Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ρόβλιας: Εξυγιαίνονται οι δημόσιες προμήθειες

Σε εξυγίανση του συστήματος δημοσίων προμηθειών προχωρά το Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας με σκοπό να σπάσει το μέχρι σήμερα κλειστό κύκλωμα και να εξοικονομηθούν πάνω από 100 εκ. ευρώ.

Ρόβλιας: Εξυγιαίνονται οι δημόσιες προμήθειες
Σε εξυγίανση του συστήματος δημοσίων προμηθειών προχωρά το Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας με σκοπό να σπάσει το μέχρι σήμερα κλειστό κύκλωμα και να εξοικονομηθούν πάνω από 100 εκ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον Υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας  κ. Ρόβλια  η κυβέρνηση, με μια σειρά από πρωτοβουλίες της, εξυγιαίνει το σύστημα των δημοσίων προμηθειών της χώρας.
 
Επιταχύνονται οι διαδικασίες, ενισχύεται η διαφάνεια και αυξάνεται ο ανταγωνισμός. Σπάει το κλειστό κύκλωμα των δημοσίων προμηθειών κια υπολογίζεται να επέλθει μείωση της ετήσιας δημόσιας δαπάνης ύψους πάνω από 100 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα ύποπτες υποθέσεις προμηθειών παίρνουν το δρόμο της δικαιοσύνης. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει κάθε εστία αδιαφάνειας, σπατάλης και διαφθοράς στο χώρο των δημοσίων προμηθειών. 

Σύμφωνα με τον κ. Ντίνο Ρόβλια το Ύψος του Ενιαίου Προγράμματος Προμηθειών διαμορφώνεται από 1 έως 2,5 δις ευρώ το χρόνο, τα τελευταία 3 χρόνια.

Βασικά προβλήματα που έχουν εντοπιστεί:

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin2.1. Καθυστερήσεις σε διαγωνισμούς (επισυνάπτεται πίνακας). Οι περισσότερες θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
2.2. Ανεπαρκής ανταγωνισμός. Από τα στοιχεία των αρμοδίων υπηρεσιών προκύπτει ότι τα έτη 2008-2010, σε 139 διαγωνισμούς, αποσφραγίστηκαν τελικά οικονομικές προσφορές μόνον 1 ή 2 διαγωνιζόμενων και ειδικότερα: ενός (1) μόνο διαγωνιζόμενου σε 61 διαγωνισμούς και δύο (2) μόνο διαγωνιζόμενων σε 78 διαγωνισμούς.
2.3. Περιπτώσεις αιτημάτων έγκρισης προμηθειών που θα μπορούσαν να περιοριστούν ως προς το αντικείμενο ή τον προϋπολογισμό.
2.4. Πρακτικές που αποτελούν εστίες προβλημάτων και διαμαρτυριών, μπορούν δε να αποτελέσουν και θερμοκήπια διαφθοράς.

Πρωτοβουλίες:

3.1. Για κάθε νέο αίτημα έγκρισης προμήθειας, που αποστέλλεται από φορείς, γίνεται ενδελεχής έλεγχος και, αν είναι αναγκαίο, υπάρχει και συνεννόηση με τον αρμόδιο Υπουργό.

3.2. Διαβιβάζεται έγγραφο σε όλους τους φορείς να επανυποβάλλουν τα αιτήματά τους για έγκριση προμηθειών επισημαίνοντας ότι τυχόν προγενέστερες εγκρίσεις ή προεγκρίσεις δεν ισχύουν, εκτός αν έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός (επισυνάπτεται).

3.3. Αποφασίστηκε να τίθενται σε δημόσια διαβούλευση τουλάχιστον για 10 ημέρες όλες οι τεχνικές προδιαγραφές οποιασδήποτε προκήρυξης προμήθειας, πριν ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία (επισυνάπτεται έγγραφο). Με τον τρόπο αυτό θα αποφεύγονται φωτογραφικές ή προβληματικές τεχνικές προδιαγραφές.

3.4. Δόθηκε εντολή να ζητούνται δείγματα των προς προμήθεια υλικών μόνον από τον ανάδοχο. Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις θα ζητούνται δείγματα από τους διαγωνιζόμενους (επισυνάπτεται έγγραφο). Επισημαίνεται ότι η απαίτηση δείγματος από τους διαγωνιζόμενους μειώνει τον αριθμό αυτών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό (επισυνάπτεται ενδεικτικό έγγραφο διαμαρτυρίας).

3.5. Δόθηκε εντολή να μην γίνονται δεκτές αλλαγές τεχνικών προδιαγραφών ή άλλων όρων της σύμβασης μετά την ανάθεση της προμήθειας εκτός εάν υπηρετείται το δημόσιο συμφέρον, που θα πρέπει να προσδιορίζεται ειδικά και συγκεκριμένα (επισυνάπτεται έγγραφο). Η τυχόν αλλαγή τεχνικών προδιαγραφών μετά την υπογραφή της σύμβασης μπορεί να προσκρούσει στις αρχές του υγιούς ανταγωνισμού, της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης, διότι δυνατόν να ελάμβαναν μέρος περισσότεροι στον διαγωνισμό και να υπέβαλαν επωφελέστερες για το Δημόσιο προσφορές, εάν γνώριζαν κατά τον χρόνο δημοπράτησης τις μετέπειτα αλλαγές.

3.6. Με Εγκύκλιο επισημάνθηκε στις υπηρεσίες ότι η εξέλιξη των διαγωνισμών δεν επιτρέπεται να διακόπτεται εκτός εάν έτσι προβλέπει ο νόμος ή εάν έχει εκδοθεί απόφαση αναστολής του διαγωνισμού από το αρμόδιο δικαστήριο (επισυνάπτεται η Εγκύκλιος). Έτσι θα επιταχυνθεί η εξέλιξη όλων των διαγωνιστικών διαδικασιών, με αυστηρή τήρηση του νόμου.

3.7 Με έγγραφη οδηγία απαγορεύτηκε η κατακύρωση διαγωνισμών μετά το διπλάσιο του χρόνου ισχύος της προσφοράς (σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ. 3 του Π.Δ 118/2007), εκτός εάν αποφασιστεί η συνέχιση του διαγωνισμού για λόγους δημοσίου συμφέροντος, πριν τη λήξη του ως άνω ορίου του διπλασίου (επισυνάπτεται έγγραφο). Ήδη δόθηκαν εντολές για την ακύρωση 16 διαγωνισμών των ετών 2003 έως 2007. 

Από τις πρωτοβουλίες αυτές αναμένεται:
4.1. Αύξηση ανταγωνισμού.
4.2. Καλύτερες οικονομικά προσφορές.
4.3. Εξοικονόμηση δημόσιας δαπάνης.
4.4. Επιτάχυνση διαδικασιών.
4.5. Διαφάνεια.

Δικαστικές ενέργειες που έχουν γίνει:
Έχουν παραπεμφθεί στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου τρεις υποθέσεις προμηθειών και αποφασίστηκε η άσκηση Αγωγής του Ελληνικού Δημοσίου για δύο από αυτές, με σκοπό να ανακτήσει το Δημόσιο μέρος της δαπάνης. Ήδη οι ενδιαφερόμενοι ζήτησαν συμβιβασμό.

Προετοιμάζονται:

6.1. Νομοθετικές και κανονιστικές παρεμβάσεις με σκοπό την περαιτέρω επιτάχυνση, την απλοποίηση των διαδικασιών, την διευκόλυνση συμμετοχής στις δημοπρασίες, την ενιαιοποίηση των προδιαγραφών, τις επιτροπές παραλαβής και τις πράσινες προμήθειες.
6.2. Απογραφή όλων των δημοσίων συμβάσεων όλων των φορέων της χώρας.

** Στοιχεία του ΥΠΑΑ για τις δημόσιες συμβάσεις δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v