Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ξεμπλοκάρουν τα οδικά έργα

Δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και αποσαφήνιση του μοντέλου χρηματοδότησης με εγγυήσεις του δημοσίου θα ζητήσουν από το Υπ. Υποδομών οι κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα έργα παραχώρησης και οι τράπεζες.

  • του Φάνη Γαβρινιώτη
Ξεμπλοκάρουν τα οδικά έργα
Συγκεκριμένα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, αλλά και μεγαλύτερη αποσαφήνιση του μοντέλου χρηματοδότησης με εγγυήσεις του δημοσίου θα ζητήσουν από το υπουργείο Υποδομών οι κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τα πέντε οδικά έργα παραχώρησης αλλά και οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί που τις δανειοδοτούν, προκειμένου να συμφωνήσουν στο σχέδιο διάσωσης των συμβάσεων που παρουσίασε λίγο πριν το Πάσχα η ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ.

Τις προσεχείς ημέρες, πιθανότατα εντός της επόμενης εβδομάδας, οι παραχωρησιούχοι θα αποστείλουν στο υπουργείο τις παρατηρήσεις τους επί του σχεδίου, ελπίζοντας πως μέχρι τέλη Μαϊου θα μπορέσουν να έρθουν σε συμφωνία με το ελληνικό δημόσιο.

Οι παραχωρησιούχοι πήραν επισήμως στα χέρια τους την πρόταση του υπουργείου το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης, ωστόσο είχαν γνώση του περιεχομένου της πολύ πιο νωρίς δεδομένου ότι από τις αρχές του έτους βρίσκονταν σε διαπραγματεύσεις με τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας και Υποδομών αναζητώντας από κοινού τρόπο οριστικής επίλυσης των προβλημάτων που οδήγησαν σε σοβαρές καθυστερήσεις τα έργα των 8,7 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι είχαν ήδη συμφωνήσει επί των βασικών αρχών της υπουργικής πρότασης για την προσωρινή απεμπλοκή των συμβάσεων και εκείνο που απομένει είναι να υπάρξουν ορισμένες επιπρόσθετες διευκρινήσεις πριν «πέσουν» οι απαραίτητες υπογραφές και ξεκινήσει πάλι η ροή χρηματοδότησης προς τα έργα.

Δεν ήταν, λοιπόν, τυχαία η βεβαιότητα που εξέφρασαν οι υπουργοί Οικονομίας και Υποδομών, Γιώργος Παπακωνταντίνου και Δημήτρης Ρέππας
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin, ότι η πρότασή τους θα γίνει αποδεκτή από τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες. Ήδη, στελέχη των πέντε κοινοπραξιών δηλώνουν αισιόδοξα για την τελική έκβαση των συζητήσεων.

Νέα χρονοδιαγράμματα

Πάντως, μεταξύ αυτών των σημείων που απομένουν να ξεκαθαρίσουν προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των έργων και η χρηματοδοτική τους στήριξη από τις τράπεζες είναι τα νέα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και την πραγματοποίηση μελετών επαναχάραξης ορισμένων τμημάτων των οδικών αξόνων (όπως το τμήμα Πύργος – Τσακώνα και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας), όπως επίσης και ο ακριβής τρόπος λειτουργίας του ειδικού εγγυητικού λογαριασμού των 500 εκατ. ευρώ που θα δημιουργήσει το δημόσιο.

Από τη στιγμή που θα διευκρινιστούν τα συγκεκριμένα ζητήματα, κάτι που εκτιμάται ότι θα γίνει λίγες ημέρες μετά την κατάθεση των παρατηρήσεων από τους παραχωρησιούχους, θα ανοίξει ο δρόμος για την οριστικοποίηση της συμφωνίας διάσωσης των πέντε συμβάσεων και κατ’ επέκταση για τη μείωση του ύψους των διοδίων έως 30% στα ολοκληρωμένα και μέχρι 50% στα υπό κατασκευή τμήματα των οδικών αξόνων.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι απώλειες που θα υπάρξουν στις εισπράξεις των παραχωρησιούχων από τις επικείμενες μειώσεις (οι οποίες θα ισχύσουν για τρία χρόνια) θα καλυφθούν από την εταιρία ειδικού σκοπού που σχεδιάζει να δημιουργήσει το δημόσιο για την τιτλοποίηση των μελλοντικών του εσόδων από διόδια σε αυτοκινητόδρομους.

Υπολογίζεται ότι τα έσοδα αυτά θα ανέλθουν για ολόκληρο το διάστημα της παραχώρησης στα 20 δισ. ευρώ, καθώς και ότι ένα μέρος τους θα διατεθεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους.

Η υπογραφή της συμφωνίας δεν θα σημάνει, όμως, και την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων.

Πέρα από την προσωρινή απεμπλοκή των συμβάσεων για τους επόμενους επτά - οκτώ μήνες (μέχρι τα τέλη του έτους), το ελληνικό δημόσιο, οι κατασκευαστές και οι τραπεζικοί οργανισμοί θα συνεχίσουν να βρίσκονται σε συζητήσεις για την ουσιαστική τροποποίηση των συμβάσεων.

Μάλιστα εκτιμάται πως θα απαιτηθούν αρκετοί μήνες μέχρις ότου διευθετηθούν όλες οι εκκρεμότητες (επαναπροσδιορισμός του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου των έργων, νέες μελέτες κτλ) και οι τροποποιημένες συμβάσεις οδηγηθούν προς ψήφιση στη Βουλή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v