Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λέμε το ψωμί, ψωμάκι!

Περικοπές ακόμη και στην κατανάλωση ψωμίου έχουν κάνει οι Έλληνες καταναλωτές όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Λέμε το ψωμί, ψωμάκι!
Περικοπές ακόμη και στην κατανάλωση ψωμίου έχουν κάνει οι Έλληνες καταναλωτές όπως προκύπτει από έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος για την αγορά του ψωμιού σε καταναλωτές και σε αρτοποιούς. Συγκεκριμένα καταγράφεται μείωση στους καθημερινούς αγοραστές του ψωμιού της τάξης 5,3%, ενώ αύξηση 4% παρατηρούμε σε όσους αγοράζουν ψωμί μια με δύο φορές την εβδομάδα.

Α) Συμπεράσματα της έρευνας στους καταναλωτές

· 4 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 39,7%) αγοράζει ψωμί σε καθημερινή βάση, το 25,5% μέρα παρά μέρα και το 28,4% μια με δύο φορές την εβδομάδα. Σπανιότερα αγοράζει το 6,3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αντίστοιχα ποσοστά δύο χρόνια πριν ήταν 45% καθημερινά, 25% μέρα παρά μέρα. 24,4% μια με δύο φορές την εβδομάδα, ενώ σπανιότερα 5,5% των νοικοκυριών.

· Τα 8 στα 10 νοικοκυριά δήλωσαν ότι καταναλώνουν μισό κιλό ψωμί την ημέρα, το 15,7% ένα κιλό, το 2,2% ενάμιση κιλό και το 0,9% δύο κιλά και άνω. Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, η μέση ημερήσια κατανάλωση ψωμιού ανά νοικοκυριό υπολογίζεται στα 610 γραμμάρια (10 λιγότερα από το 2011), δηλαδή περίπου 200 γραμ. ανά άτομο.

· Η κατανάλωση του ψωμιού εμφανίζει σχετική μείωση. Σε σχέση με 1-2 χρόνια πριν το 26,1% των νοικοκυριών δηλώνει ότι σήμερα καταναλώνει λιγότερο ψωμί, το 7,5% καταναλώνει περισσότερο ενώ το 66% δήλωσε ότι καταναλώνει περίπου την ίδια ποσότητα.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
· Οι 2 βασικότεροι λόγοι μείωσης της κατανάλωσης ψωμιού είναι η μείωση των μελών της οικογένειας (37,1%) και η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών λόγω δίαιτας ή λόγω υγείας (36,7%). Έπονται οι λόγοι οικονομίας 22,9%, αριθμός διπλάσιος εκείνων που δήλωναν ότι η τιμή του ψωμιού αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα αγοράς πριν από δύο χρόνια.

· Το 86,1% των καταναλωτών ανέφεραν ότι αγοράζουν ψωμί από τον φούρνο/αρτοποιείο της γειτονιάς τους (το αντίστοιχο ποσοστό το 2011 ήταν 87,2%). Το 7,5% δήλωσε ότι αγοράζει από το πρατήριο άρτου και το 6,2% ανέφερε ότι αγοράζει κυρίως από το super market.

· Όπως και στην έρευνα του 2011, ως σημαντικότεροι λόγοι επιλογής του καταστήματος αγοράς είναι η κοντινή απόσταση (αυξημένη κατά 2,1% σε σχέση με το 2011), ενώ ακολουθούν η νοστιμιά/γεύση/φρεσκάδα του ψωμιού, και η εμπιστοσύνη ως προς την ποιότητα των προϊόντων και υλικών με μειωμένα όμως ποσοστά. Αξίζει να αναφερθεί επίσης ο διπλασιασμός εκείνων που αναφέρουν ως σημαντικότερο λόγο την τιμή (6,6% από 3,2%) και η εξίσου σημαντική αύξηση όσων δηλώνουν ότι το συνδυάζουν με άλλα ψώνια (5,5% από 3,7%). Αντίθετα μείωση της τάξης του 5,4% καταγράφηκε για όσους δηλώνουν κύριο λόγο το να είναι καθαρό/να τηρεί τους κανόνες ασφαλείας και υγιεινής (4,9% από 10,3%).

Το 89,8% καταναλωτών δηλώνει ότι οι φούρνοι της γειτονιάς προσφέρουν καλύτερης ποιότητας ψωμί σε σχέση με αυτό που διαθέτουν τα super markets. Το 6,6% θεωρεί ότι δεν διαφέρουν ιδιαίτερα σε ποιότητα και μόνο το 3,7% θεωρεί ότι στα super market βρίσκεις καλύτερο ψωμί.

Η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν γνωρίζει αν το ψωμί που ψήνεται στα super market είναι φρέσκο ή κατεψυγμένο/προψημένο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η διάθεση κατεψυγμένου ή προψημένου ψωμιού φαίνεται να αποτελεί σοβαρό αντικίνητρο αγοράς από τα σημεία πώλησης που το διαθέτουν. Η συντριπτική πλειοψηφία του καταναλωτικού κοινού δήλωσε πως δεν θα αγόραζε ψωμί αν ήξερε πως είναι κατεψυγμένο / προψημένο.

Ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών (37,1%) πιστεύει ότι η τιμή του ψωμιού στην Ελλάδα είναι ακριβότερη σε σχέση με τις τιμές του ψωμιού στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι επίσημες στατιστικές συγκρίσεις και τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Αρτοποιών αποδεικνύουν το αντίθετο.

Β) Συμπεράσματα της έρευνας στους αρτοποιούς

Οι 9 στους 10 αρτοποιούς αναφέρουν πτώση του τζίρου τους σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Αν συνυπολογίσουμε ότι ήδη από 2011 το 76,3% δήλωνε μείωση του τζίρου του, γίνεται αντιληπτό ότι τα αρτοποιεία αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα. Πιο συγκεκριμένα ο μέσος όρος μείωσης του τζίρου των αρτοποιείων καταγράφεται στο 36,73%. Η σχετικά μεγαλύτερη μείωση τζίρου καταγράφηκε στα προϊόντα ζαχαροπλαστικής και στα αρτοσκευάσματα.

Απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις της πλειοψηφίας των αρτοποιών για το επόμενο χρονικό διάστημα. Το 73,1% αναμένει περαιτέρω μείωση, το 17,9% σταθεροποίηση στα σημερινά επίπεδα και μόνο το 2% ελπίζει σε αύξηση του τζίρου του μέσα στο 2013. Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος και ο φόρος ακινήτου είναι ο βασικός παράγοντας αύξησης στο κόστος του ψωμιού σύμφωνα με τους αρτοποιούς. Ακολουθεί η τιμή του πετρελαίου και έπονται η τιμή των αλεύρων και το εργατικό κόστος.

Σημειώνεται ότι στην αντίστοιχη έρευνα 2 χρόνια πριν, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος και ο φόρος ακινήτου αναφερόταν μόνο από το 29,5% (σήμερα από το 73,9%) και η τιμή των αλεύρων από το 64,3% (σήμερα από το 30,2%).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v