ΣΕΒ:Στην κυβέρνηση το “μπαλάκι” των τιμών

Στην Κυβέρνηση πέταει το “μπαλάκι” της μείωσης των τιμών ο ΣΕΒ, ο οποίος στο 21σελιδο υπόμνημά του προς το υπουργείο Ανάπτυξης δηλώνει επί της ουσίας αδυναμία του παραγωγικού κλάδου λόγω υψηλού κόστους να μειώσει τις τιμές.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
ΣΕΒ:Στην κυβέρνηση το “μπαλάκι” των τιμών
Στην Κυβέρνηση πέταει το “μπαλάκι” της μείωσης των τιμών ο ΣΕΒ, ο οποίος στο 21σελιδο υπόμνημά του προς το υπουργείο Ανάπτυξης δηλώνει επί της ουσίας αδυναμία του παραγωγικού κλάδου, λόγω υψηλού κόστους, να μειώσει τις τιμές.

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η αύξηση του κόστους της ενέργειας, της φορολογίας, του κόστους δανεισμού, των ρυθμιστικών και διοικητικών εμποδίων αλλά και η πλημμελής λειτουργία του κρατικού μηχανισμού επιβαρύνουν το κόστος και δεν επιτρέπουν τη μείωση των τιμών.
 
Κατά το Σύνδεσμο οι σημαντικότερες από τις πολλαπλές επιβαρύνσεις που έχει υποστεί ο παραγωγικός κλάδος, πέραν της μείωσης της ζήτησης, είναι:

1. Μεγάλη αύξηση του κόστους ενέργειας, λόγω της αύξησης των τιμολογίων στο ηλεκτρικό ρεύμα (2008), της επιβολής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ρεύμα (2010), του διπλασιασμού του ΕΦΚ στο μαζούτ (2011) και της επιβολής ΕΦΚ στο φυσικό αέριο(2011).

2.Σημαντική αύξηση του κόστους α' υλών
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin, οι περισσότερες από τις οποίες είναι εισαγόμενες.

3. Το χαμηλό επίπεδο των βασικών υποδομών, (όπως π.χ. των υποδομών φόρτωσης στο λιμάνι του Βόλου). Σε ορισμένες περιπτώσεις, το επίπεδο αυτό έχει υποβαθμιστεί περαιτέρω λόγω αστοχιών.

4. Το πολύ υψηλό κόστος των μεταφορών, το οποίο μόλις πρόσφατα έχει μειωθεί.

5. Η αύξηση των χρηματοοικονομικών επιβαρύνσεων όπως: διπλασιασμός κόστους δανεισμού το τελευταίο έτος, η χειροτέρευση όρων πληρωμής για τα εισαγόμενα υλικά (π.χ. υλικά συσκευασίας) που συνιστούν σημαντική αύξηση κόστους, η σημαντική αύξηση φόρων και η μεγάλη καθυστέρηση επιστροφής του ΦΠΑ.

6. Η διατήρηση πολλών ρυθμιστικών και διοικητικών εμποδίων, με ένα επιπλέον κρυφό κόστος προερχόμενο από την πλημμελή λειτουργία του κρατικού μηχανισμού. Παράγοντες κατά τον ΣΕΒ που επιβαρύνουν το κόστος και δεν επιτρέπουν τη μείωση των τιμών.

Επιπλέον, και σε αυτό το πλαίσιο, ο ΣΕΒ σημειώνει ότι “η συμπίεση του εργατικού κόστους δεν αποτελεί καθοριστικό παράγοντα μείωσης των τιμών. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπου το κόστος ενέργειας αποτελεί το 40-50% του κόστους παραγωγής. Για να αντισταθμιστεί η αύξηση του κόστους ενέργειας κατά 20%, που έχει επιβληθεί, απαιτείται να μειωθεί το εργατικό κόστος κατά 80%”.

Και καταλήγει ότι “οι καθοριστικοί παράγοντες για την μείωση των τιμών των παραγόμενων προϊόντων εξακολουθούν να είναι: η μείωση των φόρων, η άρση των ρυθμιστικών και διοικητικών εμποδίων, και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του κράτους”.

Χρειάζονται παραγωγικές επενδύσεις

Εκτός από το θέμα των τιμών στο πολυσέλιδο υπομνημά του προς το υπουργείο Ανάπτυξης ο ΣΕΒ αναφέρεται στην ανάγκη χάραξης πολιτικής παραγωγικών επενδύσεων στη βάση τομεακών προτεραιοτήτων, στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια.

Εκτενής είναι η αναφορά του στις άδειες εγκατάστασης – λειτουργίας μεταποιητικών δραστηριοτήτων, σημειώνοντας ότι για την πλήρη ενεργοποίηση του σχετικού Νόμου (Ν. 3982/2011) απαιτείται η θεσμοθέτηση 19 συνολικά κανονιστικών διατάξεων (Π.?., Υ.Α., Κ.Υ.Α) με τη σχετική διαδικασία να είναι σε εξέλιξη από τον Ιούνιο του 2011.

Σε ότι αφορά στο καθορισμό τύπου δικαιολογητικών και διαδικασίας για την αδειοδότηση μεταποιητικών δραστηριοτήτων, αναφέρει μεταξύ των άλλων ότι το το όριο της προς εγκατάσταση ισχύος πέραν του οποίου απαιτείται η υποβολή μελέτης (22 ΚW κινητήρια ή 50 KW θερμική) κρίνεται σήμερα εξωπραγματικό, δεδομένου ότι αντανακλά στην πραγματικότητα που ίσχυε κατά τον χρόνο έκδοσης του σχετικού Β.?. (Οκτώβριος 1922)!

Εκτενής είναι η αναφορά του στο ηλεκτρονικό τιμολόγιο, προτείνοντας μεταξύ των άλλων τη θέσπιση της υποχρεωτικής και αποκλειστικής χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης σε όλες τις συναλλαγές του Δημοσίου και τις δημόσιες προμήθειες με ημερομηνία εφαρμογής την 01/6/2013.

Αλλά και τη θέσπιση της υποχρεωτικής και αποκλειστικής χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (και ελεύθερων επαγγελματιών) έως τις 30/06/2014 σταδιακά σε δύο φάσεις.

Σε ότι αφορά στο ΓΕΜΗ κατά το ΣΕΒ απαιτείται μεταφορά της λειτουργίας του στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και διεύρυνση της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΓΕΜΗ με την συμμετοχή του ΣΕΒ και άλλων θεσμικών φορέων της αγοράς.

Αναφορικά με τα θέματα ανταγωνισμού και αγοράς ο ΣΕΒ προτείνει μεταξύ των άλλων την άμεση έναρξη του προγράμματος για μείωση ρυθμιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και επέκταση του προγράμματος και σε άλλους τομείς της οικονομίας.

Επίσης προτείνει την άμεση έκδοση των κανονιστικών πράξεων για την πλήρη και ολοκληρωμένη κατάργηση ρυθμιστικών εμποδίων (ενδεικτικά: πωλήσεις κάτω του κόστους, πώληση βρεφικών τροφών στα σούπερ μάρκετ και άλλα καταστήματα, υποχρέωση υποβολής τιμοκαταλόγων).
 
Αλλά και επιτάχυνση των διαδικασιών απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων μέσω της αξιοποίησης των γνωμοδοτήσεων της Επ. Ανταγωνισμού για τη άμεση ψήφιση των απαραίτητων κανονιστικών πράξεων για τα επαγγέλματα που έχουν ζητήσει εξαίρεση από τις γενικές διατάξεις του Ν 4038/2012 (ενδεικτικά: λογιστές, ορκωτοί εκτιμητές, δικηγόροι, φορτοεκφορτωτές, βενζινοπώλες, κ.α.) και της άμεσης έκδοση των εκκρεμών κανονιστικών πράξεων για την αδειοδότηση των λοιπών επαγγελμάτων (με προτεραιότητα στα τεχνικά επαγγέλματα). 

***Ολόκληρο το υπόμνημα του ΣΕΒ, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v