Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα... ρέστα τους οι εργολάβοι με ιδιωτικοποιήσεις

Με τη διεκδίκηση ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αλλά και σε δέυτερο χρόνο, αεροδρομίων, λιμανιών και ακινήτων, μπαίνουν στο χορό των ιδιωτικοποιήσεων οι τρεις μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Οι συνεργασίες.

Τα... ρέστα τους οι εργολάβοι με ιδιωτικοποιήσεις
Στα... "μαρμαρένια αλώνια" του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ετοιμάζονται να μονομαχήσουν οι τρεις ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, μέσω της διεκδίκησης των δικτύων ύδρευσης Αθήνας και Θεσσαλονίκης, των περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και λιμανιών, μαρινών και ακινήτων.

Οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα και J&P ΑΒΑΞ είχαν μέχρι σήμερα περιορισμένη παρουσία στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, αλλά τον τελευταίο καιρό πυκνώνουν τις εμφανίσεις τους, σε συνεργασία με ξένους ομίλους. Μέσω της διαχείρισης δημοσίων δικτύων, αεροδρομίων, κ.λπ., οι τεχνικές εταιρείες ευελπιστούν πως θα ξεφύγουν από τη μιζέρια της αγοράς δημοσίων έργων η οποία βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Η πρώτη μάχη έχει ήδη ξεκινήσει και αφορά στη διαχείριση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης της Θεσσαλονίκης. Η Ελλάκτωρ και η ΓΕΚ Τέρνα διαγκωνίζονται για την απόκτηση του 51% των μετοχών της ΕΥΑΘ. Ακολουθεί στις 17 Μαϊου ο διαγωνισμός για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ μέσα στους επόμενους μήνες θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την ΕΥΔΑΠ.

Για την ΕΥΑΘ, ο όμιλος Ελλάκτωρ επωφελείται από την πολυετή συμμαχία με την γαλλική Suez (που ελέγχει ήδη το 5% της εταιρείας ύδρευσης της Θεσσαλονίκης), κυρίαρχου στην παγκόσμια αγορά διαχείρισης υδάτων.

Η Suez διαχειρίζεται περισσότερες από 10.000 μονάδες επεξεργασίας νερού σε 70 χώρες (με δίκτυο πόσιμου νερού 240.621 χιλιομέτρων) και 2.300 μονάδες επεξεργασίας υγρών αποβλήτων. Το ίδιο σχήμα αναμένεται να διεκδικήσει και την ΕΥΔΑΠ, ο διαγωνισμός για την πώληση της οποίας αναμένεται να ξεκινήσει εντός του έτους.

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα διεκδικεί την ΕΥΑΘ μαζί με την κρατική εταιρεία διαχείρισης υδάτων του Ισραήλ Mekorot και τον όμιλο Αποστολόπουλου (Ιατρικό Κέντρο).

Ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ δεν εμφανίστηκε στο διαγωνισμό για την ΕΥΑΘ και είναι άγνωστο αν θα διεκδικήσει τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων. Το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) προκήρυξε διαγωνισμό για τις 17 Μαϊου μέσω του οποίου παραχωρεί περίπου 20 αεροδρόμια σε δύο «πακέτα».

Πριν από λίγες εβδομάδες, πάντως, τέθηκε σε λειτουργία το διεθνές αεροδρόμιο Queen Alia στην Ιορδανία στην κοινοπραξία κατασκευής και διαχείρισης του οποίου συμμετέχει και ο όμιλος J&P. Τη διαχείριση του αεροδρομίου έχει αναλάβει η γαλλική Aeroport de Paris η οποία ελέγχει σήμερα περί τους 22 αερολιμένες διεθνώς. Με την ίδια γαλλική εταιρεία λέγεται πως ο όμιλος J&P θα διεκδικήσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (όποτε προκηρυχθεί...) και πιθανώς τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Με την επίσης γαλλική Vinci αναμένεται να διεκδικήσει τα περιφερειακά αεροδρόμια ο όμιλος Ελλάκτωρ, καθώς συνεργάζεται μαζί της για πολλά χρόνια στον τομέα των συμβάσεων παραχώρησης (Ζεύξη Ρίου – Αντιρίου, Κόρινθος – Πάτρα, Μαλιακός – Κλειδί). Η Vinci συμφώνησε προ μηνών να δαπανήσει 3,08 δισ. ευρώ προκειμένου να αποκτήσει την εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων της Πορτογαλίας (ΑΝΑ – Aeroportos de Portugal).

Ενδιαφέρον για τα ελληνικά αεροδρόμια αναμένεται να εκδηλώσουν και κάποιοι από τους ανταγωνιστές της Vinci στην περίπτωση της Πορτογαλίας, όπως η γερμανική Fraport (με επίκεντρο τη Φραγκφούρτη, διαχειρίζεται 10 αεροδρόμια μεταξύ των οποίων του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Βουλγαρία, της Αττάλειας στην Τουρκία, κ.λπ.), η ελβετική Flughafen Zurich και η Corporacion America από την Αργεντινή, η οποία διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη. Οι Αργεντίνοι έκαναν προ ημερών το ντεμπούτο τους στο ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων μέσω συμμετοχής (της εταιρείας διαχείρισης ιπποδρομιών) στο διαγωνισμό για τη διαχείριση του ιπποδρομιακού στοιχήματος σε κοινοπραξία με την Intralot.

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα συνεργάζεται στους οδικούς άξονες με την ισπανική ACS η οποία ελέγχει πλέον τη Hochtief που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και άλλα πέντε ανά τον κόσμο. Ομως, οι Ισπανοί στηρίζουν την απόφαση της Hochtief για έξοδο από τον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων με το σχετικό διαγωνισμό να καταλήγει στα χέρια των Καναδών της
Public Sector Pension Investment Board of Canada.

Τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια


Σύμφωνα με την προκήρυξη στην πρώτη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων που εξυπηρέτησαν το 2011 το 24% του συνόλου των επιβατών στα 39 κρατικά αεροδρόμια.

Στην προκήρυξη αναφέρεται πως κατά τη διάρκεια της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει στην "Ομάδα Α" μέχρι τρία από τα ακόλουθα αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Αράξου.

Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου. Στην ομάδα Β μπορεί να προστεθούν μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου. Τα επτά βασικά Αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στην "Ομάδα Β" εξυπηρέτησαν ποσοστό 22% του συνόλου των επιβατών στα 39 αεροδρόμια το 2011.

Οι όμιλοι που θα κερδίσουν τους δύο διαγωνισμούς θα αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 30 ετών. Με βάση την προκήρυξη οι εργολάβοι είναι αναγκασμένοι να συμμαχήσουν με ξένους, αφού οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν λειτουργήσει ένα αεροδρόμιο τα τελευταία δύο χρόνια και σε αυτό το διάστημα να έχουν εξυπηρετήσει τουλάχιστον έξι εκατομμύρια επιβάτες. Τέλος, η εμπειρία λειτουργίας αεροδρομίων οποιουδήποτε ενδιαφερομένου αποδεικνύεται σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος είναι ο ίδιος φορέας διαχείρισης αεροδρομίου ή έχει (άμεσα ή έμμεσα) ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 33,34% σε κάποιο φορέα διαχείρισης αεροδρομίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v