Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Με ρυθμούς χελώνας το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ

Με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς κινείται η προσπάθεια υλοποίησης του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ με τα περισσότερα μέτρα να βρίσκονται ακόμη σε στάδιο προετοιμασίας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Με ρυθμούς χελώνας το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ
Με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς κινείται η προσπάθεια υλοποίησης του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ το οποίο μεν ψηφίστηκε με συνοπτικές διαδικασίες και με εξαιρετικά σφικτό χρονοδιάγραμμα αλλά στην πράξη η εφαρμογή του αποδεικνύεται δύσκολη με τα περισσότερα μέτρα να βρίσκονται ακόμη σε στάδιο προετοιμασίας.

Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί ανησυχίες για το κατά ποσό θα μπορέσουν να υλοποιηθούν οι προβλέψεις του σχεδίου εξυγίανσης για το τρέχον έτος ενώ, με δεδομένο ότι το σχέδιο του ΟΣΕ αποτελεί «πιλότο» και για τις κινήσεις εξυγίανσης που πρόκειται να υλοποιηθούν στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, εύλογος είναι ο σκεπτικισμός που προκαλείται σε ότι αφορά και το πώς θα «τρέξει» ο νόμος για τις συγκοινωνίες που τίθεται σε ισχύ σε λίγες μέρες.

Μια από τις βασικές προβλέψεις του νόμου για την εξυγίανση του ΟΣΕ ήταν και η κατάρτιση νέων συμβάσεων εργασίας που θα έπρεπε να έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα στους εργαζόμενους και τις διοικήσεις σε διάστημα ενός μήνα. Σε περίπτωση που οι δύο πλευρές δεν κατέληγαν σε συμφωνία τότε προβλέπονταν ότι η πρόταση της εργοδοσίας θα νομοθετούνταν από την κυβέρνηση.

Αδιέξοδο στην διαπραγμάτευση για τις συμβάσεις

Η διαπραγμάτευση μεταξύ εργαζομένων στον Όμιλο ΟΣΕ και διοικήσεων συνεχίζεται για περισσότερο από δύο μήνες και προς στιγμήν φάνηκε πως οι δύο πλευρές είχαν έρθει κοντά σε συμφωνία. Όμως οι συζητήσεις έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο.

Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, η διοίκηση του Οργανισμού πρότεινε στους σιδηροδρομικούς επιπλέον μείωση μισθολογικών αποδοχών κατά 5%, σε σχέση με αυτήν που προβλέπεται στο Νόμο 3899 για τις ΔΕΚΟ.

Όμως, όπως τονίζεται από την πλευρά των εργαζομένων, ήδη κατ’ εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου από την 1η Ιανουαρίου μειώθηκαν κατά 10% «οι πάσης φύσεως αποδοχές, επιδόματα, αποζημιώσεις και αμοιβές γενικά, καθώς και τα με οποιαδήποτε άλλη ονομασία οριζόμενα και από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με σύμβαση εργασίας ή συμφωνία προβλεπόμενα, που καταβάλλονται στους απασχολούμενους με οποιαδήποτε σχέση εργασίας».

Τα σωματεία των εργαζομένων στον Όμιλο ΟΣΕ αποχώρησαν από τις διαπραγματεύσεις, ζητώντας από τις διοικήσεις να αποσύρουν την πρόταση για επιπλέον περικοπές στις απολαβές του προσωπικού, καθώς το ποσοστό των μειώσεων αθροιζόμενο με τις προηγούμενες μειώσεις των νόμων 3845 και 3899 στις οποίες πρέπει να προσθέσουμε τις περικοπές στα δώρα και το στο επίδομα αδείας, ξεπερνά το 35%.

Όπως υποστηρίζουν, εάν εφαρμοστεί η πρόταση της ηγεσίας της ΔΕΚΟ, σε απόλυτους αριθμούς συνεπάγεται συνολική μείωση αποδοχών κατά 400 ευρώ για την πλειονότητα του προσωπικού στους σιδηροδρόμους.

Καμία μετάταξη δεν έχει προχωρήσει

Την ίδια ώρα καθυστερήσεις μεγάλες υπάρχουν και σε ότι αφορά ότι αφορά το θέμα των μετατάξεων περίπου 1.600 ατόμων, είτε υποχρεωτικά είτε εθελοντικά, υπέβαλαν αιτήσεις την αποχώρησή τους από τον ΟΣΕ.

Έως σήμερα όμως οι μετατάξεις αυτές δεν έχουν υλοποιηθεί με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να εξακολουθεί να επιβαρύνεται με το μισθολογικό κόστος των υπαλλήλων ενώ ο στόχος των μετατάξεων ήταν να μειωθεί η μεγάλη μισθολογική δαπάνη. Μάλιστα ένας μεγάλος αριθμός υπαλλήλων βρίσκεται ουσιαστικά χωρίς αντικείμενο εργασίας καθώς από την πλευρά της διοίκησης έχουν ήδη προχωρήσει μεγάλες περικοπές στο δίκτυο δρομολογίων.

Τα σχέδιο εξυγίανσης θέτει ως στόχο την μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ κατά 2.351 άτομα.
Με τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται και με δεδομένο ότι τίποτε δεν έχει γίνει ακόμη προς την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, η αξία της οποίας τώρα επικαιροποιείται, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιτευχθούν οι φιλόδοξοι οικονομικοί στόχοι που θέτει το σχέδιο εξυγίανσης.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v