Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έντεκα χρόνια πίσω η ταχυδρομική αγορά

Ισχυρό πλήγμα δέχεται η ταχυδρομική αγορά και είναι ενδεικτικό ότι λίγο πριν την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ο όγκος των διακινούμενων προϊόντων έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2000.

Έντεκα χρόνια πίσω η ταχυδρομική αγορά
Ισχυρό πλήγμα δέχεται η ταχυδρομική αγορά και είναι ενδεικτικό ότι λίγο πριν την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς ο όγκος των διακινούμενων προϊόντων έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2000, ενώ τα έσοδα είναι μειωμένα κατά 9% σε σχέση με το 2010, αγγίζοντας τα επίπεδα του 2005.

Οι εταιρείες του κλάδου -στις ταχυμεταφορές όπου ισχύει η απελευθέρωση- «μετρούν» τις πληγές τους, ενώ πολλά είναι και τα «λουκέτα» στην αγορά με 2.000 εργαζόμενους να βγαίνουν εκτός εργασίας το 2011.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών - Ταχυδρομείων κ. Λ. Κανέλλος κατά τη διάρκεια ημερίδας για την Ταχυδρομική Αγορά:

- O αριθμός των διακινούμενων ταχυδρομικών αντικειμένων γύρισε 11 χρόνια πίσω, δηλαδή στα επίπεδα του έτους 2000, με διακίνηση 590 εκατομμυρίων αντικείμενων (μείωση 13% σε σχέση με το 2010).

- Σε ότι αφορά τα έσοδα, η αγορά επέστρεψε στο 2005, με συνολικά έσοδα 643 εκατ. ευρώ (μείωση 9% σε σχέση με το 2010).

- Σε ότι αφορά τον αριθμό απασχολουμένων στην ταχυδρομική αγορά, στους άνεργους προστέθηκαν άλλοι 2.000 εργαζόμενοι που το 2011 έπαψαν να απασχολούνται στον ταχυδρομικό κλάδο (δηλαδή περαιτέρω μείωση 11% σε σχέση με το 2010).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης «Στοιχεία και Τάσεις της Ελληνικής Ταχυδρομικής Αγοράς, 2011», που παρουσιάστηκαν χθες σε ημερίδα, την περασμένη χρονιά δραστηριοποιούνταν στη χώρα 493 εταιρείες ταχυμεταφορών, μειωμένες κατά 3 σε σχέση με το 2010.

Το 2009 οι εταιρείες ήταν 461, έναντι 409 το 2008 και 341 το 2006. Συνολικά, το 90% των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινήθηκαν από τα ΕΛΤΑ (Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας) με το υπόλοιπο ποσοστό να έχει διακινηθεί από ιδιωτικές ταχυδρομικές επιχειρήσεις.
 
Η αναλογία διαφοροποιείται σε επίπεδο εσόδων, με τα ΕΛΤΑ να έχουν εισπράξει 58% των συνολικών εσόδων έναντι 42% που μοιράστηκαν κυρίως επιχειρήσεις ταχυμεταφορών.

Ταχυμεταφορές

Μικρός αριθμός εταιρειών φαίνεται ότι συγκεντρώνει τη μερίδα του λεόντος στις ταχυμεταφορές. Σχετικές μελέτες δείχνουν ότι μόλις εννέα επιχειρήσεις δηλώνουν έσοδα από την διακίνηση ταχυδρομικών αντικειμένων που υπερβαίνουν τα 4 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αυτές οι επιχειρήσεις υπολογίζεται ότι κατά το 2011 διακίνησαν περίπου το 87% των συνολικών ταχυδρομικών αντικειμένων της αγοράς ταχυμεταφορών, εισπράττοντας το 90% επί των αντίστοιχων συνολικών εσόδων.

O κ. Κανέλλος τόνισε ότι για να αναστραφεί το κλίμα αυτό απαιτείται από τις επιχειρήσεις του κλάδου μια περισσότερο ευέλικτη και «πελατο-κεντρική» προσέγγιση, με έμφαση στην τεχνολογική και εμπορική καινοτομία (εφοδιαστική αλυσίδα, νέα προϊόντα) που δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, προσθέτει αξία, και προσαρμόζει την καταναλωτική εμπειρία στις ανάγκες του χρήστη.

Σε ότι αφορά την Καθολική Υπηρεσία, τα ΕΛΤΑ κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο τόσο επί των συνολικών αντικειμένων (98%) όσο και επί των αντίστοιχων εσόδων (99%), ενώ το υπόλοιπο 2% διακινείται από επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες στον Τομέα υπό καθεστώς Ειδικής Άδειας.

Στην ομιλία του, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μάκης Βορίδης, αναφέρθηκε στο νέο ταχυδρομικό νόμο με τον οποίο μεταφέρεται στο εθνικό δίκαιο η ευρωπαϊκή οδηγία, που προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατάργηση του υφιστάμενου μονοπωλίου του ΕΛΤΑ και το πλήρες άνοιγμα της ταχυδρομικής αγοράς στον ανταγωνισμό.
 
Όπως επισήμανε ο κ. Υπουργός, η ψήφιση του νέου νόμου αποτελεί ένα πετυχημένο παράδειγμα έγκαιρης και ορθής μεταφοράς ευρωπαϊκής οδηγίας στο εθνικό δίκαιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v