank.

Που αποδίδεται η βελτίωση του πρωτογενούς πλεονάσματος

Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου μπορεί να αποδοθεί και σε μια σειρά από άλλους παράγοντες, όπως:

1. Οι αυξημένες εισροές από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) που όμως, επηρεάζουν λιγότερο το πρωτογενές πλεόνασμα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες

2. Η συνέχιση της πρακτικής της συγκράτησης συγκεκριμένων πρωτογενών δαπανών κάτω από τους μηνιαίους (σωρευτικούς) στόχους όπως αυτοί ορίζονται στον Προϋπολογισμό 2013. των πρωτογενών δαπανών.

3. Η συνέχιση της πρακτικής μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v