Ραγδαίες αλλαγές στο λιανεμπόριο τροφίμων

Σε δύσκολη θέση βρίσκονται τα στελέχη τόσο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ όσο και των επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων, γιατί αδυνατούν να υλοποιήσουν μια βιώσιμη στρατηγική, η οποία θα τις βγάλει από το τούνελ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Ραγδαίες αλλαγές στο λιανεμπόριο τροφίμων
** Οι σχετικοί πίνακες που αφορούν στην πορεία των πωλήσεων στα super markets δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

Σε δύσκολη θέση βρίσκονται τα στελέχη τόσο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ όσο και των επιχειρήσεων καταναλωτικών προϊόντων, γιατί αδυνατούν όχι μόνο να λύσουν τον γρίφο της κατανάλωσης στην Ελλάδα του μνημονίου αλλά και να υλοποιήσουν μια βιώσιμη στρατηγική, η οποία θα τις βγάλει από το τούνελ, σε μια αγορά που αλλάζει δραματικά.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της SymphonyIRI Group για την πορεία του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το 2010, οι αλλαγές στο μοντέλο κατανάλωσης είναι μεγάλες: η πτώση των πωλήσεων και η στροφή προς πιο φθηνές λύσεις είναι κάτι περισσότερο από δεδομένες, όπως δεδομένο πλέον είναι πως ο τζίρος πραγματοποιείται μέσω των υπερμάρκετ κυρίως το πρώτο 15νθήμερο κάθε μήνα, οπότε υπάρχουν ακόμα χρήματα στην τσέπη των καταναλωτών.

Παράλληλα, τα μικρά και τα μεσαία σημεία πώλησης
(τα σούπερ μάρκετ της γειτονιάς) φαίνεται πως έχουν χάσει την παλιά τους αίγλη, ενώ πόντους στις προτιμήσεις των καταναλωτών φαίνεται ότι κερδίζουν εκ νέου οι παραδοσιακοί «παίκτες» (φούρνοι, μικρά σημεία πώλησης καταναλωτικών προϊόντων, κρεοπωλεία, παντοπωλεία, ακόμα και convenience stores) λόγω και της δυνατότητας του βερεσέ που προσφέρουν.

* Οριακή, αν συγκριθεί με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, ήταν η κάμψη των πωλήσεων σε αξία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2010, αφού περιορίστηκε μόλις στο 1,76%. Η πτώση πάντως έχει κρούσει το καμπανάκι στα επιτελεία των εταιρειών του κλάδου, γιατί ανοίγει τον δρόμο για ένα ακόμη πιο δύσκολο 2011.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΣημειώνεται ότι μέχρι και πριν από δύο χρόνια η εν λόγω αγορά κατέγραφε σημαντικούς ρυθμούς ανόδου, κυρίως ως απόρροια της ανάπτυξης των δικτύων διανομής των παικτών της αγοράς. Τα πρώτα σημάδια κόπωσης στη συγκεκριμένη αγορά άρχισαν να εμφανίζονται το 2009, οπότε και καταγράφηκε οριακή αύξηση μόλις 1,12%.

* Πάντως, αν το -1,76% για το σύνολο του έτους θεωρείται ανεκτή κάμψη, η πορεία των πωλήσεων μήνα-μήνα κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς αποτυπώνει το βάθος της κρίσης (γράφημα 3). Μοναδικές εξαιρέσεις στην πτώση ήταν ο Ιανουάριος (αύξηση 2,84%), ο Αύγουστος (+5,06%), ο Νοέμβριος (+0,58%) και ο Σεπτέμβριος (+0,34%).

Ο μεν Ιανουάριος γιατί συγκρίνεται με έναν «κακό» Ιανουάριο του 2009, όταν η αύξηση ήταν μόλις 0,95%, ο δε Αύγουστος γιατί λόγω του μνημονίου και της έλλειψης χρημάτων οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων δεν πήγαν διακοπές, οπότε, επί της ουσίας, σύγκριση με τον αδύναμο από άποψη πωλήσεων Αύγουστο του 2009 (0,19%) δεν μπορεί να γίνει. Τους υπόλοιπους μήνες σημειώθηκε σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων -τον Ιούνιο άγγιξε το 6%-, ενώ ακόμη και τον παραδοσιακά δυνατό Δεκέμβριο καταγράφηκε πτώση σε ποσοστό 3,27%.

* Η κρίση έχει πλήξει κυρίως τα μικρά και τα μεσαία καταστήματα σούπερ μάρκετ και έχει ωφελήσει τα μεγάλα (γράφημα 1). Η μεγαλύτερη πτώση στις πωλήσεις κατά 9,73% σημειώθηκε στα καταστήματα μέχρι 400 τ.μ., ενώ στα αντίστοιχα με επιφάνεια 400 - 999 τ.μ. η μείωση ήταν της τάξεως του 4,07%. Από την άλλη πλευρά, σημειώθηκε αύξηση σε ποσοστό 5,44% στα υπερμάρκετ και οριακή άνοδος κατά 1,52% αποτυπώθηκε στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τα οποία έχουν επιφάνεια από 1.000 έως 2.500 τ.μ.

* Η κρίση πάντως δεν πλήττει μόνο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, αφού ακόμη και το κομμάτι του hard discount δέχτηκε πιέσεις (γράφημα 2). Βέβαια, σε αυτήν την πορεία (οριακή αύξηση στις πωλήσεις σε ποσοστό 0,14% το 2010, από 2,39% το 2009) καθοριστικό ρόλο έπαιξαν η απόφαση εξόδου από τη χώρα της Aldi αλλά και η απορρόφηση της Dia από την Carrefour - Μαρινόπουλος. Οπότε μοναδικός παίκτης-εκπρόσωπος του συγκεκριμένου μοντέλου παραμένει η Lidl, η οποία αποδείχτηκε ανθεκτική στις μεταβολές στην αγορά.

* Όσον αφορά στον κλάδο του discount, από τον Σεπτέμβριο και μετά καταγράφει ουσιαστική κάμψη των πωλήσεών του (γράφημα 4). Η πτώση πάντως του τελευταίου τριμήνου του έτους είναι σαφώς μικρότερη από την κάμψη των πωλήσεών του το αντίστοιχο διάστημα του 2009.

** Οι σχετικοί πίνακες που αφορούν στην πορεία των πωλήσεων στα super markets δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v