Χατζηδάκης: Οι 4 άξονες πολιτικής

Σε 4 βασικούς άξονες θα κινηθεί το υπουργείο ανάπτυξης και υποδομών ώστε να ξεφύγει η χώρα από το τέλμα της ύφεσης και να επιτευχθεί η ανάκαμψη, η ανάπτυξη και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, δήλωσε ο Κ. Χατζηδάκης.

Χατζηδάκης: Οι 4 άξονες πολιτικής
Σε 4 βασικούς άξονες θα κινηθεί το υπουργείο ανάπτυξης και υποδομών ώστε να ξεφύγει η χώρα από το τέλμα της ύφεσης και να επιτευχθεί η ανάκαμψη, η ανάπτυξη και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, δήλωσε ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης.

Πρώτος η ενίσχυση της ρευστότητας. Για να μείνουν ζωντανές οι υφιστάμενες επιχειρήσεις και να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στην αγορά.

Δεύτερος η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο με μεγάλα έργα, αλλά και με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που τονώνουν την οικονομία, μειώνουν τη γραφειοκρατία και κάνουν τη χώρα μας πιο ελκυστική για επενδύσεις.

Τρίτος η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία των καταναλωτών
. Γιατί η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι τιμές δεν ακολούθησαν την πτωτική πορεία των εισοδημάτων.

Και τέταρτον το νοικοκύρεμα και ο εκσυγχρονισμός όλων των εποπτευόμενων από εμάς οργανισμών και επιχειρήσεων. Η ενίσχυση της διαφάνειας και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, τόνισε ο Κ. Χατζηδάκης.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΗ ενίσχυση της ρευστότητας

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο στόχο, τη ρευστότητα της αγοράς, οι κινήσεις της κυβέρνησης αφορούν πέντε τομείς:
Πρώτον, την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος το ταχύτερο δυνατό. Αρμόδιο είναι το υπουργείο Οικονομικών.

Δεύτερον, τη διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, με βάση όσα ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός.

Τρίτον, την άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους μας για την ενεργότερη παρουσία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Τέταρτον, την επιδίωξη για τη δημιουργία ενός νέου Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μια δύσκολη προσπάθεια, με πολλά εμπόδια, που αξίζει πάντως να γίνει με σοβαρότητα και αξιοπιστία.

Πέμπτον, την όσο το δυνατόν ταχύτερη επιστροφή οφειλών του Δημοσίου στις επιχειρήσεις, ύψους 6 δισ. ευρώ.

Από την άλλη, θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο βαθμό τα αναπτυξιακά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας:

- Τον επενδυτικό νόμο, με κάποιες στοχευμένες διορθώσεις που θα συμβάλουν στην καλύτερη εφαρμογή του.
- Το ΕΤΕΑΝ, προσαρμόζοντας τα προγράμματα στις ανάγκες της αγοράς, ειδικότερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, έτσι ώστε χρήματα που διαθέτει το Ταμείο να πάνε πράγματι στους τελικούς αποδέκτες.
- Και φυσικά το ΕΣΠΑ, με κινήσεις που θα επισπεύσουν την απορρόφηση πόρων, όπως:
- την αναθεώρησή του, ώστε να προσαρμοστεί στις ανάγκες της παρούσης συγκυρίας,
- την απλοποίηση των πολύπλοκων διαδικασιών διαχείρισης του ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με την Task Force,
- την προώθηση χωρίς προσκόμματα των 181 έργων προτεραιότητας του ΕΣΠΑ, που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία της χώρας.

Μιλώντας για το ΕΣΠΑ, υπενθυμίζω την εξαιρετικά μεγάλης σημασίας διαπραγμάτευση για την επόμενη προγραμματική περίοδο 2014-2020, είπε ο υπουργός.

Αναθέρμανση της οικονομίας

Ο δεύτερος μεγάλος άξονας είναι η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, σημείωσε ο Κ. Χατζηδάκης.

Η Ελλάδα πρέπει να γίνει χώρα φιλική στις επενδύσεις. Πώς θα το πετύχουμε;
Με ένα νέο, απλό και σταθερό για αρκετά χρόνια φορολογικό νόμο, στο οποίο ήδη αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός.
Με περαιτέρω απλούστευση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Με αντιμετώπιση των προβλημάτων αδιαφάνειας και γραφειοκρατίας στον δημόσιο τομέα, υπογράμμισε ο υπουργός.

Υπάρχουν εκθέσεις, μελέτες και διεθνή κριτήρια για την ανταγωνιστικότητα. Για το πώς να τονώσουμε τις επενδύσεις και να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες. Πώς να εκσυγχρονίσουμε τη λειτουργία επαγγελμάτων, όπως έγινε με τα ταξί και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης. Καιρός είναι να φύγουμε από τις διαπιστώσεις και να τα κάνουμε πράξεις.

Βασική μας προτεραιότητα είναι επίσης η ελάφρυνση του διοικητικού βάρους και η επιτάχυνση των διαδικασιών για τις στρατηγικές και τις νέες επενδύσεις.

Το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει. Τώρα πρέπει να ενεργοποιήσουμε σε όλα τα στάδια το one-stop-shop του Invest in Greece ώστε να μη χρειάζεται η εμπλοκή άλλου φορέα για την ολοκλήρωση μιας επένδυσης.  Όλες οι επενδύσεις και ο βαθμός ωρίμανσής τους πρέπει να παρακολουθούνται με ηλεκτρονικό τρόπο. Με ειδική σηματοδότηση καθυστερήσεων, για την οποία θα λογοδοτούν οι αρμόδιοι, ώστε με τον τρόπο αυτόν να ενισχυθεί και η διαφάνεια.

Και με fast track στη Δικαιοσύνη, με θεσμικές παρεμβάσεις σε υποθέσεις που αφορούν στρατηγικές επενδύσεις, σε συνεννόηση βέβαια με το αρμόδιο υπουργείο.

Θα επικεντρωθούμε επίσης άμεσα σε κινήσεις που θα βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον. Προχωρώντας, για παράδειγμα, στην έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων για τις αδειοδοτήσεις τεχνικών επαγγελμάτων και για δραστηριότητες επιχειρήσεων τους προσεχείς μήνες.

Ιδιαίτερα κρίσιμο για τη βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της χώρας μας είναι το ζήτημα των εξαγωγών.

Στην κατεύθυνση αυτή αναπτύσσουμε μια εθνική στρατηγική για τις εξαγωγές, η οποία στηρίζεται σε τρεις άξονες:
 
Πρώτον, στη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή του αριθμού των προϊόντων και των εταιριών που εξάγουν.

Δεύτερον, στην προώθηση των εξαγωγών, σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα.

Τρίτον, στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση του διοικητικού βάρους για την πραγματοποίηση εξαγωγών.
Το στοίχημα στον κλάδο των εξαγωγών είναι ο καλύτερος συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Να οργανώσουμε μαζί κοινές δράσεις, να δουλέψουμε μαζί για να προωθήσουμε το Brand Name «Ελλάδα» στο εξωτερικό. Για να επιτύχουμε τελικά ένα εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης.

Εξαιρετικά σημαντική είναι η ανάπτυξη του τομέα της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Συνδέοντας την έρευνα και την καινοτομία άμεσα με την παραγωγή, με την άμεση εγκατάσταση ερευνητικών κέντρων μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα, με αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι το venture capital, αλλά και με σωστή διάχυση υπαρχόντων κονδυλίων στην αγορά.

Τέλος, στην προσπάθειά μας στον χώρο των επενδύσεων θα διαπραγματευθούμε με τους εταίρους μας εκμεταλλευόμενοι κάθε δυνατότητα που μας δίνει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη λειτουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, με ειδικό φορολογικό καθεστώς. Με προστασία όμως -και θέλω να το τονίσω αυτό- των εργασιακών δικαιωμάτων. Η προσπάθεια δεν θα είναι καθόλου εύκολη. Θεωρώ, όμως, ότι οι εταίροι μας πρέπει να αντιληφθούν πως αυτές οι ειδικές ζώνες είναι ένας ουσιαστικός τρόπος αναζωογόνησης της ελληνικής οικονομίας, που βρίσκεται σε βαθύ τέλμα ύφεσης.

Παράλληλα, θα εργαστούμε σκληρά για να ξεμπλοκάρουμε έργα που θα τονώσουν αμέσως την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.

Πολλά από αυτά αφορούν το υπουργείο μας και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τους αυτοκινητοδρόμους, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια όπως της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας και του Λαυρίου, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το τραμ.

Είναι αυτονόητο ότι τα έργα αυτά θα αποτελέσουν προτεραιότητά μας, όπως φυσικά και το μετρότης Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας, αλλά και έργα που είχαν βαλτώσει όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο πρέπει να επαναδημοπρατηθεί χωρίς καθυστερήσεις.

Οδικοί άξονες

Το βασικότερο από αυτά είναι ασφαλώς οι μεγάλοι οδικοί άξονες. Είναι έργα που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, αλλά δυστυχώς έχουν σταματήσει. Η επανέναρξή τους και η ολοκλήρωση των διαδικασιών που εκκρεμούν είναι για μας προτεραιότητα. Είναι η πρώτη καυτή πατάτα που έχουνε να διαχειριστούμε. Πολύ κρίσιμο και δύσκολο θέμα. Στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η καταρχήν διαπραγμάτευση με όλες τις πλευρές μέχρι το φθινόπωρο και να έχει ρυθμιστεί το θέμα, κατ’ εκτίμηση, μέχρι το τέλος του έτους.

Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά επίσης την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 περιφερειακών αεροδρομίων. Έχω επανειλημμένα πει: Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης.

Πεποίθησή μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής. Δεν είναι μόνο το ταμειακό όφελος. Είναι κυρίως το μήνυμα που στέλνει η Ελλάδα για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων.

Λειτουργία της αγοράς

Ο τρίτος άξονας της πολιτικής μας αφορά την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Βασική μας επιδίωξη είναι η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων στην αγορά με εμπόδια που τέθηκαν τεχνητά για να ωφελούνται λίγοι εις βάρος των πολλών, υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

Κύριο εργαλείο μας θα είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι αποφάσεις της, και ειδικότερα οι εισηγήσεις της για την άρση περιορισμών στην αγορά. Καθώς και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του υπουργείου.

Δεύτερο εργαλείο μας είναι ο εκσυγχρονισμός των αγορανομικών διατάξεων, είτε με κατάργηση, είτε με επικαιροποίηση ρυθμίσεων, όπου χρειάζεται.

Στο ζήτημα των τιμών θα επιδιώξουμε επίσης τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του Toolkit, του μηχανισμού ελέγχου τιμών που έχει καθιερώσει ο ΟΟΣΑ.

Αλλά και τον ενεργό έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.

Θα προχωρήσουμε επίσης στον εξορθολογισμό και στη μείωση κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας των επιχειρήσεων. Στην ενθάρρυνση των συνεργειών των εμπορικών επιχειρήσεων μέσω συγχωνεύσεων, clustering και open malls.

Οι δράσεις αυτές θα οδηγήσουν στη μείωση του κόστους, άρα και στη δυνατότητα μείωσης των τιμών.

Επίσης, θα επιδιώξουμε την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση του καταναλωτή, όπως και τη συνεργασία με όλες τις καταναλωτικές οργανώσεις. Και φυσικά θα επιδιώξουμε την προβολή από τα ΜΜΕ του Παρατηρητηρίου Τιμών, ώστε ο κόσμος να αξιοποιήσει αυτήν τη δυνατότητα και να πληροφορείται για τις εξελίξεις στην αγορά.

Τέλος, πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας θα είναι η αντιμετώπιση του παραεμπορίου, για το οποίο όμως είναι σαφές ότι χρειάζονται ακόμα πιο συντονισμένες δράσεις, από όλους τους συναρμόδιους φορείς, δημοτική αστυνομία, αστυνομία και τελωνεία. Έχοντας πάντα στενή συνεργασία με τον επιχειρηματικό κόσμο που πλήττεται από το παραεμπόριο.

Εκσυγχρονισμός του κράτους

Ο τέταρτος άξονας δράσεων αφορά το νοικοκύρεμα και τον εκσυγχρονισμό του κράτους, τόνισε ο κ. Χατζηδάκης.

Και αυτό σχετίζεται όχι μόνο με τη σπατάλη και τη διαφάνεια, αλλά και με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Πρόκειται για μια πονεμένη ιστορία, καθώς οι περισσότερες κρατικές επιχειρήσεις έχουν εξελιχθεί σε μαύρες τρύπες για την εθνική μας οικονομία.

Αυτό πρέπει να αλλάξει. Να κάνουμε διάκριση ανάμεσα στο «κρατικό» και στο «κοινωνικό». Με πρόσχημα την κοινωνική πολιτική κρατικοποιήσαμε τη ζωή μας και δημιουργήσαμε ένα αντικοινωνικό, σπάταλο κράτος, με πολλές εστίες διαφθοράς.

Πρώτη μας προτεραιότητα θα είναι η δημιουργία Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Διαγωνισμών Προμηθειών με στόχο τη μείωση του κόστους των προμηθειών και την αύξηση της διαφάνειας. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε προχωρήσει την ολοκλήρωσή του την άνοιξη του 2013.

Έχουμε το μεγάλο ζήτημα του ΟΣΕ. Βούληση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσουμε την εξυγίανση του ΟΣΕ. Με φροντίδα για τους φορολογούμενους και έγνοια για τους εργαζόμενους.

Από την προηγούμενή μου θητεία στο υπουργείο Μεταφορών, είχα ξεκινήσει την προσπάθεια εξυγίανσης. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε παρουσίασε ένα νόμο στην ίδια κατεύθυνση και είναι πολύ θετικό ότι υπάρχει συναντίληψη στο συγκεκριμένο θέμα.

Τι πρέπει να γίνει αμέσως:

Πρώτον, να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.

Δεύτερον, να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι’ αυτό το θέμα.

Τρίτον, να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.

Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατό, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας. Αλλά είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουμε με γνώση για τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης αγοράς, με σταθερότητα και με σοβαρότητα.

Πολύ μεγάλη σημασία έχει για μας και το ζήτημα της ομαλής λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
Για τον σκοπό αυτόν, θα προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση του οργανογράμματος τόσο στην ΟΣΥ Α.Ε. όσο και στη ΣΤΑΣΥ Α.Ε., τα μέσα σταθερής τροχιάς, για να είναι πιο λειτουργική η νέα δομή, υπογράμμισε ο Κ. Χατζηδάκης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο