Ούτε μία, ούτε δύο, ούτε τρεις είναι οι εκκρεμότητες με την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων που αφορούν τη λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών.
Αυτές συμπληρώνουν μια ολόκληρη εικοσάδα, παρότι οι σημαντικότερες προβλέπονται στον νόμο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και τον εξορθολογισμό της αγοράς, ο οποίος ισχύει εδώ και 1,5 χρόνο.
Οι επιπτώσεις από τη μη εφαρμογή ή την εφαρμογή με μεγάλη καθυστέρηση όσων προβλέπει η σχετική νομοθεσία είναι περισσότερο από εμφανείς με το πετρέλαιο θέρμανσης.
Η μη τοποθέτηση των συστημάτων εισροών - εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και η μη παρακολούθηση της διακίνησης παρατείνουν την επιβολή της υψηλής φορολόγησης στο πετρέλαιο θέρμανσης, με τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα σε ευρύτατα στρώματα του πληθυσμού, στο περιβάλλον και σοικονομική κατάσταση όλων των επιχειρήσεων του κλάδου (από τα πρατήρια έως και τους μεταφορείς).
Το ίδιο αρνητικά λειτουργεί και η καθυστέρηση εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν την τοποθέτηση GPS σε χερσαία και πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων, μέσω των οποίων θα παρακολουθείται η φυσική διακίνηση των καυσίμων.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι οι περισσότερες εταιρείες εμπορίας έχουν προχωρήσει με δική τους πρωτοβουλία στην τοποθέτηση των συστημάτων αυτών στα ιδιόκτητα πρατήρια ή στα μέσα μεταφοράς.
Ακόμη, όπως επισημαίνουν στο Euro2day.gr στελέχη εταιρειών εμπορίας, επιβάλλουν ειδικούς όρους όταν τους ζητείται να πουλήσουν καύσιμα για εξαγωγή, ώστε να διασφαλίσουν ότι αυτά θα εξαχθούν πραγματικά και δεν θα έχουν εμπλοκή, και μάλιστα με καθυστέρηση μηνών ή ετών, σε υποθέσεις λαθρεμπορίας. Συγκεκριμένα, ζητούν να τοποθετηθεί στο βυτιοφόρο GPS για την παρακολούθηση της διαδρομής του, είτε αυτό να συνοδεύεται από υπάλληλο της εταιρείας έως την παράδοση του φορτίου, ή την υπογραφή των συνοδευτικών από το τελωνείο.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, αυτό που τονίζουν είναι ότι ζητούμενο παραμένει η πλήρης εφαρμογή των μέτρων που προβλέπει ο νόμος για όλους και όχι η υποκατάσταση του έργου των τελωνειακών αρχών από τις ιδιωτικές εταιρείες. Για πολλές από τις αποφάσεις που αναφέρονται παρακάτω επιγραμματικά, ο χρόνος εφαρμογής τους καθυστερεί ακόμη.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι στην Ελλάδα ακόμη και όταν ο νόμος προβλέπει στενά χρονικά περιθώρια αυτά ποτέ δεν τηρούνται, εκφράζονται φόβοι ότι με τους συνήθεις ρυθμούς η πλήρης εφαρμογή της νομοθεσίας είτε δεν θα υπάρξει ποτέ, είτε αυτή θα γίνει με σημαντικές εκπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά τις υφιστάμενες εκκρεμότητες στην έκδοση υπουργικών ή κοινών υπουργικών αποφάσεων, από μία σταχυολόγησή τους προκύπτουν τα εξής:
· Καθορισμός ειδικότερων θεμάτων για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση έλλειψης εμπορικού σήματος ή GPS στα μεταφορικά μέσα.
· Επέκταση εφαρμογής ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών - εκροών σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών.
· Εγκατάσταση στις φορολογικές αποθήκες συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών και συστημάτων ιχνηθέτησης.
· Καθορισμός λεπτομερειών εφαρμογής της σήμανσης των μεταφορικών μέσων που χρησιμοποιούνται για τη διάθεση βιοκαυσίμων, από κατόχους άδειας εμπορίας, από κατόχους άδειας λιανικής εμπορίας.
· Καθορισμός προδιαγραφών, διαδικασία και όροι εγκατάστασης του GPS, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, κατηγορίες βυτιοφόρων και πλωτών που υπάγονται στη ρύθμιση.
· Προδιαγραφές για τη διαδικασία και λεπτομέρειες υλοποίησης του συστήματος για την άντληση και αξιοποίηση των πληροφοριών που θα παρέχει το GPS.
· Προδιαγραφές, διαδικασία και όροι αναγνώρισης του ηλεκτρονικού σήματος του GPS σε βυτιοφόρα και ρυμουλκούμενα.
· Προδιαγραφές ασφαλούς σχεδίασης, κατασκευής και λειτουργίας των εγκαταστάσεων αποθήκευσης πετρελαιοειδών και βιοκαυσίμων σε όλη την αλυσίδα διακίνησης.
· Κανόνες λειτουργίας της αγοράς, παραβατική συμπεριφορά, παραλείψεις που βλάπτουν τον καταναλωτή, προϋποθέσεις λειτουργίας των καταστημάτων κ.λπ.
· Λεπτομέρειες διαδικασίας ελέγχου, είδη και τρόπος παραγωγής και αξιολόγησης των στοιχείων που δημιουργούνται κατά τον έλεγχο, μέγιστο ανεκτό σφάλμα του συστήματος ελέγχου κ.λπ.
· Κριτήρια επιβολής και ύψος προστίμου για παραβάσεις.
· Διαδικασίες για τη δέσμευση προϊόντων ή τη σφράγιση εγκαταστάσεων.
· Επέκταση εφαρμογής των συστημάτων εισροών - εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις καθώς και στις εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων όπως μεθανόλη, τολουόλη, διαλύτες κ.λπ. με τα οποία γίνεται νοθεία των βενζινών.