Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με «ταβάνι» οι προϋπολογισμοί των υπουργείων

Με έγγραφό του προς τα υπουργεία και τις περιφέρειες, ο Χρήστος Σταϊκούρας λέει, επί της ουσίας, στα υπουργεία και στους φορείς της κεντρικής κυβέρνησης «αυτά είναι τα λεφτά για το 2014 και με αυτά ετοιμάστε τον προϋπολογισμό σας».

Με «ταβάνι» οι προϋπολογισμοί των υπουργείων

Με κανέναν υπουργό δεν θα συνομιλεί πλέον το υπουργείο Οικονομικών για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των υπουργείων. Με δεδομένο ότι έως ότου ψηφιστεί ο προϋπολογισμός στη Βουλή τα υπουργεία ζητούσαν διαρκώς περισσότερα κονδύλια, πριν ακόμη κλείσει το α΄ εξάμηνο του 2013, το Γενικό Λογιστήριο βάζει πλαφόν στα ποσά που θα μοιράσει στα υπουργεία για το επόμενο έτος, δηλαδή για το 2014.

Έτσι, με έγγραφό του προς τα υπουργεία και τις περιφέρειες, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας λέει, επί της ουσίας, στα υπουργεία και στους φορείς κεντρικής κυβέρνησης «αυτά τα λεφτά είναι για το 2014 και με αυτά ετοιμάστε τον προϋπολογισμό σας».

Το μόνο περιθώριο για «διαπραγμάτευση» πλέον που αφήνει το υπουργείο Οικονομικών είναι για μείωση των κονδυλίων, εφόσον το ΓΛΚ απορρίψει κονδύλια για δράσεις και προμήθειες που θα του παρουσιάσουν τα υπουργεία και οι φορείς του δημοσίου.

Μάλιστα ήδη περικόπτει τα κονδύλια κατά 5,1 δισ. ευρώ σε σχέση με φέτος

  

ΑΝΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2014

 

α/α

ΦΟΡΕΙΣ

ΤΑΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠ/ΣΜΟΣ

ΠΔΕ

ΣΥΝΟΛΟ ΔΑΠΑΝΩΝ 2014

1

Προεδρία της Δημοκρατίας

4.121.000

0

4.121.000

2

Βουλή των Ελλήνων

142.000.000

2.000.000

144.000.000

3

Υπουργείο Διοικ. Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρ. Διακυβέρνησης

50.010.000

56.000.000

106.010.000

4

Υπουργείο Εσωτερικών

3.393.714.500

142.000.000

3.535.714.500

5

Υπουργείο Εξωτερικών

293.000.000

8.000.000

301.000.000

6

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

2.373.427.000

12.000.000

2.385.427.000

 

Εξοπλιστικά προγράμματα (ταμειακή βάση)

583.000.000

0

583.000.000

7

Υπουργείο Υγείας

4.438.002.000

45.000.000

4.483.002.000

8

Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Πόρων

557.138.000

6.000.000

563.138.000

9

Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

4.885.322.000

565.000.000

5.450.322.000

10

Υπουργείο Οικονομικών (πλην Γενικών Κρατικών Δαπανών)*

656.403.000

9.000.000

665.403.000

11

Γενικές Κρατικές Δαπάνες

9.183.444.000

0

9.183.444.000

 

Τόκοι

6.900.000.000

0

6.900.000.000

 

Έξοδα εκταμίευσης δανείου στο EFSF

110.000.000

0

110.000.000

 

Καταπτώσεις εγγυήσεων

727.000.000

0

727.000.000

12

Υπουργείο Μακεδονίας και Θράκης

5.685.000

2.000.000

7.685.000

13

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

508.735.000

424.000.000

932.735.000

14

Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

70.230.000

360.000.000

430.230.000

15

Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

12.164.187.000

540.000.000

12.704.187.000

16

Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

656.012.000

2.993.000.000

3.649.012.000

17

Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου

284.745.000

34.000.000

318.745.000

18

Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη

1.695.102.000

60.000.000

1.755.102.000

19

Υπουργείο Τουρισμού

26.966.000

22.000.000

48.966.000

20

Αποκεντρωμένες Διοικήσεις

153.738.000

1.120.000.000

1.273.738.000

 

Η εγκύκλιος

Στην εγκύκλιο επισημαίνεται χαρακτηριστικά: «Κάθε πρόβλεψη εσόδων και εξόδων πρέπει να είναι ειλικρινής και ακριβής και να μην υπερεκτιμά ή υποεκτιμά τα πραγματικά στοιχεία στα οποία βασίζονται οι προβλέψεις. Η μη τήρηση των αρχών αυτών κατά την κατάρτιση και εκτέλεση του Προϋπολογισμού συνιστά ουσιώδη παράβαση της δημοσιονομικής πειθαρχίας».

 Όσον αφορά τις διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα αποστολής των προϋπολογισμών, η εγκύκλιος αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: 

-Οι φορείς (Προεδρία της Δημοκρατίας, Υπουργεία, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και Ανεξάρτητες Αρχές), αφού λάβουν υπόψη τους τα ανώτατα όρια δαπανών για το οικονομικό έτος 2014, θα πρέπει να κατανείμουν τα ποσά αυτά στους επιμέρους ειδικούς φορείς και κωδικούς αριθμούς εξόδων (ΚΑΕ).

Τα ποσά των επιχορηγήσεων που θα προκύψουν από την κατανομή θα πρέπει να κοινοποιηθούν εγκαίρως στους φορείς Γενικής Κυβέρνησης που εποπτεύουν, ώστε οι τελευταίοι να συντάξουν τους δικούς τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς. Για τις κατανομές αυτές, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι υποχρεώσεις που δημιουργούνται από το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας των υπηρεσιών, ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία ανεξόφλητων υποχρεώσεων.

Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες (διοικητικές ή και νομοθετικές) που θα εξασφαλίζουν τη λειτουργία των υπηρεσιών εντός των περιορισμών που τίθενται. Οι εποπτευόμενοι φορείς που περιλαμβάνονται στο Μητρώο της Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να καταρτίσουν συνοπτικό σχέδιο προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2014, το οποίο θα υποβάλουν στα Υπουργεία μέχρι τις 30/6/2013. Με ευθύνη των Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών θα πρέπει να συγκεντρωθούν όλοι οι πίνακες που αφορούν τον προϋπολογισμό του 2014 και να τους αποστείλουν στη Διεύθυνση Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης (ΔΠΓΚ) του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) μέχρι τις 15/7/2013 σε ηλεκτρονική μορφή στο e-mail της ΔΠΓΚ: dpgk@glk.gr.

Ειδικότερα, για την κατάρτιση του κοινωνικού προϋπολογισμού, τα υπουργεία Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας και Υγείας, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία θα συγκεντρώσουν και θα αποστείλουν στη ΔΠΓΚ, μέχρι τις 15/7/2013, τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς όλων των νομικών προσώπων, τα οποία ανήκουν στους υποτομείς των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και των Δημοσίων Νοσοκομείων, σύμφωνα με το Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή το σύνολο των ασφαλιστικών ταμείων, τον ΕΟΠΥΥ, τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, πανεπιστημιακά και λοιπά νοσηλευτικά ιδρύματα, ανεξάρτητα από το υπουργείο που τα εποπτεύει.

Για την κατάρτιση των ενοποιημένων προϋπολογισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Υπουργείο Εσωτερικών θα υποβάλει συνοπτικούς προϋπολογισμούς των Δήμων - Περιφερειών, και θα τους αποστείλει στη ΔΠΓΚ στο ΓΛΚ. Οι ενοποιημένοι προϋπολογισμοί των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης περιλαμβάνουν τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης που δεν καλύπτονται από τον Κρατικό, τον Κοινωνικό ή τον Ενοποιημένο Προϋπολογισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Κάθε υπουργείο θα συγκεντρώσει και θα ομαδοποιήσει τους συνοπτικούς προϋπολογισμούς των φορέων που ανήκουν στην αρμοδιότητά του, εμφανίζοντας διακριτά τα ΝΠΔΔ καθώς και τα ΝΠΙΔ στα οποία θα περιλαμβάνονται και οι ΔΕΚΟ και οι ειδικοί λογαριασμοί.

Οδηγίες

Το ΓΛΚ δίνει συγκεκριμένες οδηγίες για την κατάρτιση των προϋπολογισμών τονίζοντας ότι: οι αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης θα πρέπει να συνεργασθούν με τη ΔΠΓΚ του ΓΛΚ, για την ορθολογική κατανομή των πιστώσεων, με βάση τα όρια δαπανών για το έτος 2014. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κατανεμηθούν σωστά οι πιστώσεις των φορέων με βάση τις πραγματικές, κατά προτεραιότητα, ανάγκες, ώστε να προληφθούν ενδεχόμενες αστοχίες προβλέψεων, ειδικά σε ανελαστικές δαπάνες, αφού με τον τρόπο αυτό θα ελαχιστοποιηθούν οι τροποποιήσεις του προϋπολογισμού κατά την εκτέλεσή του.

Σημαντική βαρύτητα πρέπει να δοθεί και στις προβλέψεις για λειτουργικές δαπάνες των φορέων καθώς και στις δαπάνες για μεταβιβαστικές πληρωμές.

Για την κατάρτιση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του 2014 οι φορείς θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα ανώτατα όρια δαπανών και βάσει αυτών να τα κατανείμουν σε επιμέρους τομείς.

Οι λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα πρέπει να καταρτίσουν τους προϋπολογισμούς τους σύμφωνα με τις παραπάνω οδηγίες. Οι προβλέψεις θα πρέπει να στηρίζονται σε πραγματικά στοιχεία και να αποφεύγονται υπερεκτιμήσεις ή υποεκτιμήσεις των μεγεθών. Στο σκέλος των εσόδων θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα ποσά εκείνα που εκτιμάται ότι πράγματι θα εισπραχθούν. Υπερεκτίμηση των εσόδων μπορεί να οδηγήσει σε ανάληψη επιπλέον υποχρεώσεων, με αποτέλεσμα την αύξηση των ελλειμμάτων και την επίπτωση στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης. Αντίστοιχα στο σκέλος των εξόδων θα πρέπει να περιλαμβάνεται το σύνολο των εξόδων του φορέα.

Οι συνοπτικοί προϋπολογισμοί των φορέων Γενικής Κυβέρνησης θα πρέπει να είναι λογιστικά ισοσκελισμένοι κατά την έννοια των παρακάτω: οι συνολικές δαπάνες αφαιρουμένων των χρεολυσίων και πληρωμών για την αγορά χρεογράφων (ομολόγων, μετοχών, αμοιβαίων κεφαλαίων κ.λπ.) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερες από τα συνολικά έσοδα που πρόκειται να εισπραχθούν αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια και ρευστοποιήσεις χρεογράφων, τα ταμειακά υπόλοιπα θα χρησιμοποιούνται μόνο για την εξόφληση υποχρεώσεων προηγούμενων ετών. Απαραίτητη προϋπόθεση οι εν λόγω υποχρεώσεις αυτές να έχουν καταγραφεί και να εμφανίζονται στα βιβλία του φορέα κατά την 31η-12-2013.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v