Συστήνεται συντονιστική ομάδα για εξαγωγές

Τη συγκρότηση ομάδας που θα συντονίσει τις δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διευκόλυνση του Εξωτερικού Εμπορίου περιγράφει ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιανουαρίου.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Συστήνεται συντονιστική ομάδα για εξαγωγές
Τη συγκρότηση ομάδας που θα συντονίσει τις δράσεις της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διευκόλυνση του Εξωτερικού Εμπορίου περιγράφει ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε στις 25 Ιανουαρίου, μετά από σχετική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου.

Απώτεροι στόχοι η διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, η προώθηση των εξαγωγών και η διευκόλυνση των διαδικασιών για την πραγματοποίησή τους, προκειμένου ως χώρα να συγκλίνουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Στόχοι ιδιαίτερα φιλόδοξοι αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα για μια απλή εξαγωγική διαδικασία στην Ελλάδα χρειάζονται 19 ημέρες -εκ των οποίων οι 14 αφορούν τη γραφειοκρατία-, έναντι μόλις 10 για τις χώρες της Ε.Ε., κατά μέσο όρο!

Και όχι μόνο αυτό. Το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο που εξάγεται από την Ελλάδα είναι στα 1.115 δολάρια, ενώ στην Ε.Ε. στα 1.009 δολάρια. Ο σχεδιασμός προβλέπει μείωση 10% του κόστους αυτού εντός του τετάρτου τριμήνου του έτους και κατά 20% εντός του τετάρτου τριμήνου του 2014.

Για τους επόμενους 36 μήνες, λοιπόν, η 14μελής επιτροπή, η οποία θα συνεδριάζει κάθε 15 ημέρες, καλείται να συντονίσει τις 25 δράσεις (19 κύριες και 6 υποστηρικτικές) που εντάσσονται στον Οδικό Χάρτη για τη Διευκόλυνση του Εξωτερικού Εμπορίου.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
Στις αρμοδιότητές της θα είναι και η συνεργασία με διεθνείς εμπειρογνώμονες (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών UNECE, εξωτερικοί σύμβουλοι κ.ά.), αλλά και η υποβολή εισήγησης προς τη Συντονιστική Επιτροπή Εξωστρέφειας για βελτιώσεις, λειτουργικές και οργανωτικές αναδιαρθρώσεις φορέων και υπηρεσιών που ανήκουν στον στενό και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή ελέγχονται από το Δημόσιο, περιλαμβανομένων και των υπουργείων.

Σημειώνεται ότι η δαπάνη για την επιτροπή ανέρχεται στα 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός για όλες τις δράσεις αγγίζει τα 14,55 εκατ. ευρώ.


Τι περιλαμβάνει ο Οδικός Χάρτης των εξαγωγών

Η στρατηγική για τη διευκόλυνση των διαδικασιών εξαγωγικής δραστηριότητας περιλαμβάνει 25 δράσεις, 19 κύριες (ομαδοποιούνται σε 7 ενότητες) και 6 υποστηρικτικές.

1. Συγκέντρωση κι απλοποίηση (κωδικοποιήση) της εθνικής νομοθεσίας ανά κατηγορία προϊόντος και χώρα προορισμού, με στόχο μέχρι το τέλος του 2014 να έχει ολοκληρωθεί.

2. Καταγραφή και ανάλυση υφιστάμενων επιχειρησιακών διαδικασιών με στόχο στη συνέχεια την απλοποίησή τους. Έχει ήδη ξεκινήσει η Διεξαγωγή Ανάλυσης Επιχειρησιακών Διαδικασιών (BPA) για δύο πιλοτικά προϊόντα (τυρί φέτα και ροδάκινα/ακτινίδια) με τη συμμετοχή στελεχών της δημόσιας διοίκησης αλλά και τη συνδρομή της Task Force και του ΟΗΕ, ενώ μέσα στο 2013 θα ακολουθήσει η Διεξαγωγή Ανάλυσης Επιχειρησιακών Διαδικασιών (BPA) σε ακόμη πέντε κατηγορίες προϊόντων και εν συνεχεία (το 2014) σε πέντε επιπλέον.

3. Μείωση του κόστους για τους εξαγωγείς. Προς τον σκοπό αυτόν, προωθείται η αξιολόγηση των τελών που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις σε ολόκληρη τη διαδικασία εξαγωγής. Στόχος είναι στο τέλος του 2013 να υπάρχουν τα πρώτα αποτελέσματα.

4. Εκσυγχρονισμός των εσωτερικών τελωνειακών διαδικασιών. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η καθιέρωση πιλοτικού προγράμματος διερεύνησης των (εσωτερικών) διαδικασιών για τα τελωνεία προκειμένου στη συνέχεια να προσαρμοστούν σε νέες βελτιωμένες διαδικασίες (ολοκλήρωση μέσα στο 2013), ενώ μέσα στο 2014 το πρόγραμμα θα επεκταθεί σε όλα τα άλλα τελωνεία αλλά και στις συναρμόδιες υπηρεσίες άλλων υπουργείων.

Ταυτόχρονα, στόχος είναι και η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που έχουν εγκριθεί ως Αναγνωρισμένοι Οικονομικοί Φορείς (ΑΟΦ). Σήμερα οι ΑΟΦ είναι 23 και στόχος είναι να φτάσουν μέχρι το 2015 σε αριθμό που θα αντιστοιχεί στο 25% της αξίας των εξαγωγών. Σκοπός είναι ο εκτελωνισμός να γίνεται στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης και όχι στα τελωνεία.

5. Εκσυγχρονισμός - επέκταση των υφιστάμενων εργαλείων εκτίμησης και ανάλυσης κινδύνου. Δηλαδή, οι υποθέσεις που εμφανίζουν χαμηλό κίνδυνο να εκτελωνίζονται αυτοματοποιημένα. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει αυτό να έχει ολοκληρωθεί το 2013 και το 2014 να έχει επεκταθεί και σε άλλες υπηρεσίες.

6. Ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων για πιστοποιητικά, άδειες και εξουσιοδοτήσεις. Η ηλεκτρονική υποβολή δικαιολογητικών προς τα τελωνεία βάσει του χρονοδιαγράμματος θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2013, ενώ η εισαγωγή των ηλεκτρονικών πληρωμών για όλες τις διοικητικές υπηρεσίες που έχουν σχέση με το διασυνοριακό εμπόριο για τα τελωνεία θα έχει ολοκληρωθεί το 2014.

7. Το 2015 στόχος είναι να ξεκινήσει η λειτουργία εθνικής ενιαίας ηλεκτρονικής θυρίδας που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες στο διασυνοριακό εμπόριο του Έλληνα επιχειρηματία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v