Μεταφορές: Στα χαρτιά η απελευθέρωση βυτιοφόρων

Στην ομηρεία των συντεχνιακών συμφερόντων παραμένει έως σήμερα ο κλάδος των Ι.Χ. βυτιοφόρων, που έχει "απελευθερωθεί" μεν στα χαρτιά, αλλά όχι και στην πράξη.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μεταφορές: Στα χαρτιά η απελευθέρωση βυτιοφόρων
Στην ομηρεία των συντεχνιακών συμφερόντων, που δεν επιτρέπουν για δικό τους συμφέρον να προχωρήσει η απελευθέρωση της έκδοσης αδειών κυκλοφορίας Ι.Χ. βυτιοφόρων αυτοκινήτων, παραμένει έως σήμερα ο κλάδος των Ι.Χ. βυτιοφόρων, ο οποίος έχει "απελευθερωθεί" μεν στα χαρτιά, αλλά όχι και στην πράξη, παρότι και αυτό το θέμα προβλέπεται σαφώς στο κείμενο του μνημονίου.

Η ουσιαστική απελευθέρωση του κλάδου σκοντάφτει στην κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία δεν έχει ακόμη εκδοθεί, παρότι ο νόμος 3897 για τη σύσταση του Εθνικού Συμβούλου Οδικής Ασφάλειας το προβλέπει σαφώς.

Ειδικότερα, στο άρθρο 15 του εν λόγω νόμου, αναφέρεται: "Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ρυθμίζονται τα σχετικά με τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας ΦΙΧ βυτιοφόρων αυτοκίνητων, που δύνανται να έχουν στην κατοχή τους οι εταιρίες που διαθέτουν άδειες εμπορίας και ιδίως:

-Οι προϋποθέσεις χορήγησης αδειών κυκλοφορίας.
-Οι όροι και οι περιορισμοί ασκήσεως των δικαιωμάτων που παρέχονται με τις άδειες κυκλοφορίας.
διαδικασία έκδοσης των αδειών
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin.
-Οι αρμόδιες για την έκδοση αρχές και τα υποβαλλόμενα ενώπιόν τους δικαιολογητικά.
-Τα απαραίτητα στοιχεία κάθε άδειας και ο χρόνος διάρκειας αυτής.
-Οι επιβαλλόμενες σε περίπτωση παραβίασης κατ’ ανώτατο και κατώτατο όριο διοικητικές κυρώσεις.
-Οι μεταβατικές ρυθμίσεις για τις ήδη διαθέτουσες άδειες κυκλοφορίας εταιρίες".

Μαζεύουν… υπογραφές

Το διάστημα των τεσσάρων μηνών που έχει περάσει από τη δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ δεν ήταν αρκετό ώστε τα αρμόδια υπουργεία να συντονιστούν και να ετοιμαστεί η κοινή υπουργική απόφαση. Παρότι αρχικώς τα αρμόδια υπουργεία διαβεβαίωναν ότι η σχετική απόφαση θα ήταν έτοιμη το πολύ σε ένα δίμηνο από τη δημοσίευση του νόμου, ακόμη αυτή δεν έχει εκδοθεί, ενώ εδώ και αρκετό διάστημα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι σε φάση… συλλογής υπογραφών.

Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) επισημαίνει πως για το θέμα της απελευθέρωσης των αδειών βυτιοφόρων υπάρχει ήδη τελεσίδικη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας υπέρ της κατάργησης κάθε εμποδίου και περιορισμού για την απόκτηση αδειών ΦΙΧ βυτιοφόρων.

Για το ίδιο θέμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη από τον Οκτώβριο του 2009 έχει παραπέμψει τη χώρα μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ενώ και στο κείμενο του μνημονίου ορίζεται σαφώς ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να προωθήσει αμέσως την απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών με την κατάργηση όλων των περιττών περιορισμών στην έκδοση αδειών κυκλοφορίας.

Παγωμένες οι άδειες

Η καθυστέρηση στην έκδοση της απαραίτητης υπουργικής απόφασης έχει ως αποτέλεσμα να εξακολουθεί να υφίσταται το πάγωμα έκδοσης νέων αδειών Ι.Χ. βυτιοφόρων και οι εταιρίες πετρελαιοειδών είναι υποχρεωμένες να καταφεύγουν στα βυτιοφόρα δημόσιας χρήσης για την κάλυψη των αναγκών τους.

Πάντως, αδιευκρίνιστο παραμένει αν με την έκδοση της απόφασης η απελευθέρωση της αγοράς θα είναι άμεση και πλήρης ή αν θα γίνει σταδιακά ως προβλέπεται για τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, όπου η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς θα γίνει στα μέσα του 2013, ενώ έως τότε η αξία της υφιστάμενης άδειας θα μειώνεται κάθε εξάμηνο μέχρις ότου μηδενιστεί από την 1η Ιουλίου του 2013.

Η τριετής περίοδος χάριτος για τους ήδη κατόχους αδειών, πάντως, έχει ως αποτέλεσμα τον ουσιαστικό μηδενισμό της αγοράς, αφού κανένας ενδιαφερόμενος δεν προχωρά τώρα σε αγορά όταν ξέρει ότι σε μερικά χρόνια θα μπορεί να αγοράσει αυτήν την άδεια καταβάλλοντας μόνο ένα μικρό ποσό που αντιστοιχεί στα διοικητικά τέλη. Προϋπόθεση βέβαια παραμένει ο ενδιαφερόμενος να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις που είναι κοινές σε όλη την Ευρώπη και σχετίζονται με την αξιοπιστία και τη φερεγγυότητά του.

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι παρά την ψήφιση και την ισχύ του νόμου για την απελευθέρωση των μεταφορών οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων δεν σταμάτησαν να πιέζουν για παράταση της μεταβατικής περιόδου αλλά και για διατήρηση ενός ποσοστού της αξίας της άδειας και μετά το τέλος της περιόδου αυτής.
 
Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι οι συγκεκριμένες συντεχνίες παραμένουν εξαιρετικά ισχυρές, αφού ο νόμος της απελευθέρωσης παραμένει μόνο στα χαρτιά, παρότι πληθώρα μελετών έχει καταδείξει πως θα μπορούσε να ενισχύσει πολύπλευρα την ανάπτυξη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v