Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ψαλίδι στις ταρίφες ΑΠΕ με υπουργική απόφαση

Παραμένουν οι αβεβαιότητες για τους επενδυτές ΑΠΕ. Το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση προβλέπει ότι αρκεί μια υπουργική απόφαση για να αλλάξουν οι ταρίφες στους παραγωγούς. Οι αντιδράσεις και οι προβληματισμοί. Ενστάσεις και για τη διακοψιμότητα.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Ψαλίδι στις ταρίφες ΑΠΕ με υπουργική απόφαση

Συνθήκες αβεβαιότητας, αντί οριστικών λύσεων για τους παραγωγούς ΑΠΕ και τους βιομηχανικούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας προκαλεί το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει το ΥΠΕΚΑ.

Παρά τις μικρές βελτιώσεις στο κείμενο που έχει υπόψη του το Euro2day.gr, έναντι όσων προέβλεπε το αρχικό κείμενο που δόθηκε πριν από το καλοκαίρι, οι αβεβαιότητες για νέες, αλλά και για υφιστάμενες επενδύσεις ΑΠΕ διατηρούνται, ενώ εντελώς ασαφές και ομιχλώδες παραμένει το πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των συμβάσεων διακοψιμότητας, μέσω των οποίων η κυβέρνηση επιδιώκει να μειώσει το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας.

Σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, με βάση το κείμενο του νομοσχεδίου, οι αποδόσεις θα συνεχίσουν να εξαρτώνται από απλές υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες θα καθορίζουν τις ταρίφες.

Η διάταξη αυτή είναι βελτιωμένη έναντι της αρχικής, που προέβλεπε ότι οι ταρίφες θα προσδιορίζονται με βάση αυτές που ισχύουν με την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας της μονάδας. Ωστόσο, το γεγονός και μόνο ότι η απόδοση μιας επένδυσης δεκάδων εκατομμυρίων θα συνεχίσει να εξαρτάται από μία απλή υπουργική απόφαση κάνει τους ανθρώπους της αγοράς να το χαρακτηρίζουν αυτό απολύτως ανασταλτικό παράγοντα για οποιονδήποτε επενδυτή, αλλά και για το τραπεζικό ίδρυμα που θα κληθεί να χρηματοδοτήσει την επένδυση.

Συγκεκριμένα το κείμενο του νομοσχεδίου στο άρθρο 7 αναφέρει: «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδίδεται μετά από γνώμη της ΡΑΕ, μπορεί να μεταβάλλονται και να εξειδικεύονται τα στοιχεία του ανωτέρω πίνακα (σ.σ. αναφέρεται στον γνωστό πίνακα του 2009 με τον οποίο καθορίζονται οι ταρίφες) και ιδίως όσον αφορά στις τιμές και την κατηγοριοποίηση ανά ισχύ και χρονική περίοδο αναφοράς καθώς και να καθορίζονται κατηγορίες ανά ειδικότερη κατασκευαστική τεχνολογία φωτοβολταϊκών πλαισίων. Για τη μεταβολή και εξειδίκευση αυτή λαμβάνονται κυρίως υπόψη η διείσδυση των φωτοβολταϊκών σταθμών στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας, ο βαθμός επίτευξης των εθνικών στόχων διείσδυσης των ΑΠΕ, το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης του εξοπλισμού και οι οικονομικές επιπτώσεις για τον καταναλωτή».

Για το παραπάνω θέμα από το υπουργείο ΠΕΚΑ διευκρινίζουν ότι η υπουργική απόφαση για τις ταρίφες θα αφορά αποκλειστικά και μόνο τα φωτοβολταϊκά και καμία άλλη. Ωστόσο από την πλευρά των άλλων τεχνολογιών επισημαίνουν ότι η σχετική διάταξη χρειάζεται περαιτέρω διευκρίνηση. 

Τέλος και σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, το νομοσχέδιο μειώνει ακόμη περισσότερο τον συντελεστή ετήσιας αύξησης των τιμών πώλησης με βάση τον πίνακα τιμών του Νόμου 3468 του 2006 καθώς αυτός περιορίζεται στο 25% επί του δείκτη τιμών καταναλωτή του προηγούμενου έτους, όπως αυτός ορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Ο Νόμος όπως ίσχυσε προέβλεπε αύξηση στο ποσοστό του δείκτη, στη συνέχεια αυτός μειώθηκε στο 50% και τώρα προτείνεται η μείωσή του στο 25%.

H «διακοψιμότητα»

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των συμβάσεων διακοψιμότητας (σ.σ. μπόνους που δίνεται στις βιομηχανίες που δέχονται να μειώνονται τα φορτία τους όταν υπάρχουν αυξημένες ανάγκες για να εξοικονομούνται πόροι) τις οποίες θα συνάπτουν οι βιομηχανικοί καταναλωτές μέσης και υψηλής τάσης με τον ΑΔΜΗΕ, το νομοσχέδιο προβλέπει την επιβολή του Μεταβατικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού. Το τέλος αυτό θα επιβαρύνει με 2% όλες τις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που είναι στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα ή στο Δίκτυο.

Αυτό θα διαφοροποιείται ανά κατηγορία μονάδων παραγωγής (λιγνιτικές, πετρελαϊκές, υδροηλεκτρικές, φυσικού αερίου, αιολικά, φωτοβολταϊκά, φωτοβολταϊκά Ειδικού Προγράμματος Στεγών, Μικρά Υδροηλεκτρικά, Βιοαέριο-Βιομάζα και Συμπαραγωγή).

Ωστόσο, ο βαθμός βαρύτητας της κάθε κατηγορίας ή τεχνολογίας δεν προσδιορίζεται από το νομοσχέδιο. Αυτός θα καθορίζεται με τον Συντελεστή Διαφοροποίησης ανά κατηγορία μονάδων παραγωγής. Το μέγεθός του θα ορίζει υπουργική απόφαση, «έτσι ώστε η χρέωση που προκύπτει να λαμβάνει υπόψη την επίδραση της κάθε κατηγορίας μονάδων παραγωγής στην ασφάλεια του εφοδιασμού ηλεκτρικής ενέργειας και να εξισορροπεί τις οικονομικές συνέπειες μεταξύ των κατηγοριών», όπως αναφέρει το νομοσχέδιο.

* Δείτε όλο το σχέδιο νόμου στη στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v