Για την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013 απαιτούνται επιπλέον €17,3 δισ. σε φορολογικά έσοδα και το πολύ €16,7 δισ. σε πρωτογενείς δαπάνες, εκτιμά η Eurobank στο «7 Ημέρες Οικονομία».
Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2013, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ήταν ελλειμματικό κατά €2,4 δισ., μειωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο κατά -80,0%.
Σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ2013-16) το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένο κατά -68,1%. Το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2013 ήταν θετικό (πρωτογενές πλεόνασμα) και διαμορφώθηκε στα €2,9 δισ.. Συνεπώς στο οκτάμηνο του 2013 έχουμε μια εμφανή βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο του ΜΠΔΣ2013-16.
Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Κεντρικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013 είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική. Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι η επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το σύνολο του 2013.
Υπενθυμίζουμε ότι ο στόχος σύμφωνα με το ΜΠΔΣ2013-16 είναι για πρωτογενές πλεόνασμα Γενικής Κυβέρνησης 0,3% του ΑΕΠ για το 2013. Το κρίσιμο σημείο για την επίτευξη του παραπάνω στόχου είναι ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων μέχρι το τέλος του 2013, σημειώνει η Eurobank.
Με δεδομένη την παράταση της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις καθυστερήσεις στην αποστολή των ειδοποιήσεων για φόρους ακίνητης περιουσίας προηγούμενων ετών (ΦΑΠ2011-12) η επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα κριθεί κυρίως από την δυνατότητα των φορολογουμένων (το 2013 θα είναι η 6η συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ) να εκπληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Τα φορολογικά έσοδα, παρόλο που συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της Κεντρικής Κυβέρνησης, εξακολουθούν να υπολείπονται των αντίστοιχων στόχων του ΜΠΔΣ 2013-16 για το οκτάμηνο του 2013. Εξαίρεση μόνο αποτελούν τα έσοδα από ΦΠΑ εκτός καπνού και πετρελαιοειδών
Για τους υπόλοιπους 4 μήνες του 2013 και για να επιτευχθεί το πρωτογενές πλεόνασμα είναι αναγκαίο να:
• Συγκεντρωθούν επιπλέον φορολογικά έσοδα συνολικού ύψους €17,3 δισ..
• Μην ξεπεράσουν οι πρωτογενείς δαπάνες τα €16,7 δισ..
Θεωρούμε ότι ο στόχος των δαπανών θα επιτευχθεί ενώ υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα (όπως σημειώσαμε και παραπάνω) όσον αφορά το σκέλος των φορολογικών εσόδων, σημειώνει η Eurobank.
Δεν επηρεάζουν το ελληνικό πρόγραμμα οι γερμανικές εξελίξεις
Η ολοκλήρωση των γερμανικών εκλογών αν και κομβικής σημασίας δεν θα επιφέρει θεαματικές αλλαγές στην εφαρμογή του ελληνικού προγράμματος, η εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων παραμένει σε πρώτο πλάνο
Η επικράτηση του κόμματος των Χριστιανοδημοκρατών της καγκελαρίου A. Merkel, στις πρόσφατες εκλογές στη Γερμανία, καθώς και η διαφαινόμενη συνεργασία για το σχηματισμό κυβέρνησης με το κόμμα των Σοσιαλδημοκρατών αποτελεί κομβικό σημείο για τη συνέχιση της εφαρμογής του προγράμματος σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας. Όχι γιατί αναμένουμε κάποια σημαντική μεταβολή στη διαδικασία εφαρμογής του προγράμματος άμεσα αλλά γιατί δημιουργούνται προϋποθέσεις που θα μπορούσαν να επιτρέψουν σε μια μελλοντική στιγμή τη μείωση του ελληνικού χρέους καθώς και τη λήψη μέτρων για την ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών της ελληνικής οικονομίας.
Με άλλα λόγια – και με δεδομένο ότι συνεχίζεται η εφαρμογή του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων – δεν προβλέπουμε θεαματικές κινήσεις όσον αφορά το ελληνικό πρόγραμμα τους επόμενους μήνες:
1. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2013 θα κριθεί αν θα λάβουμε την δόση του €1,0 δισ. στις αρχές Οκτώβρη 2013.
2. Μέσα στον Οκτώβρη 2013 και κατά τη διαδικασία συζήτησης και ψήφισης του Προϋπολογισμού του 2014 και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014-17 θα ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις για την εξάλειψη του χρηματοδοτικού κενού του 2ου εξαμήνου του 2014 και μια προσωρινή λύση για να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό της περιόδου 201516. Είναι προς το συμφέρον όλων των πλευρών αυτή η λύση να μην περιλαμβάνει νέα μέτρα ειδάλλως θα τεθεί σε κίνδυνο τόσο η πολιτική σταθερότητα όσο και οι αναπτυξιακές προοπτικές των επόμενων ετών αφού θα συνεχισθεί η πίεση στο διαθέσιμο εισόδημα.
3. Στις αρχές του 2014 και αφού θα έχει διαπιστωθεί η ύπαρξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 θα ξεκινήσει η συζήτηση για το – ολοένα και πιθανότερο – 3ο Πρόγραμμα Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας. Δεν αναμένουμε ένα νέο άμεσο κούρεμα χρέους αλλά μια πιο έμμεση λύση που θα περιλαμβάνει επέκταση της διάρκειας αποπληρωμής και μείωση των επιτοκίων. Άλλες δραστικές λύσεις όπως πχ ο καταλογισμός του δανείου για την ανακεφαλαιοποίηση απευθείας στις τράπεζες και όχι στο Ελληνικό Δημόσιο είναι πιθανό να πραγματοποιηθούν κατά την – δύσκολη προς το παρόν – πορεία προς την τραπεζική ενοποίηση της ευρωζώνης μέχρι το 2017. Η πιθανή συμμετοχή των Σοσιαλδημοκρατών στην κυβέρνηση συνεργασίας της Γερμανίας αφήνει κάποια περιθώρια για μια αλλαγή του κέντρου βάρους του προγράμματος από την δημοσιονομική σύγκλιση προς την ενίσχυση των αναπτυξιακών προοπτικών.