Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοικτά τα ενδεχόμενα για το μαύρο στο FIR Αθηνών

Όλα τα ενδεχόμενα για την βλάβη που προκλήθηκε στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών – Μακεδονίας και είχε ως αποτέλεσμα να βγει “off” ο ελληνικός εναέριος χώρος, θα αναλάβει να διερευνήσει η επείγουσα ένορκη διοικητική εξέταση.

Ανοικτά τα ενδεχόμενα για το μαύρο στο FIR Αθηνών
Όλα τα ενδεχόμενα για την βλάβη που προκλήθηκε στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών – Μακεδονίας και είχε ως αποτέλεσμα να βγει “off” ο ελληνικός εναέριος χώρος (FIR Αθηνών) την στιγμή που βρίσκονταν σε αυτόν περισσότερα από 150 αεροσκάφη θα αναλάβει να διερευνήσει η επείγουσα ένορκη διοικητική εξέταση που παρήγγειλε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Το περιστατικό προκλήθηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης όταν το σύστημα ηλεκτροδότησης του Κέντρου Ελέγχου Αθηνών - Μακεδονίας βγήκε εκτός λειτουργίας και έπεσε «μαύρο» στις οθόνες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας για περισσότερο από οκτώ λεπτά της ώρας.

Από την ώρα που εκδηλώθηκε το πρόβλημα έως το μεσημέρι το ελληνικό FIR δούλευε στη μισή του χωρητικότητα, ενώ ο αεροναυτιλιακός εξοπλισμός της πρωτεύουσας δούλευε με εφεδρικά συστήματα και προκειμένου να καλύπτει τις ανάγκες του δανειζόταν «ορατότητα» από τα ραντάρ των περιφερειακών αεροδρομίων.

Ως συνέπεια της κατάστασης αυτής ως αργά το απόγευμα 120 πτήσεις κατέγραψαν καθυστερήσεις έως 4,30 ώρες ενώ 15 δρομολόγια τελικά ακυρώθηκαν. Κατά μέσο όρο το δρομολόγια καθυστέρησαν έως 2 ώρες.

«Σοβαρότατο συμβάν»

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΤο σοβαρότατο, όπως χαρακτηρίζεται από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, περιστατικό που συγκεντρώθηκε στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής της ΥΠΑ προκάλεσε την επέμβαση του υπουργού Μεταφορών κ. Ραγκούση ο οποίος ζήτησε τη διεξαγωγή επείγουσας Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης για τη διακρίβωση των συνθηκών και των αιτίων που προκάλεσαν τη βλάβη του συστήματος Pallas και ενημέρωσε την Προϊσταμένη Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κ. Ελένη Ράϊκου να προχωρήσει στις δέουσες ενέργειες.

Γερασμένο το σύστημα Pallas λένε οι ελεγκτές

Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας αποδίδουν το πρόβλημα στο σύστημα Pallas το οποίο, όπως επισημαίνουν, είναι γερασμένο και θα έπρεπε να έχει αντικατασταθεί.

«Το σύστημα PALLAS εγκαταστάθηκε το 1995 και θα έπρεπε να έχει ήδη αλλάξει από καιρό» σημειώνουν. Πάντως στην περίπτωση αυτή είναι προφανές ότι υπήρξε πρόβλημα και στο UPS, το οποίο σε περιπτώσεις διακοπής ρεύματος εξασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας στο σύστημα, αρχικά με μπαταρίες και στην συνέχεια με σύστημα ηλεκτροπαραγωγών ζευγών.

Κρίσιμο σημείο για την λειτουργία του UPS θεωρούνται οι μπαταρίες οι οποίες πρέπει αντικαθίσταται πλήρως, συνήθως κάθε 3 εως 5 χρόνια προκειμένου να εξασφαλίζεται η λειτουργία τους σε περιπτώσεις ανάγκης, όπως επισημαίνουν γνώστες του συστήματος. Ωστόσο στην περίπτωση αυτή είναι άγνωστο πότε είχαν αντικατασταθεί οι μπαταρίες.

«Σημειώνεται ότι, η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας αποκαταστάθηκε την 1.15 π.μ. με την ενεργοποίηση των εφεδρικών συστημάτων ηλεκτροδότησης, χωρίς όμως να επανέλθει η απεικόνιση στις οθόνες. Ταυτόχρονα άρχισε η σταδιακή αποκατάσταση της δυσλειτουργίας αυτής. Ελήφθησαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των πτήσεων, με άμεση ενημέρωση του Eurocontrol», τονίζεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.
 
Μάλιστα επισημαίνεται ότι η υπάρχουσα εναέρια κυκλοφορία αντιμετωπίστηκε με διαδικαστικό έλεγχο μέχρι της 5.00 π.μ. οπότε αποκαταστάθηκε η πλήρης λειτουργία με αρχικά μειωμένη χωρητικότητα. "Καθ΄ όλη τη διάρκεια του συμβάντος το σύστημα επικοινωνιών εδάφους αέρος παρέμεινε σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία".

Ήδη διερευνάται το σοβαρό συμβάν από την Εθνική Εποπτική Αρχή Αεροναυτιλίας, όπως προβλέπεται από τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς» καταλήγει η ανακοίνωση.

Η ΥΠΑ χάνει πολύτιμα κονδύλια από τους κυβερνητικούς χειρισμούς

Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε αμέσως από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, εφαρμόζοντας διαδικασιακό έλεγχο και τα αεροσκάφη κατευθύνθηκαν με ασφάλεια στον προορισμό τους», τονίζουν οι Ελεγκτές.

Πάντως σε κάθε περίπτωση το πρόβλημα που προκλήθηκε καθιστά ιδιαίτερα επίκαιρη την συζήτηση που έχει ανοίξει το τελευταίο διάστημα από την πλευρά των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας οι οποίοι υποστηρίζουν ότι με τους κυβερνητικούς χειρισμούς η ΥΠΑ σε ορίζοντα τριετίας θα απολέσει έσοδα 400 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία, κυρίως, θα «λείψουν» από την αναβάθμιση των συστημάτων αεροναυτιλίας της χώρας που είναι απαραίτητη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v