Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ταξί:Το επάγγελμα άνοιξε, άδειες δεν προβλέπονται

Απαγορευτικό στην έκδοση νέων αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη βάζει το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των ταξί, το οποίο παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Μεταφορών Μάκης Βορίδης.

Ταξί:Το επάγγελμα άνοιξε, άδειες δεν προβλέπονται
Απαγορευτικό στην έκδοση νέων αδειών στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη βάζει το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των ταξί, το οποίο παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μάκης Βορίδης.

Πάντως, στις περιοχές όπου τελικά θα εκδοθούν άδειες θα απαιτούνται η καταβολή του διοικητικού τέλους περίπου 1.000 ευρώ και εγγύηση 5.000 ευρώ για κάθε άδεια.

Ο αριθμός των αδειών θα καθορίζεται από ειδικό μαθηματικό τύπο λαμβάνοντας υπόψη πληθυσμιακά, συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια, ενώ τον αριθμό των αδειών θα τον καθορίζει ο περιφερειάρχης με απόφασή του κάθε δύο χρόνια.

Άδειες θα δίνονται σε υπηκόους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε εταιρείες με έδρα σε χώρα της Ε.Ε., ενώ ο αριθμός των αδειών που κατέχει ένας ιδιώτης ή μια εταιρεία δεν θα πρέπει  να ξεπερνά το 10% των αδειών που διατίθενται συνολικά στη συγκεκριμένη περιφέρεια.

Ο συντελεστής έκδοσης νέων αδειών είναι για την Αθήνα 2,5 (+1, -1 δηλαδή από 1,5 έως 3,5) και για την περιφέρεια 1,5 (+1, -1 δηλαδή από 0,50 έως 2,5). Αρκεί να αναφερθεί ότι σήμερα στην Αθήνα τα ταξί που κυκλοφορούν υπερκαλύπτουν τη συγκεκριμένη πρόβλεψη καθώς ανέρχονται σε 4,5 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.

Στα σημαντικά σημεία του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση της ειδικής μεταφοράς, η χαρακτηριζόμενη κατηγορία ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΘ, που αφορά οχήματα 5 έως 9 θέσεων, τα οποία δε θα φέρουν μετρητή, ενώ θα λειτουργούν μόνο με προμίσθωση (ραντεβού). Ακόμα, οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων αδειών δεν θα μπορούν να παραλαμβάνουν πελάτες από το δρόμο.

Χαρακτηριστικά, στο άρθρο 91 αναφέρεται: «Απαγορεύεται η μίσθωση Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΕΙΔΜΙΣΘ χωρίς προηγούμενη καταγεγραμμένη συνεννόηση με τον πελάτη. Απαγορεύεται επίσης η καθ' οιονδήποτε τρόπο προσέγγιση πελατών από οδηγούς Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων ΕΙΔΜΙΣΘ, όταν αυτά βρίσκονται σε κίνηση ή σε χώρους στάσης ή στάθμευσης (πιάτσες).

Η παραβίαση της διάταξης αυτής επισύρει την πειθαρχική ποινή της αφαίρεσης της ειδικής άδειας του οδηγού του αυτοκινήτου». Μάλιστα, οι οδηγοί θα πρέπει να είναι εφοδιασμένοι και με το αποδεικτικό στοιχείο της μίσθωσης.

Σημειώνεται ότι για την έκδοση άδειας αυτοκινήτων ειδικής μίσθωσης τα ποσά ανέρχονται σε 1.000 ευρώ για την άδεια και σε 5.000 ευρώ εγγύηση, ενώ για τους ιδιοκτήτες ταξί που μετατρέπουν την άδειά τους στην εν λόγω κατηγορία μεταφοράς δεν απαιτείται η καταβολή οικονομικού αντιτίμου καμιάς μορφής.

Μεταβίβαση αδειών

Πράσινο φως και μέγιστη ικανοποίηση στους αυτοκινητιστές παρέχει η δυνατότητα μεταβίβασης της άδειας για οποιονδήποτε λόγο. Η μεταβίβαση από επαχθή αιτία της άδειας κυκλοφορίας Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου ή ποσοστού της άδειας φορολογείται βάσει του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

Αντίστοιχα, η μεταβίβαση ολόκληρης της άδειας κυκλοφορίας Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτου ή μεγάλου μέρους αυτής λόγω δωρεάς εν ζωή ή αιτία θανάτου και λόγω κληρονομιάς φορολογείται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Λαχεία.

Έδρες

Σε ό,τι αφορά τις έδρες, αυτές αναμένεται να ισχύσουν ως έχουν, ωστόσο η μονή ταρίφα θα αφορά πλέον όλον τον νομό Αττικής, εκτός των νησιών του.

Η μονή ταρίφα θα ισχύσει και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, πλην των Δήμων Βόλβης, Λαγκαδά και Χαλκηδόνος.
 
Ομοίως θα ισχύσει στην περιοχή Ηρακλείου Κρήτης, που αποτελείται από τις δημοτικές ενότητες Ηρακλείου του Δήμου Ηρακλείου, Νέας Αλικαρνασσού του Δήμου Ηρακλείου, Γαζίου του Δήμου Μαλεβιζίου, Γουβών του Δήμου Χερσονήσου, Χερσονήσου του Δήμου Χερσονήσου και Μαλίων του Δήμου Χερσονήσου, αλλά και στην περιοχή των Χανίων, που αποτελείται από τις δημοτικές ενότητες Σούδας, Ακρωτηρίου, Νέας Κυδωνίας, Θερίσου, Ελ. Βενιζέλου και Κεραμιών του Δήμου Χανίων.

«Εποχική» μετακίνηση

Σε ειδικές περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες ταξί μπορούν να μεταφέρουν για συγκεκριμένο διάστημα την έδρα τους, να προχωρούν σε μεταστάθμευση, όπως ονομάζεται. Η πρόβλεψη διατηρήθηκε από το προηγούμενο νομοθέτημα και ορίζει ότι με κοινή απόφαση των οικείων περιφερειαρχών, επιτρέπεται σε Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητο ΤΑΞΙ για χρονικό διάστημα έως έξι μήνες ανά έτος, να σταθμεύει σε έδρα άλλη από αυτήν που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας του, υπό τον όρο ότι η άλλη έδρα ανήκει σε διαφορετική περιφέρεια από αυτήν στην οποία ανήκει το όχημά του.

Επίσης, πάντα με απόφαση του περιφερειάρχη, επιτρέπεται η μεταστάθμευση από μία έδρα σε άλλη της ιδίας περιφέρειας και για το χρονικό διάστημα από 1ης Ιουνίου μέχρι 30ής Σεπτεμβρίου, για εξυπηρέτηση εποχικών συγκοινωνιακών αναγκών.

Λοιπές προβλέψεις

Εξάλλου, με το νομοσχέδιο επιχειρείται να κλείσουν ζητήματα του τομέα των μεταφορών. Χαρακτηριστικά, προβλέπεται κονδύλι 45 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων για τα ΚΤΕΛ, ενώ προβλέπεται και η μεταφορά των υπαλλήλων των εταιρειών της πρώην Ολυμπιακής μόνο σε οργανικές θέσεις της ΥΠΑ.

Μετωπική σύγκρουση με τον Γ. Ραγκούση

Σοβαρές ενστάσεις και βαρύτατους χαρακτηρισμούς περιείχε η τοποθέτηση του πρώην υπουργού Υποδομών και νυν αναπληρωτή υπουργού Άμυνας Γ. Ραγκούση στη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου για την απελευθέρωση των ταξί, που παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο ο αρμόδιος υπουργός Μάκης Βορίδης.

«Αποτελεί μία εξαίρεση που προστατεύει τα στενά συμφέροντα μιας μικρής ολιγαρχίας και εγείρει ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης και πολιτικής ηθικής», σχολίασε ο Γ. Ραγκούσης, ο οποίος φέρεται αποφασισμένος να εκφράσει αυτήν του τη διαφωνία και στο πλαίσιο της ψηφοφορίας στη Βουλή.

Στα βασικά σημεία της εισήγησής του στο υπουργικό συμβούλιο για το νομοσχέδιο που αφορά την απελευθέρωση των ταξί, αναφέρει:

1. Αντιμετωπίζει τη δημόσια περιουσία όπως είναι οι Άδειες Επιβατηγών Δημοσίας Χρήσης ως ιδιωτική περιουσία του κατόχου, η οποία μεταβιβάζεται, κληρονομείται και δωρίζεται, ακριβώς όπως σήμερα συμβαίνει, από τους κατόχους της Άδειας Επιβατηγού Δημοσίας Χρήσης. Η δυνατότητα δωρεάς και μεταβίβασης, σε συνδυασμό με το κλείσιμο της αγοράς που εγγυάται ο μαθηματικός αλγόριθμος, επιτρέπει τη διατήρηση στην ουσία της μαύρης αγοράς των αδειών κυκλοφορίας ταξί.

Άρα διατηρούνται η μαύρη αγορά, η παραοικονομία και η φοροδιαφυγή, η οποία υπενθυμίζεται ότι αφορά συναλλαγές 4.000.000.000 ευρώ μόνο για την περασμένη δεκαετία.

2. Το επάγγελμα παραμένει ερμητικά κλειστό.

Με το εφεύρημα του αλγόριθμου δεν δίνεται καμία νέα άδεια σε όλη την Αττική, τη Θεσσαλονίκη αλλά ούτε και στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας για τις επόμενες δεκαετίες.

3. Κλείνει πριν καν ανοίξει και η αγορά των Ειδικής Μίσθωσης Οχημάτων (9θέσιων τουριστικών προμισθωμένων), η οποία είναι μια αγορά που λειτουργεί ελεύθερα σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητη ουσιαστικά από την αγορά των ταξί και συνεισφέρει πολλά στον τουρισμό και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Με το παρόν νομοσχέδιο ο αριθμός των ειδικής μίσθωσης οχημάτων αποτελεί τμήμα του αριθμού που προκύπτει από το αποτέλεσμα του αλγόριθμου των ΕΔΧ οχημάτων.

Οι έδρες των ταξί παραμένουν, πλην της Αττικής, στις προ της εφαρμογής της ρύθμισης Καποδίστρια τοπικές κοινότητες. Δεν λαμβάνεται υπόψη στον σχεδιασμό η νέα διοικητική δομή της χώρας.

Σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο, επιτρέπεται σε έναν ιδιοκτήτη ΕΔΧ η συγκέντρωση έως και 10% του μέγιστου αριθμού αδειών κυκλοφορίας ανά δήμο ή του 5% ανά περιφέρεια. Αυτό σημαίνει ότι στην Αθήνα θα μπορεί 1 εταιρεία να διαθέτει έως και 650 άδειες. Στην προηγούμενη ρύθμιση προβλεπόταν η δυνατότητα σε εταιρείες να κατέχουν έως 10 άδειες ΕΔΧ.

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου προωθεί μία εξαίρεση που γίνεται για μία συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, όταν το σύνολο του ελληνικού λαού έχει υποστεί τις αναπόφευκτες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, την αναγκαία υπερφορολόγηση σε επιχειρήσεις και το άνοιγμα άλλων μέχρι πρόσφατα κλειστών επαγγελμάτων.


* Το πολυνομοσχέδιο και η αιτιολογική έκθεση δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v