Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η γνώμη της ΟΚΕ για επαγγέλματα- συγκοινωνίες

Συνεδρίασε σήμερα η ΟΚΕ για την διαμόρφωση της εισήγησης όσον αφορά την αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας καθώς και για την εισήγηση της εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών.

Η γνώμη της ΟΚΕ για επαγγέλματα- συγκοινωνίες
Συνεδρίασε σήμερα η ΟΚΕ για την διαμόρφωση της εισήγησης όσον αφορά την αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας καθώς και για την εισήγηση της εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών.

Αναλυτικότερα, συνεδρίασε η Εκτελεστική Επιτροπή της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής Ο.Κ.Ε., προκειμένου να διαμορφώσει την εισήγησή της προς την Ολομέλεια επί του Σχεδίου Νόμου «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας. Κατάργηση αδικαιολογήτων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» που εστάλη από το Υπουργείο Οικονομικών.

Το κείμενο της Γνώμης αναμένεται να επικυρωθεί από την Ολομέλεια της Ο.Κ.Ε.

Βασική θέση της Ο.Κ.Ε. είναι ότι η οποιαδήποτε ρύθμιση ή η οποιαδήποτε άρση ρύθμισης σε μία επαγγελματική ομάδα οφείλει πρώτιστα να πληρεί τις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού και να διασφαλίζει την άμεση, πλήρη και ποιοτική κάλυψη των αναγκών του κοινωνικού συνόλου, καταργώντας τους αδικαιολόγητους περιορισμούς στην πρόσβαση και άσκηση του κάθε επαγγέλματος.

Στο Σχέδιο Νόμου σε μεγάλο βαθμό γίνεται επανάληψη γενικών αρχών παρά το ότι ήδη υφίσταται «οριζόντιος» νόμος, ο Νόμος 3844/2010 που ενσωματώνει την Κοινοτική Οδηγία για τις Υπηρεσίες.

Η Ο.Κ.Ε. επισημαίνει ότι, σε νομοπαρασκευαστικό επίπεδο, θα έπρεπε να υπάρξει αναλυτική αναφορά σε όλα τα επαγγέλματα για τα οποία εφαρμόζεται η προαναφερόμενη Οδηγία και να γίνει τροποποίηση της κατά περίπτωση υφιστάμενης επαγγελματικής κλαδικής νομοθεσίας. Αντιθέτως, το Σχέδιο Νόμου προχωρά σε μια οριζόντια «απελευθέρωση» της άσκησης των «ρυθμισμένων» επαγγελμάτων και επιφυλάσσεται σε επόμενο χρόνο για την προσθήκη ή την εξαίρεση ορισμένων ρυθμίσεων με Προεδρικά Διατάγματα.

Το γεγονός αυτό, πέρα από τις καθυστερήσεις που συνεπάγεται, δημιουργεί και ένα τοπίο ασάφειας στην αγορά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους επαγγελματίες που εμπλέκονται, αλλά και τους πολίτες που είναι χρήστες των συγκεκριμένων υπηρεσιών. 

Παράλληλα η Ο.Κ.Ε. συνεδρίασε προκειμένου να διαμορφώσει την εισήγησή της προς την Ολομέλεια επί του Σχεδίου Νόμου «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των Αστικών Συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις» που εστάλη από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Το κείμενο της Γνώμης αναμένεται να επικυρωθεί από την Ολομέλεια της Ο.Κ.Ε.
Η Ο.Κ.Ε. θεωρεί ότι η ανάδειξη του ΟΑΣΑ ως αποκλειστικού υπεύθυνου για το σχεδιασμό, συντονισμό και έλεγχο του συνόλου των δικτύων και μέσων δημόσιας μεταφοράς δίνει τέλος στην πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων.

Επίσης, η προτεινόμενη συγχώνευση των υπαρχόντων φορέων σε δύο Εταιρείες Παροχής Συγκοινωνιακού Έργου (ΕΠΣΕ) μεγιστοποιεί τη συμπληρωματικότητα των μέσων και συντελεί στην ορθολογική αξιοποίηση του συνόλου των διαθέσιμων πόρων.

Οφείλει, όμως, να επισημάνει ότι οι διατάξεις που περιλαμβάνονται σχετικά με θέματα σχέσεων Πολιτείας και φορέων, χρηματοδότησης και τρόπου λειτουργίας διέπονται πρωτίστως από μία στενή οικονομική λογική και δευτερευόντως εξυπηρετούν την ποιότητα του προσφερόμενου έργου και τον κοινωνικό χαρακτήρα των συγκοινωνιών.

Στο σημείο αυτό η Ο.Κ.Ε. θέλει για μία ακόμα φορά να τονίσει το χαρακτήρα των συγκοινωνιών ως δημόσιο αγαθό, αρχή η οποία θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε κάθε επικείμενη ή μελλοντική μεταρρύθμιση.

Όσον αφορά τα εργασιακά θέματα, η Ο.Κ.Ε. παρατηρεί ότι διέπονται από μία «οριζόντια» λογική, η οποία έχει μειονεκτήματα, καθώς αγνοεί τις ιδιαιτερότητες κάθε τομέα. Η Ο.Κ.Ε. σημειώνει ότι θα έπρεπε να προηγηθεί των μετατάξεων η ανάπτυξη επιχειρησιακών σχεδίων, από τα οποία θα καθορίζονταν οι ανάγκες εξυπηρέτησης του συγκοινωνιακού έργου και τα οποία θα οδηγούσαν στα νέα οργανογράμματα και το αναγκαίο προσωπικό.
 
Σχετικά με τις αποδοχές των εργαζομένων, αυτές προτείνεται να ρυθμιστούν μέσα από νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που θα έχει ως βάση τις ισχύουσες διατάξεις των ΕΣΣΕ και την τροποποίηση των Κανονισμών, μετά από διάλογο και συλλογική διαπραγμάτευση των δύο πλευρών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v