Στο Λουξεμβούργο ο Βενιζέλος για Eurogroup-Ecofin

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε άτυπες συνεδριάσεις των Συμβουλίων Eurogroup και Ecofin στο Λουξεμβούργο. Τι θα συζητηθεί στο Ecofin.

Στο Λουξεμβούργο ο Βενιζέλος για Eurogroup-Ecofin
Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Οικονομικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε άτυπες συνεδριάσεις των Συμβουλίων Eurogroup (Κυριακή 19 Ιουνίου) και Ecofin (Δευτέρα 20 Ιουνίου) στο Λουξεμβούργο.

Η ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου Ecofin (20/6/2011)

Α. ECOFIN:Νομοθετικές διαβουλεύσεις

1. Νομοθετικές προτάσεις για την οικονομική διακυβέρνηση:

Στις 29 Σεπτεμβρίου 2010, η Ε. Επιτροπή παρουσίασε έξι προτάσεις για την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης. Στις 15 Μαρτίου 2011, το Συμβούλιο ECOFIN κατέληξε σε συμφωνία γενικής προσέγγισης και για τις έξι προτάσεις. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Μαρτίου έκανε σαφή έκκληση για την υιοθέτηση του πακέτου τον Ιούνιο του 2011. Ο πρώτος τριμερής διάλογος έλαβε χώρα στις 20 Απριλίου 2011 και πολλές σχετικές συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν έκτοτε. Το Συμβούλιο ECOFIN του Μαΐου έδωσε περαιτέρω καθοδήγηση επί διαφόρων οριζοντίων θεμάτων, προκειμένου η Προεδρία να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ).

Η τελική συνάντηση της τριλογίας έγινε στις 15 Ιουνίου και η Προεδρία, στις 16 Ιουνίου, απέστειλε στα κράτη-μέλη τα κείμενα των οριστικών συμβιβαστικών προτάσεων. Στις 17 Ιουνίου, η Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων προβλέπεται να συμφωνήσει επί του προτεινόμενου πακέτου και στη συνέχεια της ίδιας μέρας να στείλει επιστολή προς το ΕΚ. Το Συμβούλιο ECOFIN της 20ης Ιουνίου θα πρέπει να υιοθετήσει την επικαιροποιημένη γενική προσέγγιση. Το αυστηρό αυτό χρονοδιάγραμμα θα δώσει τη δυνατότητα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του ΕΚ να ψηφίσει στις 20 Ιουνίου, ενώ η τελική ψηφοφορία θα ολοκληρωθεί στη μίνι ολομέλεια στις 23 Ιουνίου.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΑναφορικά με τις γενικές κατευθύνσεις και τα βασικά στοιχεία του νέου προτεινόμενου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης, το ΕΚ και το Συμβούλιο σε γενικές γραμμές συμπλέουν. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες διαφορές μεταξύ της θέσης του ΕΚ και της γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το ΕΚ νομοθετεί μαζί με το Συμβούλιο σε τέσσερις από τις έξι νομοθετικές προτάσεις, η Προεδρία προσπαθεί να πετύχει ισορροπημένο συμβιβασμό, λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις των κρατών-μελών και τους ρόλους του Συμβουλίου και του ΕΚ.

Σε συνέχεια εντατικών διαπραγματεύσεων, η Προεδρία θεωρεί ότι τα περισσότερα θέματα έχουν επιλυθεί ή μπορούν να επιλυθούν ώστε να επιτευχθεί συμβιβασμός. Ωστόσο, τα ακόλουθα πολιτικά ζητήματα παραμένουν ανοικτά, εκ των οποίων το σημαντικότερο για το ΕΚ είναι η ψηφοφορία αντεστραμμένης ειδικής πλειοψηφίας στο προληπτικό σκέλος του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης:

Ζήτημα 1ο: Ψηφοφορία ανεστραμμένης ειδικής πλειοψηφίαςΖήτημα 2ο: Ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην υιοθέτηση του πίνακα αποτελεσμάτων

2. Πρόταση Απόφασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που χορηγεί εγγυήσεις της Ε.Ε. στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έναντι ζημιών από δάνεια και εγγυήσεις δανείων για έργα εκτός Ε.Ε.

Στο ECOFIN θα συζητηθεί πρόταση της Προεδρίας για τη χορήγηση εγγύησης της Ε.Ε. προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) σε περίπτωση ζημιών από δάνεια και εγγυήσεις δανείων για έργα εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, θα συζητηθεί το ζήτημα της επιλεξιμότητας της Ισλανδίας και η παροχή καθοδήγησης στην Προεδρία – σχετικά με το θέμα αυτό- κατά την προσεχή τριμερή διάλογο (που προγραμματίζεται στις 21 Ιουνίου) με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

3. (ενδεχ.) Οδηγία για τα Συστήματα Εγγύησης Καταθέσεων

Στο προσεχές Συμβούλιο ECOFIN, θα συζητηθεί πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τα Συστήματα Εγγύησης Καταθέσεων. Η Προεδρία στοχεύει να επιτύχει συμφωνία γενικής προσέγγισης το συντομότερο δυνατόν, ώστε να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με στόχο τη συμφωνία σε πρώτη ανάγνωση.

Η πρόταση εξετάσθηκε από την Ομάδα Εργασίας για τις Χρηματοπιστωτικές Υπηρεσίες, κατά την διάρκεια της βελγικής και ουγγρικής Προεδρίας. Μετά τη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας της 31ης Μαΐου 2011, παρατηρείται μεγάλος βαθμός συμφωνίας σχετικά με τη συμβιβαστική πρόταση της Προεδρίας, με την οποία θεωρείται ότι επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή ισορροπία μεταξύ των απόψεων που έχουν εκφραστεί.

Ανοικτό μένει ακόμα το ζήτημα της συμφωνίας σχετικά με τη χρηματοδότηση των Συστημάτων Εγγύησης Καταθέσεων. Η Προεδρία προτείνει να καθοριστεί το ύψος της εκ των προτέρων χρηματοδότησης στο 0,5% επί του συνόλου των καταθέσεων σαν συνολικό αποθεματικό, προκειμένου να καλυφθεί η αδυναμία μιας τράπεζας να πληρώσει τους καταθέτες της και την ολοκλήρωση της διαδικασίας δημιουργίας των ταμείων εγγυήσεων καταθέσεων μέχρι το 2027.

4. Κανονισμός για τα παράγωγα, τους κεντρικούς αντισυμβαλλόμενους και τα αρχεία καταγραφής συναλλαγών

Στο Συμβούλιο θα γίνει συζήτηση γενικής προσέγγισης επί προτάσεως Κανονισμού για τα παράγωγα, τους Κεντρικούς Αντισυμβαλλόμενους και τα αρχεία καταγραφής συναλλαγών.

Τον Σεπτέμβριο 2010, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε πρόταση κανονισμού με στόχο να προσδώσει περισσότερη ασφάλεια και μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά εξω-χρηματιστηριακών παραγώγων. Με το σχέδιο κανονισμού η Επιτροπή προτείνει τα πληροφοριακά στοιχεία για τα συμβόλαια παραγώγων που διαπραγματεύονται εξω-χρηματιστηριακά να διαβιβάζονται στα αποθετήρια συναλλαγών και οι εποπτικές αρχές να μπορούν να τα συμβουλεύονται. Επίσης, περισσότερες πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά. Η Επιτροπή προτείνει να γίνεται ο διακανονισμός (συμψηφισμός των τυποποιημένων συμβολαίων) εξω-χρηματιστηριακών παραγώγων μέσω κεντρικών αντισυμβαλλόμενων. Έτσι θα μειωθεί ο πιστωτικός κίνδυνος αντισυμβαλλόμενου , δηλαδή ο κίνδυνος αθέτησης από πλευράς ενός των μερών. Η πρόταση της Επιτροπής ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις δεσμεύσεις της ΕΕ στο πλαίσιο της Ομάδας G20 και την προσέγγιση του θέματος από τις ΗΠΑ.

Κατά τη τελευταία συνάντηση των Οικονομικών Ακολούθων στις 9-6-2011, διεφάνη μεγάλος βαθμός σύγκλισης απόψεων μεταξύ των κρατών-μελών, βάσει του τελευταίου συμβιβαστικού κείμενου της Προεδρίας. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα εκκρεμή ζητήματα στα οποία οι απόψεις των κ-μ αποκλίνουν σημαντικά, όπως α. οι δυνατότητες παρέμβασης που θα έχουν η Ευρωπαϊκή Εποπτική Αρχή Αξιών και Αγορών (ESMA), τα κολλέγια των εποπτών και οι εθνικές αρχές, β. το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού, αν δηλαδή θα συνεχίσει να καλύπτει μόνο τα εξω-χρηματιστηριακά παράγωγα ή θα επεκταθεί σε όλα τα παράγωγα, γ. η δυνατότητα να υπάρχει πρόσβαση στη ρευστότητα των Κεντρικών τραπεζών από τους κεντρικούς αντισυμβαλλόμενους, δ. η μεταβατική εξαίρεση των συνταξιοδοτικών σχημάτων (συνταξιοδοτικά ταμεία ή άλλοι παρόμοιοι οργανισμοί) από τις υποχρεώσεις εκκαθάρισης, ε. η εξαίρεση των ενδοομιλικών συναλλαγών από υποχρεώσεις εκκαθάρισης, στ. οι ενδυναμωμένες προβλέψεις για τρίτες χώρες κλπ.

Μη νομοθετικές δραστηριότητες

1. Οικονομική διακυβέρνηση: Οδηγία του Συμβουλίου για τη θέσπιση ελάχιστων κανόνων στα εθνικά δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών-μελών (συνέχεια από το πρώτο μέρος)

2. Ευρωπαϊκό Εξάμηνο


Στο πλαίσιο του πρώτου Ευρωπαϊκού Εξαμήνου που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2011 και βάσει των αξιολογήσεων των προγραμμάτων Σταθερότητας/Σύγκλισης και των Εθνικών Προγραμμάτων Μεταρρυθμίσεων που υπέβαλλαν τα κράτη-μέλη τον Απρίλιο-Μάιο 2011, η Ε. Επιτροπή, στις 7 Ιουνίου, υιοθέτησε 27 δέσμες ειδικών ανά χώρα συστάσεων- καθώς και μία ακόμη για την ευρωζώνη ως σύνολο - προκειμένου να συνδράμει τα κράτη μέλη στο συντονισμό των οικονομικών και κοινωνικών πολιτικών τους, ώστε να έχουν ικανοποιητικά αποτελέσματα όσον αφορά την οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τα δημοσιονομικά. Οι δεσμεύσεις των 23 κρατών-μελών που μετέχουν στο Σύμφωνο Ευρώ+ (Euro+ Pact) έχουν επίσης συνεκτιμηθεί από την Ε. Επιτροπή ως μέλος της διαδικασίας και έχουν συμπεριληφθεί στις ως άνω συστάσεις.

Οι συστάσεις προορίζονται να εφαρμοστούν από τα κράτη μέλη εντός διαστήματος 12-18 μηνών. Εισηγούνται την άμεση λήψη μέτρων που θα ενισχύσουν την πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων που περιλαμβάνονται στη μακροπρόθεσμη οικονομική στρατηγική «Ευρώπη 2020», λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε κράτους-μέλους. Για τα κράτη-μέλη που λαμβάνουν εξωτερική χρηματοοικονομική βοήθεια, η Ε. Επιτροπή επέλεξε να προβεί σε μια μόνο σύσταση – να εφαρμόσουν έγκαιρα τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο των προγραμμάτων στήριξης. Αφού υιοθετηθούν οι συστάσεις από το Συμβούλιο, κάθε κράτος-μέλος πρέπει να επιδιώξει να αντανακλώνται οι συμφωνηθείσες προτεραιότητες της Ε.Ε. στη λήψη εθνικών αποφάσεων και στην ετήσια διαδικασία κατάρτισης προϋπολογισμού.

Οι συστάσεις θα εξεταστούν και θα υιοθετηθούν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 23ης και 24ης Ιουνίου, μετά από συζήτηση στα Συμβούλια ECOFIN και EPSCO. Η εφαρμογή θα παρακολουθηθεί το τρέχον έτος από την Επιτροπή και από τα κράτη μέλη μέσω μιας αυστηρής και διαρκούς διαδικασίας αξιολόγησης από ομοτίμους. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει την πρόοδο σε επίπεδο ΕΕ στην επόμενη Ετήσια Επισκόπηση της Ανάπτυξης, τον Ιανουάριο του 2012, και για κάθε κράτος μέλος στην επόμενη δέσμη ειδικών - ανά χώρα – συστάσεών της, τον Ιούνιο 2012.

3. Διαχείριση ποιότητας για τα Ευρωπαϊκά Στατιστικά

Το Συμβούλιο θα υιοθετήσει συμπεράσματα αναφορικά με την ποιότητα των στατιστικών στοιχείων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης με βάση την ανακοίνωση της Επιτροπής «Προς μία αυστηρή διαχείριση της ποιότητας στον τομέα των ευρωπαϊκών στατιστικών», που παρουσιάστηκε τον Απρίλιο 2011.

Β. ΔΕΙΠΝΟ: Τεστ αντοχής της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής

Οι Υπουργοί θα συζητήσουν την πορεία των αποτελεσμάτων των τεστ αντοχής που αναμένεται να δημοσιευτούν στις αρχές Ιουλίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v